طرز تهیه حلوای سیاه

طرز تهیه حلوای سیاه اردبیل خانگی اردبیلی مجلسی بوشهری

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می شود. یکی از انواع رایج حلوا ، حلوای سیاه است که از آرد گندم تهیه می شود. از آن جا که در حلوا، آرد تفت می خورد، به عنوان یک دسر مقوی و مفید مورد استفاده قرار می گیرد. حلوا را می توان به صورت تک نفره و در روی نان بستنی یا نان شیرینی میکادو، سرو نمود. این نکته قابل ذکر است که حلوا پختن نیاز به زمان زیاد و شعله حرارت کم دارد، تا حلوای خوب و یکدست و خوشمزه ای تهیه شود.

مواد لازم حلوای سیاه
آرد نانوایی۲ لیوان
روغن مایعنصف پیمانه
شکریک و یک چهارم لیوان
گلابنصف پیمانه
آب۳ لیوان
کره۴۰ گرم
پودر هلنصف قاشق چای خوری
پودر زنجبیلنصف قاشق چای خوری
دارچیننصف قاشق چای خوری

دستور پخت حلوای سیاه

مرحله اول

برای تهیه حلوای سیاه خوشمزه و مجلسی در ابتدای کار، شربت را درست می کنیم. برای این کار، یک قابلمه بر می داریم. شکر و آب و گلاب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار می دهیم تا بجوش آید و شکر کامل حل شود.

مرحله دوم

در این مرحله وقتی یک الی دو جوش زد، کافی است و گاز را خاموش می کنیم. آرد را الک می کنیم و درون یک تابه بزرگ می ریزیم. سپس تابه را روی حرارت قرار می دهیم و مرتب آرد را هم می زنیم تا رنگ آن قهوه ای کم رنگ شود.

مرحله سوم

در این مرحله باید به گونه ای آرد را تفت دهیم که تمام آرد بو بخورد و به طور کامل از خامی در آید. همچنین رنگ آن یکدست و قهوه ای روش شود. آرد در آخرای کار احتمال سوختن دارد. برای همین باید مرتب هم بزنیم.

مرحله چهارم

مخصوصا باید دقت داشته باشیم در گوشه های تابه ممکن است آرد بماند و بسوزد که طعم حلوا را خراب می کند. وقتی آرد کامل تفت خورد، آرد را از تابه خارج می کنیم و مجددا الک می کنیم، دوباره به تابه بر می گردانیم.

مرحله پنجم

در این مرحله روغن را به آرد اضافه می کنیم و به صورت مرتب ترکیب آرد و روغن را هم می زنیم تا روغن کامل به خورد آرد برود و به طور کامل یکدست شوند. درون تابه آنقدر هم می زنیم تا به روغن بیفتد و رنگ آرد تیره شود.

مرحله ششم

سپس کره و هل و زنجبیل و دارچین را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا یکدست شود. در ادامه شربت را کم کم به تابه اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا آرد گلوله نشود و شربت به طور کامل به خورد حلوا برود.

مرحله هفتم

حلوا که در تابه جمع شد و به راحتی از ظرف جدا شد، زیر حرارت را خاموش کرده و داخل ظرف مورد نظر می ریزیم و تزیین می کنیم. در صورتی که بخواهیم رنگ حلوا تیره تر شود، از یک قاشق پودر کاکائو استفاده می کنیم.