تلاش عربستان برای پیوستن به جریان جهانی هنر | نخستین دوسالانه هنری تاریخ شبه‌جزیره برگزار می‌شود

64

1400/1/15

12:08


نخستین دوسالانه هنری تاریخ عربستان سعودی با نمایش آثار بیش از ۷۰ هنرمند بین‌المللی دسامبر ۲۰۲۱ در ناحیه تاریخی الدیریه در حاشیه ریاض برگزار می شود.

تلاش عربستان برای پیوستن به جریان جهانی هنر | نخستین دوسالانه هنری تاریخ شبه‌جزیره برگزار می‌شود

گروه تجسمی هنرآنلاین: دوسالانه الدیریه هفتم دسامبر امسال آغاز به کار می‌کند و تا هفتم مارس ۲۰۲۲ با شعار «حس کردن سنگ‌ها» ادامه می‌یابد؛ شعاری برگرفته از یکی از سخنان دنگ شیائوپینگ، رهبر چین است. او در دهه ۱۹۸۰ در کنایه به لزوم کار کردن در زمانه دگرگونی‌های اقتصادی و اجتماعی سخنی به این مضمون گفته بود که «گذشتن از رودخانه با حس کردن سنگ‌ها».

فیلیپ تیناری، نمایشگاه‌گردان دوسالانه الدیریه و مدیر مرکز هنرهای معاصر پکن در توضیح اهداف این دوسالانه گفت: «ما امیدواریم این نمایشگاه نسل تازه را با هنر روز جهان آشنا کند و آنها را به تفکر انتقادی وادارد. عرصه هنر در عربستان سعودی در یک بزنگاه تاریخی است و هنر نقشی مهم در بازتاب دادن مسائل کلیدی امروز ایفا می‌کند.»

نمایشگاه در یک فضای ۲۷ هزار متر مربعی در ناحیه تاریخی الدیریه در شمال غربی ریاض برپا می‌شود و شش بخش و شش موضوع برای آن در نظر گرفته شده است؛ حافظه و نگهداری، انتقال فرهنگی، تعامل اجتماعی، آغاز یک عصر جدید و معنویت. هدف از برگزار شدن دوسالانه الدیریه برقرار کردن ارتباط با چشم‌انداز هنر جهانی و باز کردن پای جریان‌های تازه هنری به عربستان است.

الدیریه که آن را گوهر پادشاهی می‌دانند، زادگاه نخستین حکومت عربستان است و در سال‌های آینده میزبان دو دوسالانه هم خواهد بود؛ هنر معاصر و هنر اسلامی که یک سال در میان در این منطقه تاریخی برگزار می‌شوند. هر دو دوسالانه زیر نظر بنیاد دوسالانه الدیریه خواهند بود.

کارشناسان هدف از برپا کردن دوسالانه‌ها و رویدادهای هنری را ادامه تلاش محمد بن‌سلمان، شاهزاده سعودی برای ارائه تصویری دیگرگون از پادشاهی سعودی به دنیای بیرون می‌دانند. هر چند دنیا این ولی‌عهد پرحاشیه عربستان را بیشتر با ماجرای سلاخی جمال خاشقچی به یاد می‌آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو