دلیل حس غم روز تولد و افسردگی و نا امیدی در روز تولد

منبع: تاپ ناز

82

1400/1/16

09:30


دلیل حس غم روز تولد و افسردگی و نا امیدی در روز تولد

بعضی از افراد ممکن است در روز تولد خود حس غم و نا امیدی داشته باشند و این افسردگی در روز تولد موضوعی است که با پیدا کردن دلیل آن می توانید آن را درمان کنید.

افسردگی روز تولد حسی است که در ابتدا در فرد ایجاد می شود و به آرامی با گذشت سال ها از جشن گرفتن دوری می کند و پس از گذشت مدتی حتی از تبریک گفتن تولد دوستان و اطرافیان حس بد پیدا می کند و ناخشنود می شود.

افسردگی روز تولد

افسردگی در روز تولد یا غم تولد (به انگلیسی birthday blues) به نوعی افسردگی گفته می شود که برای هر شخصی ممکن است اتفاق بیفتد. نخستین دلیل بروز این مشکل که به ذهن می رسد صرفا بالا رفتن سن است، ولی باید بدانید که این اقسردگی فراتر از بالا رفتن سن است و جای بحث و بررسی دارد.

جالب است که بدانید مشکل غم تولد بیشتر میان خانم ها دیده می شود ولی آمار مرگ آقایان در روز تولدشان بیش از خانم ها است. برای حل این مشکل می توانید با بکارگیری کلماتی که بار غم انگیز کمتری دارند تا حدودی با آن کنار بیایید. طبیعت گذاری این خلف افسرده باعث می شود تا حل و فصل آن بسیار راحت مانند شانه زدن مو باشد.

دلیل ایجاد غم تولد

دلیل اصلی ایجاد شدن این مشکل مشخص نیست و برای پیدا کردن دلیل آن باید فرد مورد بررسی روانشناسی قرار بگیرد. دلیل افسردگی تولد می تواند به دلیل افزایش سن و تاریخ تولد فرد باشد و یا حتی می تواند به دلیل وجود یک افسردگی مزمن هم ایجاد شود که باعث بالا رفتن حس غم، نا امیدی و افزایش دیگر احساسات منفی در فرد شود، به همین دلیل باید بیمار برای پیدا کردن دلیل مشکل بررسی شود.

بروز این نوع از افسردگی در اشخاص و بیماران مبتلا به بیماری های لاعلاج و مزمن بیش از سایرین است. با توجه به موارد گفته شده همانطور که گفته شد غم روز تولد باید بررسی شود و در صورت نیاز درمان شود. در ادامه دلایل ایجاد غم و افسردگی روز تولد را توضیح می دهیم:

انکار بالا رفتن سن و سال

غمی که با مشاهده تغییرات جسمی با گذر سال ها در فرد دیده می شود را نمی توان با این جمله که سن فقط یک عدد است تغییر دارد، به ویژه اگر بخواهید شرایط فیزیکی خود را با قدیم مقایسه کنید می توانید دلیل بر ایجاد غم تولد باشد.

انتظارات و فشارهای اجتماعی مختلف

همیشه به افراد گفته می شود که در انتخاب کردن مسیر زندگی آزاد هستند ولی وجود بعضی از توقعات مانند اتمام تحصلات، اشتغال، ازدواج، فرزند آوردن و … باعث می شود تا درجات مختلفی از استرس و اضطراب در فرد ایجاد شود تا با بالا رفتن سن و روز تولد خود مشکل پیدا کنند.

احساس شکست

بیشتر افراد در روز تولد خود و یا در زمان تحویل سال برای سال بعد خود برنامه هایی را مشخص می کنند و برنامه ریزی می کنند که در این بین ممکن است فقط به تعداد کمی از برنامه های خود دست پیدا کنند و پایبند باشند و این موضوع وقتی مشکل دار می شود که در روز تولد خود می بینید که هیچ کار موثر و مفیدی در یک سال گذشته انجام نداده اید و به خواسته ها و برنامه های خود نرسیده اید.

 داشتن خانواده نا کارآمد

همه افراد مایل هستند که دوستان خود را انتخاب کنند ولی خانواده چه؟ افراد خانواده را خود فرد انتخاب نمی کند و در بعضی از موارد خانواده یعنی نخستین موقعیت اجتماعی فرد می تواند منبع استرس و اندوه برای او ایجاد کند. این موضوع روز تولد بیشتر دیده می شود و برجسته تر می شود

چطور می توان افرادی که در روز تولد کنارمان هستند و ما را به دنبا آورده اند را فراموش کنیم. در خانواده ای که انسجام نباشد می تواند خطراتی که از همین بی انسجامی سرچشمه می گیرد را به همراه داشته و باعث بروز حس افسردگی در فرد شود. مانند حضور نداشتن همیشگی پدر در روز تولد می تواند باعث بروز حس بد و ناراحتی در فرد شود و برای او ناراحتی ایجاد کند.

بحران هویت

اشخاصی که برای یافتن هدف یا معنای زندگی خود در حال تلاش هستند، تولد می تواند حس نا امیدی به آنها بدهد و یا نا امیدی را در آنها بیشتر کند. این حس وقتی بیشتر می شود که فرد حس کند که نتوانسته به بعضی از انتظاراتش دست پیدا کند.

داشتن حس مهم یا دوست داشتنی نبودن

در بیشتر موارد ما همیشه کودکان و بچه ها را در عشق و محبت غرق می کنیم و کم کاری نمی کنیم ولی در بیشتر موارد در مورد بزرگترها کم کاری می کنیم و به آنها محبت نمی کنیم. با بزرگ شدن روابط و احساسات تا حدی کمرنگ تر می شود و روابط نزدیک و معنادار جای خود را به کم علاقگی می دهد.

نوستالژی

با فکر کردن به دوره کودکی و روزهای تولد در آن دوران اوقات خوب و خوشی را به خاطر می آورید، ولی دلتنگی در بیشتر موارد یک طرح مبهم از گذشته است و بیشتر ما به دنبال چیزهایی هستیم که دیگر وجود ندارند. به همین دلیل دلتنگی های گذشته در روز تولد می توانید باعث افزایش افسردگی در روز تولد شوند.

افزایش عدد سن

افراد مختلف ممکن است که از سنین مختلف مانند 25 ، 30، 40 و… ترس داشته باشند و جشن گرفتن دوره جدید از زندگی برای آنها با اضطراب، ترس و غم و اندوه همراه شود.

مطلب پیشنهادی: افسردگی پس از ازدواج + روش های مقابله و درمان

چه کسانی بیشتر غم روز تولد دارند؟

ایجاد مشکل افسردگی در روز تولد برای بعضی از افراد بیشتر از بقیه دیده می شود که در ادامه با این افراد آشنا می شویم.

  • افراد ابتلا به افسردگی و یا داشتن سابقه افسردگی در خانواده:

اشخاصی که در حال حاضر دارای افسردگی مزمن هستند و یا در گذشته به این مشکل مبتلا بوده اند، ممکن است مشکل غم تولد در آنها تاثیر بیشتری بگذارد. از این رو اگر در خانواده سابقه افسردگی داشته اید، ممکن است در مبتلا شدن تان به افسردگی تاثیر گذار باشد.

  • اشخاص مبتلا به اضطراب:

مشکل اضطراب از هر نوعی چه اضطراب اجتماعی چه اضطراب از ترس و … می تواند حس افسردگی در شخص را بالاتر ببرد، حتی با وجود موارد شادی بخش مثل کیک تولد یا کادو باز هم اضطراب می تواند تاثیر گذار باشد. با وجود انواع محرک های شادی بخش و یک جشن تولد تمام و کمال باز هم روز تولد، می تواند برای فرد سخت و ناتوان کننده باشد و باعث بروز غم شود.

  • اشخاص درونگرا:

اشخاص درونگرا، در اغلب موارد به عنوان افراد منزوی شناخته می شوند که البته این مطلب کاملا درست هم نیست و بسیاری از افراد درون گرا مثل سایر افراد اجتماعی هستند و فقط به محرک های کمتری در اطراف خود احتیاج دارند، جشن تولد مشکلی که برای این افراد دارد این است که نیاز به ظرفیت بیشتری از ظرفیت این افراد دارد، نیاز به معاشرت بیشتری با دیگران داشته از این رو پیام های تولد و حضور در جشن تولد می تواند برای اشخاص درونگرا آزار دهنده باشد.

  • افراد مبتلا به انواع اختلال های روانی:

بروز اختلالات روانی مختلف می تواند باعث شود تا افراد نسبت به روز تولد خود حس غم داشته باشند و مشکل افسردگی در روز تولد ایجاد شود.

درمان غم روز تولد

بعد از یافتن دلیل افسردگی در روز تولد می توان به راحتی و با کمی توجه و حوصله این مرحله از زندگی را پشت سر گذاشته و مشکل را حل کنید:

  • به منظور درمان ناراحتی در روز تولد قبل از هر چیزی یک موضوع را در نظر داشته باشید که اگر به دلیل نرسیدن به اهدافتان ناراحت هستید، باید خوشحال شوید زیرا در زندگی خود هدف دارید.
  • اگر فکر می کنید که در روز تولدتان حس و حال خوبی ندارید، باید قبل از رسیدن به روز تولدتان از یک متخصص و مشاور کمک بگیرید.
  • برای سال جدید در زندگیتان برنامه ریزی کرده و اهداف و خواسته های خود را مشخص نمایید و همچنین برای رسیدن به اهدافتان تلاش کرده و جایزه ای برای خود در نظر داشته باشید.
  • باید بدانید که فقط شما هستید که مسئولیت شاد نمودن خود در زندگیتان را بر عهده دارید. به همین دلیل برنامه شادی بخش که ایجاد کننده حس خوب در شما باشد را برای روز تولدتان در نظر داشته باشید.
  • نسبت به خود مهربان و سخاوتمند یاشید. نرسیدن به برخی از اهداف باعث نخواهد شد که شایستگی تان زیر سوال برود از این رو خود را برای نرسیدن به آنها سرزنش نکنید. در این جهت اشتباهات خود را شناسایی کنید و هدف گذاری بهتری برای سال جدیدتان داشته باشید تا خطای کمتری در رسیدن به اهداف داشته باشید.
  • به خاطر داشته باشید که ما به این دلیل به دنیا آمده ایم که تجربیات مختلف داشته باشیم و از آنها درس بگیریم و در نتیجه زندگی راحت تری برای خود بسازیم.
  • قبل از دنبال نمودن هر هدفی در زندگی خود یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید، زمانی که این قدم بزرگ را در زندگی بردارید دیگر خودتان را برای نرسیدن به برخی از هدف ها سرزنش نخواهید کرد.
  • یاد بگیرید که خودتان بهترین و زیباترین اتفاق رخ داده در دنیا هستید و خدا را بابت این موضوع شکر کنید و شادی کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو