حمله روزنامه اصولگرا به دولت و مذاکرات برجامی

منبع: برترین ها

69

1400/1/15

00:33


وطن امروز در شماره امروزش به ماجرای مذاکرات برجامیِ جدید ایران و اروپا پرداخت و آن را مغایر با رفع موثر تحریم‌ها دانست.

برترین‌ها: وطن امروز در شماره امروزش به ماجرای مذاکرات برجامیِ جدید ایران و اروپا پرداخت و آن را مغایر با رفع موثر تحریم‌ها دانست.

تیتر روزنامه اصولگرا علیه مذاکرات برجامی

این روزنامه اصولگرا نوشت:

دولت روحانی با قرار گرفتن در مسیر یک خطای راهبردی دیپلماتیک دیگر، دوباره در تکاپوی تحمیل هزینه‌ای گزاف به منافع ملی افتاده است؛ خطایی که می‌تواند تمام تلاش‌های ماه‌های اخیر کشور جهت رفع موثر تحریم‌های ضدایرانی را بر باد داده و خنثی کند.

تجربه سیاسی دولت یازدهم و دوازدهم نشان‌دهنده تلاش حداکثری برای بهره‌برداری از فضای مذاکرات خارجی جهت کامیابی در میدان رقابت‌های داخلی است؛ چه از زمانی که روحانی با شعار مذاکره وارد میدان انتخابات سال 92 شد و چه پس از آن که ظریف در جریان مذاکراتش با طرف‌های خارجی با اشاره به نقش تعیین‌کننده مذاکرات در سرنوشت جریان غربگرا، از آنها درخواست کمک و یاری کرده بود.

با چنین پیشینه‌ای بیم سوءاستفاده از مذاکرات خارجی برای پیگیری اهداف داخلی بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود. اصلاح‌طلبان در ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده بودند آینده سیاسی‌شان پیوند جدایی‌ناپذیری با سرنوشت مذاکرات و توافق با غرب دارد، از همین رو چندان دور از نظر نیست که برای به دست آوردن این امتیاز انتخاباتی، اندوخته‌های کشورمان در ماه‌های گذشته برای کسب موقعیت برتر در مقابل آمریکا - که بر اساس قانون مجلس به دست آمده است- با بهایی اندک به طرف مقابل ارزانی شود.

وطن امروز در پایان این مقاله از محل برگزاری مذاکرات انتقاد کرد و نوشت: یکی از حواشی مهم هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را می‌توان در مکان برگزاری آن جست‌وجو کرد؛ حاشیه‌ای که هر چند در شرایط معمول کمتر می‌توانست حساسیت‌برانگیز باشد اما انتخاب شهر وین برای انجام این گفت‌وگوها آن هم در شرایطی که به علت شیوع ویروس کرونا مهم‌ترین نشست‌ها و جلسه‌های بین‌المللی نیز به صورت مجازی برگزار می‌شود، نکته‌ای نیست که براحتی بتوان از آن چشم‌پوشی کرد.

علاقه طرف‌های غربی برای انتخاب وین به عنوان مکان مذاکرات با ایران را نمی‌توان جدا از موقعیت استراتژیک اتریش برای سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی غربی دانست، تا جایی که بسیاری از کارشناسان عملا وین را به عنوان «بارانداز سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی» توصیف می‌کنند؛ مساله‌ای که پیش از این در جریان انتشار اخبار جاسوسی‌های گسترده سرویس اطلاعات برون‌مرزی آلمان در این کشور خبرساز شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو