هیچ کس نمی خواهد تنها باشد، این واقعیت در سطح جهانی است. تنهایی مزمن اصطلاحی برای توصیف تنهایی است که طی مدت زمان طولانی تجربه می شود. در حالی که تنهایی و تنهایی مزمن به طور ویژه مربوط به مشکلاتی پیرامون سلامت روان نیست، اما می تواند بر سلامت روانی و عمومی فرد تاثیر بگذارد. تنهایی احساسات منفی را توصیف می کند که در صورت برآورده نشدن نیازهای فرد برای برقراری ارتباط اجتماعی رخ می دهد. لذت بردن از تنهایی و خلوت کردن با خود برخی اوقات طبیعی است در واقع زمان تنهایی در ایجاد آرامش و شارژ مجدد کمک می کند. افراد نیازهای متفاوتی برای اوقات تنهایی خود دارند، بنابراین شاید شما برای حال بهتر به وجود یک فرد دیگر در زمان تنهایی خود نیاز داشته باشید.
بین انتخاب و اجبار برای تنهایی تفاوت وجود دارد، هنگامی که از تنهایی خود لذت می برید احساس منفی انزوا درون شما وجود ندارد و خودتان انتخاب کردید با فرد دیگری در تماس نباشید، اما در تنهایی اجباری انزوا و تنهایی غالبا دست به دست هم می دهند و هر دو نه تنها بر سلامت عاطفی بلکه بر سلامت جسم شما نیز تاثیر می گذارند. به گزارش هلث لاین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنهایی مزمن از جمله نحوه تشخیص آن، عوارض احتمالی و برخی راه ها برای افزایش ارتباطات اجتماعی و تسکین احساس تنهایی ادامه مطلب را بخوانید.

چرا مردم تنها هستند؟

تنهایی افراد به چند دلیل ممکن است رخ دهد، به عنوان مثال:
تغییر مدرسه یا شغل
دورکاری یا انجام کار از خانه
نقل مکان به شهر یا کشور جدید
پایان یک رابطه
زندگی مجردی برای نخستین بار
بعد از گذشت زمان و سازگاری با شرایط جدی احتمال می رود احساس تنهایی نیز کمرنگ شود یا حتی از بین برود، اما برخی اوقات نیز ادامه می یابد. صحبت در مورد احساس تنهایی همیشه آسان نیست و اگر در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارید بیشتر احساس تنهایی خواهید کرد. فقدان ارتباطات معنی دار نیز به تنهایی دامن می زند به همین دلیل در برخی موارد حتی با وجود شبکه اجتماعی گسترده شما باز هم احساس تنهایی می کنید. شاید شما دوستان زیادی داشته باشید و وقت خود را با انجام فعالیت های اجتماعی پر کنید، اما با فردی خیلی نزدیک و صمیمی نیستید.
زندگی با مشکلات روحی یا جسمی خطر تنهایی را افزایش می دهد. نگرانی هایی پیرامون سلامتی می تواند منزوی کننده باشد زیرا توضیح احساس شما درباره آنها سخت است. برخی اوقات فعالیت های اجتماعی انرژی عاطفی یا جسمی بیش از حدی نیاز دارند که باعث می شود برنامه های بیشتری را برای حضور در آنها باید لغو کنید و در صورت عدم حضور در آنها و فقدان پیوند اجتماعی نیز احساس بدتری در شما ایجاد می کند.

علائم تنهایی مزمن

اگر تنها و غمگین هستید و احساس پوچی می کنید و حس می کنید وقتی با خودتان وقت می گذارنید چیز مهمی را کم دارید، همچنین تنهایی مزمن می تواند علائم زیر را داشته باشد:
کاهش انرژی
احساس سردرگمی یا عدم تمرکز
بی خوابی، خواب قطع شده یا سایر مشکلات مربوط به خواب
کاهش اشتها
احساس عدم اعتماد به نفس، ناامیدی یا بی ارزشی
تمایل به بیماری مکرر
درد و بدن درد
احساس اضطراب یا بی قراری
افزایش تمایل به خرید
سوءمصرف مواد
افزایش تمایل به تماشای بیش از حد فیلم
میل شدید برای استفاده از وسایل گرمایشی مانند نوشیدنی های گرم، حمام یا استفاده از لباس و پتو

تشخیص تنهایی مزمن

تنهایی حتی تنهایی مزمن یک وضعیت خاص سلامت روان نیست. با این حال، متخصصان به طور فزاینده ای راه هایی را که تنهایی می تواند بر سلامت جسمی و عاطفی شما تاثیر بگذارد را تشخیص می دهند. اگر احساس تنهایی کرده اید و علائم غیر قابل توضیحی را تجربه کرده اید صحبت با یک متخصص بهداشت روان به شما کمک می کند. یک درمانگر با کمک به شما علل احتمالی بهداشت روانی بروز علائم را تشخیص می دهد. حتی اگر هیچ راه تشخیصی برای تنهایی وجود نداشته باشد، اما درمان می تواند به شما در دسترسی به منابع پشتیبانی و بالقوه مفید کمک کند، همچنین یک درمانگر همچنین نکاتی را برای کنار آمدن با اثرات تنهایی به شما یاد می دهد و به شما در کشف راه های ایجاد تغییرات مثبت کمک می کند.

عوارض تنهایی مزمن

کارشناسان اذعان می دارند تنهایی و انزوا تاثیرات گسترده ای بر سلامتی می گذارد، در اینجا نگاهی می اندازیم به آنچه برخی تحقیقات اخیر می گوید.

بیماری مزمن

یک منبع بررسی معتبر از 40 مطالعه در مورد انزوای اجتماعی و تنهایی در سال 2017، نشان می دهد خطر افزایش مرگ زودرس، مشکلات قلبی عروقی و تشدید سلامت روان باهم مرتبط است. یک منبع معتبر دیگر در سال 2017 به بررسی نتایج حاصل از نظرسنجی سلامت سوئیس در سال 2012 پرداخت و شواهدی را در رابطه با تنهایی و افزایش خطر برای این افراد یافت:
بیماری مزمن
کلسترول بالا
احساس پریشانی
دیابت
افسردگی
کیفیت خواب
نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2017 با بررسی بیش از 2 هزار دوقلو نشان می دهد بزرگسالانی که احساس تنهایی می کنند از کیفیت پایین خواب برخوردارند، همچنین این مطالعه نشان می دهد تجربه خشونت نیز احساس تنهایی را تشدید می کند. یک مطالعه معتبر در سال 2010 با بررسی 215 بزرگسال از ارتباط بین تنهایی و کیفیت پایین خواب پشتیبانی می کند و اذعان می دارد پایین آمدن کیفیت خواب باعث بروز مشکل در عملکرد در طول روز می شود. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2018 از 639 بزرگسال مسن، تنهایی و انزوای اجتماعی بر کیفیت خواب تاثیر می گذارند.

افسردگی

نتایج یک مطالعه در سال 2016 که به ارتباط بین تنهایی و انزوای اجتماعی در هزار و 111 دوقلو پرداخت نشان می دهد افراد تنها اغلب دچار افسردگی می شوند. براساس یک بررسی معتبر در سال 2018 روی 88 مطالعه در مورد تنهایی و افسردگی حاکی از آن است که تنهایی تاثیر نسبتا قابل توجهی بر خطر افسردگی دارد.

استرس

نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2017 که 8 هزار و 382 بزرگسال 65 سال به بلا را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد نشان می دهد تنهایی و افسردگی خطر کاهش شناختی را افزایش می دهد.

درمان تنهایی مزمن

گرچه تنهایی یک بیماری قابل تشخیص نیست، اما شما همچنان می توانید برای مقابله با احساس تنهایی خود از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. یافتن بهترین راه برای رفع تنهایی اغلب به علت ایجاد آن بستگی دارد، به عنوان مثال:
در شناخت افراد جدید خواه دوستان جدید یا پارتنر و همسر مشکل دارید
به تازگی به شهر جدیدی نقل مکان کرده اید و رابطه های قدیمی خود را از دست داده اید
روابط غیررسمی زیادی دارید، اما هیچ یک از آنها معنادار به نظر نمی رسد
احساس اعتماد به نفس و عزت نفس پایین یا اضطراب اجتماعی دارید که مانع ایجاد ارتباط با دیگران می شود.
در همه موارد صحبت با یک درمانگر به شما در یافتن راه هایی برای ایجاد تغییرات کمک می کند. اگر با مشکلات بهداشت روانی یا جسمی روبرو هستید که منجر به انزوای شما شده یا احساس تنهایی را در شما تشدید کرده است کمک گرفتن برای این موارد می تواند با سهولت در برقراری ارتباط با دیگران به شما کمک کند. اگر بدانید چرا احساس تنهایی دارید می توانید با کمک به روند درمان در تشخیص علل احتمالی آن کمک کنید. اگر نمی دانید چه اتفاقی درون شما رخ داده کنار آمدن با احساس تنهایی سخت می شود.

نکات مربوط به تغییر سبک زندگی

چند تغییر در سبک زندگی به شما در کاهش احساس تنهایی کمک می کند. این موارد شاید به طور کامل برای درمان هیچ یک از دلایل اصلی تنهایی مانند مشکلات روانی یا نگرانی در رابطه پاسخ ندهند، اما به شما برای شروع تغییر کمک می کنند.
با عزیزان خود در ارتباط باشید: اگر تازه به شهر یا کشور جدید نقل مکان کرده اید سعی کنید به صورت هفتگی با دوستان و خانواده خود صحبت کنید. برنامه هایی مانند اسکایپ، اسنپ چت و واتس اپ به شما امکان ارسال کلیپ های ویدیویی یا برقراری تماس های ویدیویی را می دهند.
به طور داوطلبانه در رویدادهای جامعه شرکت کنید: چند فعالیت مورد علاقه خود را پیدا کنید و سعی کنید درگیر آن شوید. کمک به فروش کتاب کتابخانه، کمک به پاکسازی و جمع آوری آشغال ها یا صرف چند ساعت کار در بانک غذای محلی خود را انتخاب کنید، همچنین کتابخانه ها مکان خوبی برای آگاهی از وقایع جامعه هستند.
یک سرگرمی جدید را امتحان کنید: اگر احساس تنهایی می کنید و وقت آزاد خوبی دارید چیزهایی که همیشه می خواستید انجام دهید را امتحان کنید. رقص؟ نجاری؟ هنر؟ گیتار؟ برنامه هایی مانند فیس بوک و میت آپ به شما در پیدا کردن رویدادهایی در جامعه کمک می کند تا با افرادی که علایق یکسانی دارند ملاقات کنید.
بیرون از خانه بروید: فناوری فواید زیادی از تحویل غذا به در خانه تا تماشای فیلم از طریق اتصال به وای فای دارد، اما فناوری می تواند از دست دادن روابط را نیز آسان تر کند. تماشای یک تئاتر یا رفتن به بازار میوه و تره بار را انتخاب کنید. هر بار که بیرون می روید سلام و گفتگو با چند نفر جدید را هدف قرار دهید حتی اگر به همان اندازه لبخند و “سلام” باشد.
سرپرستی یک حیوان خانگی را قبول کنید: وجود یک موجود زنده دیگر در خانه می تواند به زندگی شما احساس لذت بیشتری ببخشد به طور کلی احساس ارتباط شما با جهان پیرامون را افزایش می دهد. تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد حیوانات خانگی دارای مزایایی برای سلامت روان از جمله کاهش تنهایی هستند. علاوه بر این، راه رفتن با سگ یا گربه شانس ملاقات شما را با افراد جدید افزایش می دهد.

راه های جلوگیری از تنهایی مزمن

نکات زیر اغلب به شما کمک می کند تا در وهله نخست احساس تنهایی نکنید:
از تنهایی خود لذت ببرید: این بدان معنی نیست که شما باید همیشه تنها باشید. به طور کلی داشتن حداقل برخی از تماس ها با دیگران مهم است، اما باید برخی مواقع از تنهایی خود لذت ببرید به احتمال زیاد در مورد آن احساس مثبت می کنید حتی اگر تنها بودن نخستین انتخاب شما نباشد.
فعالیت های متنوعی را انتخاب کنید: آرامش لم دادن روی مبل جلوی تلویزیون و تماشای برنامه مورد علاقه به شما احساس خوبی می دهد به ویژه محتوای طنز تاثیر مثبتی روی روحیه شما دارد، اما اطمینان حاصل کنید طیف وسیعی از فعالیت ها را از جمله کارهای خلاقانه یا فیزیکی در زندگی خود بگنجانید. حتی گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب نیز می تواند تاثیرات بیشتری در تنهایی بگذارد.
برای ورزش وقت بگذارید: ورزش تاثیر مثبتی روی سلامت روان دارد. گرچه ورزش تنهایی را تسکین نمی دهد، اما به بهبود کلی روحیه و افزایش احساس سلامتی در شما کمک می کند.
از بودن در فضای باز لذت ببرید: نور خورشید با کمک به افزایش سروتونین در بدن می تواند به بهبود روحیه شما کمک کند. تحقیقات نشان می دهد گذران وقت در طبیعت به تسکین احساس افسردگی، اضطراب و استرس کمک می کند، همچنین پیوستن به یک پیاده روی یا ورزش گروهی باعث می شودد به طور همزمان با دیگران ارتباط برقرار کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر احساس تنهایی شما را در تنگا قرار داده بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر:
احساس تنهایی روی زندگی روزمره شما تاثیر منفی می گذارد یا انجام کارهایی را که می خواهید انجام دهید سخت می کند
روحیه پایین یا احساس افسردگی دارید
علائمی از نگرانی دیگر مربوط به سلامت روان مانند اضطراب یا افسردگی را تجربه می کنید
علائم سلامت جسمی بعد از چند هفته از بین نمی روند یا با تشدید شدن زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می دهند

در پایان

تنها بودن یا لذت بردن از تنهایی چیز بدی نیست، اما تنها بودن زمانی که ترجیح می دهید وقت خود را با افراد دیگر بگذرانید منجر به بروز احساس تنهایی می شود و روی روحیه، خواب و سلامتی شما تاثیر می گذارد. برخی از افراد در گذر از تنهایی موفق عمل می کنند، اما برخی دیگر ممکن است ماه ها یا حتی سال ها در رفع احساس تنهایی خود پیشرفتی نداشته باشند. تنهایی یک بیماری روانی با یک روش درمانی توصیه شده مشخص نیست، بنابراین شاید ندانید چگونه با آن کنار بیایید. غلبه بر تنهایی یک چالش واقعی است به ویژه اگر خجالتی و درون گرا هستید یا ملاقات با افراد جدید برایتان سخت است. احتمال می رود مدتی طول بکشد، اما ایجاد روابط جدید یا تعمیق روابط موجود در زندگی شما امکان پذیر است. اگر مطمئن نیستید با چه کاری می توانید احساس تنهایی خود را کاهش دهید به یک درمانگر مراجعه کنید.
مترجم: الهه زارعی