گاز گرفتن دوقولوها، چطور مانعشان شویم؟

گاز گرفتن دوقولوها، چطور مانعشان شویم؟


منبع: نی نی بان

122

1400/1/15

11:09


گاز گرفتن دوقولوها

غالبا یکی از ناخوشایندترین جنبه‌های تعامل دوقلوها، این است که آن‌ها یکدیگر را گاز می‌گیرند. حتما با آن مواجه شده‌اید، اما راه چاره چیست؟
اگر دوقلو داشته باشید می‌دانید که تعامل بین دوقلوها یکی از لذت‌های بزرگ داشتن فرزندان چندقلو است.
تصور کنید! دو کودک نوپای دوست‌داشتنی که لبخند می‌زنند، بازی می‌کنند و هم‌بازی یکدیگر هستند، رفقایی همیشه در کنار هم. با این حال، والدین چندقلوها می‌دانند که تعامل دوقلوها همیشه چندان دلپذیر و شیرین نیست.
در حالی که بسیاری از لحظات زیبا هست، اما درگیری و مشاجره زیادی هم وجود دارد زیرا دوقلوها برای فضا، وسایل بازی و جلب توجه والدین با یکدیگر رقابت می‌کنند.
غالبا یکی از ناخوشایندترین جنبه‌های تعامل دوقلوها، این است که آن‌ها یکدیگر را گاز می‌گیرند. حتما با آن مواجه شده‌اید، اما راه چاره چیست؟
گاز گرفتن نوزادان و کودکان نوپا چیزی غیرمعمول نیست.
آن‌ها ممکن است چیزهایی مانند وسایل یا اسباب‌بازی‌ها را گاز بگیرند، اما گاهی اوقات افراد دیگر را هم گاز می‌گیرند. در حالی که والدین، خواهر و برادرها و مربیان مهد کودک قربانیان معمول هستند، به احتمال زیاد دوقلوها هدف ثابت و مکرر گاز گرفتن یکدیگر هستند.
از آنجا که آنها زمان زیادی را با هم می‌گذرانند و غالبا در کنار یکدیگر هستند، بسیار معمول است که دوقلوها یکدیگر را گاز بگیرند.


کودکی را که گاز می‌گیرد از شرایط و خواهر یا برادرش جدا کنید. برای دوقلوها، جدا شدن می‌تواند یک روش بسیار کارآمد برای ایجاد نظم باشد. به هر دلیلی حتی اگر آن‌ها به شدت با یکدیگر درگیر شوند، دوقلوها و چندقلوها رفتارهای بد خود را کاهش می‌دهند تا در کنار هم بمانند.

بیشتر بخوانید: حقایقی جالب درباره دوقلوها


چرا دوقلوها گاز می‌گیرند؟
در سنین یک تا سه سالگی، بسیاری از کودکان دچار مشکل گاز گرفتن دیگران می‌شوند. گر چه این مشکل بیشتر در کودکان نوپا دیده می‌شود، ممکن است نوزادان کوچک‌تر یا کودکان بزرگ‌تر هم دیگران را گاز بگیرند.
دلایل مختلفی برای گاز گرفتن کودکان وجود دارد. بعضی اوقات این دلایل، جسمی هستند.
با دندان درآوردن و درد لثه، گاز گرفتن می‌تواند تا حدی تسکین جسمی ایجاد کند. متاسفانه، هدف از گاز گرفتن می‌تواند شخصی دیگر باشد، نه یک اسباب‌بازی یا وسیله‌ای که باعث تسکین شود، اینجاست که مشکل به وجود می‌آید.


گاز گرفتن کودک


بیشتر بخوانید: درمان‌های قدیمی و جدید درد دندان نوزاد


دلیل دیگر گاز گرفتن نوزادان و کودکان این است که دهان آن‌ها وسیله مهمی برای اکتشاف دنیا است و گاهی اوقات این اکتشاف شامل گاز گرفتن اشیا می‌شود.
گاز گرفتن در موارد دیگر، به دلایل احساسی رخ می‌دهد.
کودک خردسال فاقد مهارت‌های ارتباطی برای ابراز سرخوردگی، عصبانیت یا تحریک‌پذیری است و سعی می‌کند احساس خود را با گاز گرفتن خالی کند.
گاز گرفتن ممکن است یک ترفند برای توجه هم باشد. حتی وقتی نتیجه توجه منفی است، کودک ذره‌ذره این پیام را می‌فرستد: «هی! به من نگاه کن! من اینجا هستم! روی من تمرکز کن!»

کوچولوها ممکن است به این دلیل گاز بگیرند که نمی‌فهمند گاز گرفتن درد دارد. از نظر شناختی، آن‌ها ارتباطی بین آنچه یک عمل جسمی طبیعی به نظر می‌رسد و واکنش دردناک ایجاد نمی‌کنند.


نکاتی برای جلوگیری از گاز گرفتن دوقلوها
اکنون که برخی از دلایل گاز گرفتن را تشخیص دادیم، بیایید برخی از استراتژی‌های پایان دادن به این رفتار را بررسی کنیم.
گاز گرفتن، رفتاری غیر قابل تحمل است. گاز گرفتن درد دارد و زخم گاز گرفتن می‌تواند خطر عفونت را ایجاد کند.
کودکانی که گاز می‌گیرند می‌توانند از موقعیت‌های اجتماعی طرد، یا از مراکز مراقبت‌های روزانه مانند مهد کودک‌ها یا مدارس اخراج شوند.


بیشتر بخوانید: فواید مهد برای کودکان یکی دو تا نیست


دعوای دوقلوها


دلیل گاز گرفتن را مشخص کنید و گزینه‌های دیگری را ارائه دهید
دلیل گاز گرفتن را مشخص کنید و گزینه‌های دیگری را ارائه دهید آیا فرزند شما در حال دندان درآوردن است؟ به دنبال علائم باشید: بثورات یا قرمزی در اطراف دهان، مدفوع شل، سرفه، لثه‌های دردناک و ملتهب.
اگر دوقلوهای شما به دلیل دندان درآوردن گاز می‌گیرند، حلقه‌های دندان درآوردن یا اسباب‌بازی‌هایی را به آن‌ها بدهید که این درد را کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: دندانگیر برای نوزاد بهترین جنس کدام است؟


پاسخ مناسب بدهید
توجه کردن، نوعی پاداش است. با توجه به کودکی که دیگری را گاز می‌گیرد، به او پاداش ندهید. از خندیدن یا هر گونه نشانه تایید این کار خودداری کنید.
قاطع و جدی باشید، بگویید: «نه! ما گاز نمی‌گیریم!»
بسته به سن کودک، توضیح دهید که گاز گرفتن به خواهر یا برادرش آسیب می‌زند. با تشویق کودک مقصر برای دلجویی از خواهر یا برادرش و عذرخواهی برای آزار رساندن به او، فرصتی برای همدلی ایجاد کنید.

مهلت زمانی و انزوا می‌تواند موثر باشد
کودکی را که گاز می‌گیرد از شرایط و خواهر یا برادرش جدا کنید. برای دوقلوها، جدا شدن می‌تواند یک روش بسیار کارآمد برای ایجاد نظم باشد.
به هر دلیلی حتی اگر آن‌ها به شدت با یکدیگر درگیر شوند، دوقلوها و چندقلوها رفتارهای بد خود را کاهش می‌دهند تا در کنار هم بمانند.


گاز گرفتن نوزادان


کودک را به استفاده از کلمات تشویق کنید
این روش هم به سن و توانایی کودک بستگی دارد. نوزادان و کودکان نوپا نمی‌توانند عواقب گاز گرفتن دیگران را درک کنند. اما شما می‌توانید کودکان بزرگ‌تر را تشویق کنید تا به جای گاز گرفتن، از کلمات برای بیان احساس، یا رسیدن به خواسته‌های خود استفاده کنند.

رفتار خوب را الگو قرار دهید
اگر کودک علاوه بر خواهر یا برادرش، شما را هم گاز می‌گیرد وانمود نکنید که گاز گرفتن درد ندارد، وانمود نکنید که این کار را دوست دارید. برای کودکان خردسال تشخیص تفاوت بین رفتار محبت‌آمیز و گاز گرفتن دشوار است.

سعی کنید به کودکان چند قلوی خود توجه فردی دهید
گسترش توجه و محبت بین چند فرزند دشوار است، به ویژه هنگامی که والدین مشغول رفع همه نیازهای آن‌ها هستند. اما کودکانی که به دنبال توجه و محبت هستند ممکن است به کمی محبت اضافی نیاز داشته باشند. این کار را به عنوان یک عادت در خود ایجاد کنید که به فرزندتان محبت و توجه بیشتری نشان بدهید.


گاز گرفتن نوزاد


گاز گرفتن دوقلوها، راه حل نهایی
اگر گاز گرفتن دوقلوها ادامه پیدا کرد، با پزشک متخصص اطفال در مورد راهکارهای اضافی برای مدیریت رفتار آن‌ها صحبت کنید.
صبور باشید. مانند بسیاری از مسائل دیگر، این مسئله هم به مرور زمان حل می‌شود.
با پیشرفت مهارت‌های شناختی و ارتباطی کودکان، اکثر آن‌ها با یاد گرفتن رفتارهای اجتماعی قابل قبول‌تر، گاز گرفتن را متوقف می‌کنند.

متخصصان اطفال کلینیک نی نی بان می‌توانند به شما کمک کنند یا اگر مشکل کمی پیچیده‌تر باشد، شما را به روانشناسان کلینیک ارجاع دهند. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو