لیر ترکیه باز هم ریخت

منبع: برترین ها

43

1400/1/13

11:35


ارزش دلار بار دیگر از هشت لیر عبور کرد.

خبرآنلاین: ارزش دلار بار دیگر از هشت لیر عبور کرد.

 به نقل از بلومبرگ، وادار شدن بازار ساز به تزریق حجم زیادی از منابع ارزی به بازار برای بازگرداندن ثبات و آرامش به آن باعث شده است تا حجم ذخایر ارزی ترکیه در ماه های اخیر با کاهش محسوسی نسبت به ماه های قبل تر مواجه شود. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، تا پایان ماه مارس حجم ذخایر ارزی این کشور به ۵۰.۸۹۴ میلیارد دلار رسیده که کمترین سطح ثبت شده از ماه ژانویه تاکنون بوده است.

پیشتر بانک مرکزی با صدور بیانیه ای اعلام کرد نرخ بهره را با دو درصد افزایش به ۱۷ درصد می رساند. این افزایش که یک درصد بیشتر از انتظار فعالان بازار بود در حالی رخ می دهد که ممانعت تیم قبلی بانک مرکزی ترکیه با انتقاد رجب طیب اردوغان- رییس جمهور ترکیه مواجه شده بود اما بسیاری از نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول به ترکیه هشدار داده اند کاهش شدید نرخ بهره دارای عواقب تورمی ویرانگری برای ترکیه خواهد بود و به نظر می رسد افت ارزش پول ملی و بالا باقی ماندن نرخ تورم سیاست گذاران ترک را به افزایش تورم مجاب کرده است.

مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح سه هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کند و به کمترین نرخ برابری خود در یک ماه اخیر برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۱ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۳۵ درصد افزایش به ۸.۱۲ لیر رسید.

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۵۰ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی در اختیار دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است.

در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۹.۵۶۶ لیر و هر پوند معادل ۱۱.۲۳۱ لیر اعلام شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو