اطلاعاتی در مورد کامپوزیت دندان و مزایا و معایب آن

اطلاعاتی در مورد کامپوزیت دندان و مزایا و معایب آن


منبع: تاپ ناز

148

1400/1/15

13:00


اطلاعاتی در مورد کامپوزیت دندان و مزایا و معایب آن

کامپوزیت موادی است که در لمینت دندان از آن استفاده می شود و می توان گفت که هزینه کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارد. در این بخش اطلاعاتی کامل در مورد کامپوزیت و مزایای و معایب آن را می خوانید.

یکی از روش هایی که می توانید با آن دندان های زیبایی داشته باشید استفاده از لمینت است. با اضافه کردن لایه ای تمیز روی دندان می توانید به زیبایی دندان و لبخند خود کمک کنید.  باید در نظر داشته باشید که این راه برای درمان می باشد و فقط برای زیبایی استفاده نمی شود. از مزایای کامپوزیت دندان می توان به هزینه کم و صرف وقت کمتر اشاره کرد.

انواع لمینت دندان

استفاده از لمینت می تواند برای دندان مفید باشد. یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین روش های ترمیم دندان کامپوزیت است. کامپوزیت ترکیباتی از ماده های رزینی است که خمیر مانند هستند و با استفاده از تابش نور روی دندان قرار می گیرند. مهمترین کاربرد این روش برای دندان های شکسته است و دندان هایی که درون آنها خالی شده است. برای ترمیم دندان های لکه دار هم از لمینت استفاده می شود. این نوع کامپوزیت ها دارای انوع مختلف هستند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

لمینت سرامیکی

این نوع لمینت یکی از روش های ترمیم دندان است که می توان گفت ماندگاری بالایی دارد ولی هزینه این ترمیم بالا است و برای همه افراد مناسب نیست.

لمینت کامپوزیتی

این نوع لمینت دندان ثبات رنگی کمتری نسبت به نوع سرامیکی آن دارد و می توان گفت کمی واقعی تر از نوع سرامیکی آن است. هزینه این لمینت بسیار کم است و بیشتر مردم می توانند از آن استفاده کنند.

کامپوزیت دندان

این نوع از لمینت ماده رزینی است که دارای درجات مختلف از استحکام، پولیش پذیری و ضریب شکست نوری ساخته می شود. هر نوع لمینتی که دارای رنگی سفید و استحکام بالا باشد را نمی توان گفت که در ترمیم دندان ها استفاده می شود. این لمینت ها باید یک سری ویژگی هایی داشته باشند که شامل باز سازی لایه به لایه و دارای قابلیت پولیش در حد بسیار بالا را داشته باشد و بتواند طبیعی جلوه کند. باید در نظر داشته باشید که با کمک این روکش ها می توانید دندان هایی ظریف و در عین حال مقاوم داشته باشید و از لبخند زدن خود لذت ببرید.

مزایای کامپوزیت

کامپوزیت دندان می تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد که در ادامه به صورت مختصر به آنها اشاره می کنیم.

  1. درمانی سریع و ماندگار می باشد.
  2. این نوع ترمیم خطری برای دندان های شما ندارد.
  3. این نوع لمینت دندان بدون تراش انجام می شود و به دندان های سالم آسیب نمی زند
  4. جنس این کامپوزیت ها از دندان های اصلی بهتر و مقاوم تر می باشد.
  5. نیازمند تکنیک های خاصی برای ساخت نمی باشد و با توجه به رنگ سایر دندان ها روی دندان های مورد نظر قرار می گیرد.
  6. این نوع ترمیم پس از پولیش شدن بافتی شبیه بافت دندان های اصلی خودتان می شود.

اطلاعاتی در مورد کامپوزیت دندان و مزایا و معایب آن

مراحل انجام ترمیم کامپوزیت

باید در نظر داشته باشید که این نوع ترمیم مراحلی دارد که باید دندان پزشکان آن را رعایت کنند که در ادامه توضیح می دهیم:

  1. باید در ابتدا دندان های شما جرم گیری شده تا آماده لمینت شود.
  2. سپس باید دندان ها را تمیز کرده تا هیچ گونه خون و آبی روی آن ها نباشد.
  3. در مرحله سوم باید از اسید استفاده کنید تا بتوانید روی دندان سطحی متخلخل ایجاد کنید. در نظر داشته باشید که با این کار می توانید سطحی را ایجاد کنید که برای چسبیدن لمینت مناسب می باشد و با این کار لمینت ها راحت تر روی دندان ها می چسبند.
  4. در مرحله چهارم باید چسب مخصوص را بر روی دندان ها بریزید و مواد کامپوزیت را روی چسب قرار دهید. در این مرحله برای نتیجه بهتر می توانید مقدار کامپوزیت ها را کم و زیاد کنید.
  5. در مرحله پنجم می توانید پرتو نور را به دندان ها بتابانید. با این کار مواد فعال می شوند و می توانند حالت بگیرند.
  6. در مرحله آخر می توانید با پولیش دادن به دندان ها فرم دلخواه و مناسب را روی آن ها ایجاد کنید.

نکته : در نظر داشته باشید که دانش و تجربه و هنر می تواند از عوامل مهمی باشد که بر زیبایی و سلامت دندان های شما اثر گذار است. و همچنین انتخاب رنگ مناسب این کامپوزیت ها می تواند در نتیجه پایانی و زیبایی دندان ها اثرات بسیار زیادی داشته باشد.

کار آیی کامپوزیت ها

کامپوزیت دندان کاربرد های بسیار زیادی در دندان پزشکی دارد و می تواند در سطح گسترده ای استفاده شود که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

  • پر کردن دندان های جلو
  • ترمیم دندان هایی که در سطح گسترده ای خراب شده اند.
  • ترمیم دندان هایی شکسته اند.
  • پر کردن فضایی که گاها در بین دندان ها وجود دارد.
  • ترمیم ترک های دندان
  • ترمیم های وسیع مانند بد فرمی و بد رنگی دندان ها
  • استفاده به جای مواد سیاه رنگ آمالگام
  • جایگزین درمان های طولانی مدت ارتودنسی

نکته :در نظر داشته باشید که به کمک این مواد می توانیم بد تربن و گسترده ترین بهم ریختگی در دندان ها را اصلاح کنیم و همچنین می توانیم تا حدود بسیار زیادی دندان های ظاهری را مرتب کنیم. باید بدانید که این دندان های ظاهری نقش بسیار زیادی در زیبایی دارند.

درد های بعد از کامپوزیت

در نظر داشته باشید که درد های بعد از این نوع ترمیم عادی می باشند و ممکن است تا چند هفته و گاها تا یک ماه طول بکشد. دندان ها بعد از این نوع ترمیم بسیار حساس می شوند و باید از آن ها بیش تر از گذشته مراقبت کنید. البته باید بدانید که این درد ها دلایلی دارند که می تواند از سردی و یا گرمی موادی باشد که شما از آن ها استفاده می کنید. در واقع درد هایی که برای شما ایجاد می شود با توجه به نوع دندان و مقدار آسیب دیده بودن آن متفاوت است. حساسیت دندان ها و درد های قابل تحمل عادی می باشد اما اگر شما درد های شدیدی دارید که نمی توانید آن ها را تحمل کنید می توانید به دندان پزشک مراجعه کرده تا با معاینه کردن دندان شما بتواند مشکل شما را حل کند.

دلایل دندان درد بعد از لمینت

درد هایی که بعد از لمینت بوجود می آید دلایل متفاوتی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

حساسیت دندان ها

  • بعد از این که دندان شما با کامپوزیت پر شود ممکن است به علت مواردی که استفاده می کنید حساسیت هایی رخ بدهد.
  • در واقع این حساسیت می تواند به دلیل مواد اسیدی هم باشد.
  • در نظر داشته باشید که در ابتدا مواد هنوز تحرک دارند و این تحرک آن ها می تواند موجب درد و حساسیت های دندان در قسمت های دیگر شود و گاها می تواند یک نیم فک را تحت تاثیر قرار بدهد.

حساس شدن

  • در نظر داشته باشید که حتی اگر کامپوزیت دندان انجام نداده اید باز هم نباید از مواد زیاد گرم و یا خیلی سر استفاده کنید
  • اگر درد های شما نبض دار هستند ممکن است دندان شما نیازمند یک عصب کشی باشد بهتر است به دندان پزشک مراجعه کنید.

احساس درد با جویدن مواد

  • اگر در هنگام خورد مواد غذایی و یا هر نوع ماده دیگری دندان های شما درد می گیرد ممکن است دندان شما تراز نشده باشد.
  • بهتر است به دندان پزشک مراجعه کنید تا مشکل شما را برطرف کند.

باقی ماندن پوسیدگی

  • در نظر داشته باشید که باقی ماندن پوسیدگی های فعال در زیر دندان های لمینت شده می تواند درد را در دندان ها ایجاد کند.
  • در واقع از بین بردن پوسیدگی های فعال باید قبل از انجام لمینت انجام شود تا بعد از آن به مشکل نخورید.

عوامل دیگر

  • عوامل دیگری مانند مرطوب بودن بیش از حد دندان ها، ضد عفونی نکردن آن ها، ضخیم بودن لمینت ها می تواند درد های بسیار زیادی را برای شما ایجاد کند.
  • تنها راهی که می توانید دلیل درد های دندان خود را بفهمید این است که به دندان پزشک مراجعه کنید.

نحوه مراقبت بعد از لمینت

در نظر داشته باشید که هرچقد که دوام این مواد بسیار زیاد باشد باز هم نیازمند مراقبت هایی می باشند.این مراقبت ها عبارت اند از :

پرهیز

  • بهتر است در ۷۲ ساعت اولیه پس از انجام کامپوزیت دندان ها از مواد رنگی مانند نوشابه ها،قهوه و سس ها استفاده نکنید.
  • اگر از چنین موادی استفاده کردید می توانید فورا مسواک بزنید و آن ها را از روی دندان های خود پاک کنید.
  • در صورتی که مسواک در دسترش شما نبود می توانید از یک لیوان آب برای از بین بردن این رنگ ها و جاوگیری از چسبیدن آن ها به دندان هایتان استفاده کنید.

تمیز کردن منظم

  • می توانید دندان های خود را منظم با مسواک و نخ دندان تمیز کنید و از چسبیدن مواد غذایی به آن ها جلوگیری کنید.
  • برای تمیز کردن دندان ها می توانید از دهانشویه هم استفاده کنید.
  • البته بهتر است از دهان شویه هایی استفاده کنید که دندان پزشکان آن ها را تایید می کنند زیرا برخی از این مواد می توانند رنگ لمینت ها را از بین ببرند.
  • بهتر است به هیچ عنوان از مواد دخانیات مانند قلیون و سیگار استفاده نکنید.

آجیل های سفت ممنوع!

  • لمینت هایی که برای دندان ها استفاده می شود دارای مواد رزینی می باشند و مقاومت آنچنان بالایی ندارند و ممکن است به سرعت با خوردن آجیل های سفت آسیب ببینند.
  • بهتر است برای مراقبت از ترمیم دندان های خود از گاز زدن میوه هایی مانند هویج و سیب و همچنین خوردن آجیل و تخمه پرهیز کنید.

معاینه

  • بهتر است در وقت تعیین شده توسط پزشک برای معاینه دندان هایتان مراجعه کنید تا در صورت نیاز پزشک آن ها را ترمیم کند.

تعویض کامپوزیت ها

در نظر داشته باشید که تعویض لمینت ها به نوع مراقبت های شما بستگی دارد و شما نمی توانید زمان دقیقی برای این کار تعیین کنید. برای انجام این کار می توانید به دندان پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز وی می تواند بدون آسیب دیدن دندان ها لمینت ها را برای شما تعویض کند.

طول عمر

این نوع لمینت ها بسیار مقاوم می باشند و جزء بهترین درمان ها به حساب می آیند. اخیرا از کامپوزیت هایی استفاده می شود که در آن ها تخلخلی ندارد و رنگ پذیری آن ها را به شدت کاهش داده است و عمر آن ها را نسبت به نوع قدیمی افزایش داده است. البته این ویژگی را مدیون تکنولوژی نانو می باشد. عوامل بسیار زیادی در طول این لمینت ها اثر گذار می باشند که عبارت اند از :

  1. کیفیت مواد استفاده شده
  2. عادت های رفتاری
  3. عادت های غذایی نا مناسب می تواند از عمر این موارد کم کند
  4. رعایت بهداشت
  5. انجام مراقبت های بعد از آن

نکته : در نظر داشته باشید که بهتر است افرادی که این نوع ترمیم را انجام می دهند هر شش ماه یکبار برای معاینه بروند زیرا لمینت ها نیاز مند ترمیم می باشند و نباید دیر افراد کنید زیرا ممکن است برای شما هزینه های گزافی داشته باشد. البته باید در نظر داشته باشید که با مراقبت های لازم می توانید این لمینت ها را تا ده سال تعویض نکنید و به طور متوسط عمر این لمینت ها ده سال می باشد.

معایب کامپوزیت ها

این نوع لمینت ها موادی می باشند که نیازمند مراقبت های بسیار زیادی است اما اگر نتوانید از آن ها مراقبت کنید کیفیت آن ها پایین می آید. باید بدانید که میزان درخشندگی لمینت ها در برخی از موارد بسیار کم می باشد. بعد از انجام لمینت دندان باید بیش تر از قبل بهداشت را رعایت کنید. در نظر داشته باشید که در این نوع ترمیم می تواند لکه هایی را بوجود بیاید که با انجام پولیش قبل حل می باشد.

عوارض و پیامد های آن

در نظر داشته باشید که این نوع لمینت به علت نداشتن تراش در دندان ها می تواند بی ضرر باشد مگر این که افراد مراقبت های لازم را بوجود نیاورند و یا از این نوع لمینت ها به درستی استفاده نکنند. در ادامه به چند مورد از عوارض این نوع لمینت اشاره می کنیم که در اثر مراقبت های نادرست بوجود می آید

  1. تخریب دندان
  2. لق شدن دندان ها
  3. سایش در دندان های کناری
  4. ایجاد عفونت لثه
  5. ایجاد مشکلات بسیار زیاد در فک

نکته : باید بدانید که هر عملی می تواند معایبی داشته باشد که لمینت دندان هم از آن مستثنی نیست.

منبع: Wikipedia

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو