انشا در مورد رودخانه + انشا در مورد گذر رودخانه با مقدمه، بدنه و نتیجه گیری

انشا در مورد رودخانه + انشا در مورد گذر رودخانه با مقدمه، بدنه و نتیجه گیری


منبع: تاپ ناز

136

1400/1/16

16:47


انشا با موضوع رودخانه

چند انشا زیبا و احساسی در مورد رودخانه و گذر رودخانه زیبا با مقدمه، بدنه و نتیجه گیری را در این بخش تاپ ناز قرار داده ایم که برای پایه تحصیلی نهم دبستان و دیگر مقاطع مناسب است.

موضوع انشا : انشا ادبی توصیفی در مورد رودخانه و گذر رودخانه از دشت و روستاها تا رسیدن به دریا

مناسب برای پایه تحصیلی : نوجوانان

مقدمه : در گذشته میگفتند هر جا آب هست آبادانی هم هست ، زندگی هم هست ، شادابی و حیات هم هست و چه راست میگفتند قدیمی ها … بیایید در سفر یک رودخانه در مسیر طول و درازش با تک تک قطرات آب همراه باشیم .

موضوع انشا در مورد رودخانه

صدای گوش نوازی شنیده می شود جلوتر که می رویم صدا بلندتر و واضع تر می شود این نغمه آب است،سرود طراوت،پاکی،لطافت و آرامش است.

آب چشمه از دل کوه می جوشد و به سختی سنگ های ریز و درشت را کنار می زند و روشنی را که میبیند روی زمین سینه پهن می کند گویا سفری درشت است.

قطرات آب که به هم پیوسته و دست به دست هم داده اند از میان کوها و دل تپه ها می آید و خبر سلامتی آن ها را به جنگل و درختان حاشیه ی رود می رساند.

گاهی نسیمی می وزد و دست نوازشگرش خنکی دلچسبی را روزانه ی گونه هایمان می کند.برای ما که در شهر زندگی می کنیم،رودخانه ی یاد آور شادی،تفریح،هوای پاک است راستی این همه اب کجا می روند؟

مردم روستاها و آبادی ها و شهرهای کنار رود برای آبیاری مزارع درختان میوه از رود آب بر می دارند کمی پایین تر سدی بزرگ ساخته اند واز حرکت و گردش آب،برق و روشنایی می گیرند تا چرخ صنایع بگردد.

آب ها بعد از سفری طولانی و عبور از کوها و جنگل ها و دشت های فراخ،دست خود را به هم می دهند و رودخانه های زیبا دریای مواج را در آغوش می کشد،چونان فرزندی که مادر خود را در آغوش می کشد. آبی که در رودخانه جاریست هنگام پیمودن مسیر طولانی در اطراف خود به حیوانات،گیاهان و انسان ها حیات و زندگی شادی می بخشد و سرانجام در ساحل دریا به خوابی آرام فرو می رود و دیگر شب است و هنگام خواب.

نتیجه گیری : جهان اطراف ما با همه بی نظمی هایش با یک نظم شگفت انگیز اداره میشود ، گویی دستی جادویی هر قطره آب هر تابش نور هر توده هوا و هر موجود زنده ای را به سمت هدفی هدایت میکند و گذری پر ماجرای رودخانه از این همه مسیر نشانه ای از هدایت دست جادویی خداوند است .

******

موضوع انشا : یک رودخانه در اطراف خود را توصیف کنید و بگویید از گذر رودخانه چه می آموزید؟

مناسب برای پایه تحصیلی : هفتم ، هشتم و نهم

مقدمه : زیبایی های دنیا، یعنی اسمان ابی و دریای بی کران و جنگل پوشیده از برگ و کوه های استوار و رودخانه ی جاری و گذر روخانه…

گذر رودخانه مانند گذر لحظات زندگی هرچه را که در راه خود باشد باخودباشد باخود می برد و تنها نشانه هایی از خود به جا می گذارد.گذر رودخانه به ما یاداور می شود که زندگی نیز مانند رودخانه در حال گذر است و منتظر ما نمی مانند و می گذرد.

درمسیر خانه تامدرسه ما یک رودخانه ی پرخروش و پر اب است که به واسطه ی یک پل دو سر ان به همدیگر وصل می شود.این بار که می خواستم از رودخانه گذر کنم بیشتراز قبل به فضای اطرافم توجه کردم.به درختان بلنداطراف رودخانه،به خورشیدتابان منعکس شده بر روی اب ،به ان نزدیک تر می شوم ،به اب رودخانه دست می زنم و از خنکا و تازگی اب حس خوبی به من دست می دهد.

به ماهی های ریز داخل رودخانه نگاه می کنم که چقدر بازیگوشانه در حال بازی و جنب و جوش می باشند و ماهرانه در رودخانه ازاین سو به ان سو می روند.به سنگهای داخل رودخانه که در اثر گذر اب هر کدام به شکلی خاص صیغل داده شده و هرکدام رمگ و زیبایی خاصی دارند ومن بارها شده است که سنگ های رنگارنگ ان را جمع کرده ام وباخود به خانه رده ام.لاک پشت ها و اردک و غاز در گوشه ایی دیگر در رودخانه در حال اب بازی و اب تنی می باشند.من همیشه عاشق صدای اب در حال گذر رودخانه بوده ام و همیشه حس ارامش به من دست داده است و دوست دارم ساعت ها در گوشهاش بشینم و گذر رودخانه را تماشاکنم.

نتیجه گیری : گذر رودخانه به ما یاداور می شود که زندگی درحال گذراست و ما بایددر این مسیر ان ،خود را همراه کنیم و پابه پای ان جریان پیداکنیم تا از مسیر و گذر زندگی جا نمانیم.

******

 

مطلب پیشنهادی: انشا درباره درخت + مجوعه انشا بلند و کوتاه ادبی در مورد درخت

 

انشا در مورد رودخانه

موضوع انشا : رودخانه و گذر رودخانه چه چیزهایی به ما می آموزد ؟

مناسب برای پایه تحصیلی : پنجم و ششم به بالا

مقدمه : همه زیبایی های طبیعت حتی حیوانات ، حتی طبیعت ساکت و دل انگیز در دل خود هزاران درس نگفته برای ما دارند من امروز میخواهم در مورد گذر رودخانه و آنچه با خروش زیبا و زلالش به ما می آموزد با شما سخن بگویم .

گذر از رودخانه را بسیار زیاد دوست دارم .

زیرا با دیدن زیبایی های آن و صدای دلنوازش آرامش وصف ناپذیری در من به وجود می آید .

رودخانه خط پایان دارد و همیشه در جنب و جوش است و از حرکت باز نمی ایستد .

گاهی وقت ها با رودخانه هم مسیر می شود و تا قسمتی او را دنبال می کنم اما نمی دانم آخر رودخانه به کجا می رسد ؟

به دریا ؟

به دریاچه ؟

آیا خشک می شود ؟

وقتی که به زیبایی های رودخانه و دشت ها و جنگل ها فکر می کنم

به این نتیجه می رسم کسی جز خداوند بزرگ نمی تواند خالق این همه زیبایی باشد .

به راستی که خدا بی همتاست و تنها او می تواند چنین طبیعتی را خلق کند .

هرچقدر که جلو تر می روی در اطراف رودخانه درختان و بوته های سرسبز را میبینی

که زندگی و شادابی خود را به رودخانه مدیون هستند .

صدای پرندگان و گنجشک ها در کنار صدای آب رودخانه بسیار شنیدنی است .

خیلی باید به فکر حفظ زیبایی های طبیعت و محیط زیست باشیم .

وقتی در مسیر خود از رودخانه با زباله هایی که برخی افراد در کنار رودخانه ریخته اند مواجه می شویم بسیار مارا ناراحت می کند .

با این کار علاوه بر خود بلکه به زندگی تمامی جاندارانی که در آن اطراف زندگی می کنند لطمه می زنیم .

بیاییم در حفظ زیبایی های طبیعت کوشا باشیم .

نتیجه گیری : همه زیبایی های اطراف ما خالق خداوندی است که زیباترین است

و ما تنها میتوانیم از دیدن آنها لذت ببریم ، از آنها درس بگیریم و در حفظ و نگه داری آن بکوشیم .

******

انشاهای ساده و ادبی زیبا درباره گذر رودخانه و توصیف آن، مناسب برای دانش آموزان پایه نهم

خداوند فرموده در دنیا و آیات خلقت او تفکر و تامل کنیم تا به هدایت برسیم و در زندگی در مسیر درست گام برداریم.

به نظر من هم برای درک مفهوم و هدف زندگی کافیست به طبیعت پیرامون خود با دیده بصیرت نگاه کنیم، به تغییر فصل ها، روز و شب، رویش درختان، خورشید عالمتاب، حیوانات و گذر رودخانه.

رودخانه درس های زیادی به ما یاد می دهد، درس تلاش، ایستادگی، ایثار و خدمت کردن:

از کوهستان ها سرچشمه می گیرد و در مسیری دور و دراز به راه می افتد. در طول مسیر هرگز از خستگی، سنگ های کوچک و بزرگ سر راه و سرما و گرما گله نمی کند و از طولانی بودن و سختی راه هراسی به دل راه نمی دهد زیرا تنها خواسته اش رسیدن به هدف است.

هدفی که از همان ابتدا در عمق جانش نهفته و تا زمانی که به آن نرسد آرام نخواهد گرفت: هدفی به بزرگی اقیانوس ها و دریاها.

رودخانه از همه جا می گذرد، از کنار شهرها، از دل روستاها، مزارع، دشت ها و جنگل ها. در طول راه جشن عروسی دختر کدخدا، مراسم سوگواری بزرگ خاندان، تکاپوی شادمانه کودکان در حال بازی و تلاش کارگران برای ساخت پل کوچکی روی خود را به نظاره می نشیند.

با مهربانی کوزه دخترک روستایی را پر می کند، گرد و غبار را از صورت کشاورز خسته می زداید و تشنگی پرنده کوچکی که بر بالای او پرواز می کند را برطرف می کند.

بی شک سرنوشت زیبایی برای رودخانه رقم خورده است، زیرا در راه رسیدن به هدفش که همانا پیوستن به هزاران رودخانه دیگر و یکی شدن با دریا است، با مهربانی پیش می رود و رحمتش را از هیچ کس دریغ نمی کند و از مسیر نهایت لذت را می برد.

رودخانه نماد تلاش و ایستادگی است و این که برای رسیدن به آن چه می خواهیم – چه در زمینه موفقیت های علمی، مالی، معنوی و خدمت کردن به دیگران – لازم است بعد از تعیین هدف و اطمینان از آن، عزم خود را جزم کرده و در طول مسیر رسیدن، از دشواری های مسیر نهراسیم و ناامید نشویم.

رود جاری است. از میان کوه و دشت و جنگل گذر کرده، صخره ها را می شکافد و مسیر خود را پیدا می کند.

ممکن است بعضی جاها که فراز و نشیبی وجود دارد تبدیل به آبشار زیبا شود، یا با گذشت سال ها یا بعضی مواقع با دخالت انسان ممکن است مسیر خود را تغییر دهد.

روردخانه گر چه لطیف اما سخت مقاوم است. اگر صخره، سنگی یا مانعی سر راهش باشد با صبر و تلاش آن مانع را از سر راه بر می دارد و مسیر خود را باز می کند.

صدای پر جوش و خروش رود، صدایی که با برخورد قطره های آب به سنگ های ریز و درشت در همه جا می پیچد صدای حیات است.

هر جا که رودی جاری است پر از طراوت، سرسبزی و زندگی است. انسان ها و حیوانات و گیاهان آن جا گرد هم می آیند و کنار هم زندگی می کنند، رود زیبا پیوندی نامرئی میان همه ی موجودات ایجاد می کند.

بیش ترین روستاها و شهرها کنار گذرگاه های رودخانه ها تشکیل شده است.

رود از هر جا که می گذرد به حیوانات، گیاهان یا انسان های آن منطقه حیات می بخشد و این از بخشندگی بی منت رود است.

رود زلال و پاک با گذر از هر جا خاطرات هزاران سرنوشت را می شنود و رازها و درد دل های هزاران نفر را در سینه پنهان می کند و آن را با خود به دریا می برد.

گذر رود از سر چشمه تا انتها سفریست مانند سفر زندگی انسان : جذاب، شنیدنی و بعضی مواقع سخت و دشوار.

******

 

مطلب پیشنهادی: انشا با موضوع باران + 5 انشای زیبا در مورد باران و توصیف روزهای بارانی و بارش

 

انشا در مورد رودخانه

انشا درباره گذر رودخانه به شیوه پرورش ذهن

در کنار یک کوهستان زیبا رودخانه‌ای وجود داشت که بسیار تنها بود. او هیچ دوستی نداشت. رودخانه یادش نمی‌آمد که چرا به کسی یا چیزی اجازه نمی‌دهد تا داخلش شنا کنند. او تنها زندگی می‌کرد و اجازه نمی‌داد ماهی‌ها، گیاهان و حیوانات از آبش استفاده کنند.
به خاطر همین او همیشه ناراحت و تنها بود. یک روز، یک دختر کوچولو به طرف رودخانه آمد. او کاسه کوچکی به دست داشت که یک ماهی کوچولوی طلایی در آن شنا می‌کرد. دختر کوچولو می‌خواست با پدر و مادرش از این روستا به شهر برود و نمی‌توانست با خود ماهی کوچولو را ببرد. بنابراین تصمیم گرفت، ماهی کوچولو را آزاد کند. دختر کوچولو ماهی کوچکش را در آب انداخت و با او خداحافظی کرد و رفت.
ماهی در رودخانه بسیار تنها بود، چون هیچ حیوانی در رودخانه زندگی نمی‌کرد. ماهی کوچولو سعی کرد با رودخانه صحبت کند اما رودخانه به او محل نمی‌گذاشت و به او می‌گفت از من دور شو.
ماهی کوچولو یک موجود بسیار شاد و خوشحال بود و به این آسانی‌ها تسلیم نمی‌شد. او دوباره سعی کرد و سعی کرد، به این سمت و آن سمت شنا کرد و از آب به بیرون پرید.
بالاخره رودخانه از کارهای ماهی کوچولو خنده و قلقلکش گرفت.
کمی بعد، رودخانه که بسیار خوشحال شده بود، با ماهی کوچولو صحبت کرد. آن‌ها دوستان خوبی برای هم شدند.
رودخانه تمام شب را فکر می‌کرد که داشتن دوست چقدر خوب است و چقدر او را از تنهایی بیرون می‌آورد. او از خودش پرسید که چرا او هرگز دوستی نداشته، ولی چیزی یادش نیامد.
صبح روز بعد، ماهی کوجولو با آب بازی رودخانه را بیدار کرد و همان روز رودخانه یادش آمد چرا او هیچ دوستی ندارد.
رودخانه به یاد آورد که او بسیار قلقلکی بوده و نمی‌توانست اجازه بدهد کسی به او نزدیک شود.
اما حالا دوست داشت که ماهی در کنار او زندگی کند، چون ماهی کوچولو بسیار شاد بود و او را از تنهایی در می‌آورد.
حالا دیگر رودخانه می‌خواست کمی قلقلکی بودنش را تحمل کند، اما شاد باشد.

******

انشا درباره گذر رودخانه با مقدمه، بدنه و نتیجه

در جهان هستی زیبایی‌های فراوانی وجود دارد. زیبایی‌های دنیا یعنی آسمان آبی و دریای بی‌کران و جنگل پوشیده از برگ و کوه‌های استوار و رودخانه جاری و گذر رودخانه و گذر رودخانه بسیار زیباست.
گذررودخانه مانند گذر لحظات زندگی هرچه را که در راه خود باشد باخودباشد باخود می‌برد و تنها نشانه‌هایی از خود به جا می‌گذارد.گذر رودخانه به ما یادآور می‌شود که زندگی نیز مانند رودخانه در حال گذر است و منتظر ما نمی‌مانند و می‌گذرد.
در مسیر خانه تا مدرسه ما یک رودخانه پرخروش و پرآب است که به واسطه یک پل دو سر آن به همدیگر وصل می‌شود. این‌بار که می‌خواستم از رودخانه گذر کنم بیشتر از قبل به فضای اطرافم توجه کردم. به درختان بلنداطراف رودخانه، به خورشید تابان منعکس شده بر روی آب، به آن نزدیک‌تر می‌شوم، به آب رودخانه دست می‌زنم و از خنکا و تازگی آب حس خوبی به من دست می‌دهد. به ماهی‌های ریز داخل رودخانه نگاه می‌کنم که چقدر بازیگوشانه در حال بازی و جنب و جوش هستند و ماهرانه در رودخانه ازاین سو به آن سو می‌روند. به سنگ‌های داخل رودخانه که در اثر گذر آب هر کدام به شکلی خاص صیقل داده شده و هرکدام رنگ و زیبایی خاصی دارند و من بارها شده است که سنگ‌های رنگارنگ را جمع کرده‌ام و با خود به خانه برده‌ام. لاک‌پشت‌ها و اردک و غاز در گوشه‌ای دیگر در رودخانه در حال آب‌بازی و آب‌تنی هستند. من همیشه عاشق صدای آب در حال گذر رودخانه بوده‌ام و همیشه حس ارامش به من دست می‌دهد و دوست دارم ساعت‌ها در گوشه‌ای بشینم و گذر رودخانه را تماشا کنم.
در غروب به این فکر می‌کردم که رودخانه با هر بار گذر سریعش زلال تر و شفاف تر میشد برعکس مرداب که ساکن و بی حرکت است و هیچ لذتی هم نمی‌برد. آدم‌ها هم هر چقدر دلشان به زلالی رودخانه باشد و از هر بدی و زشتی بگذرد، زلال و شفاف خواهند شد.
از این انشا نتیجه می‌گیریم گذر رودخانه به ما یادآور می‌شود که زندگی درحال گذر است و ما باید در مسیر آن خود را همراه کنیم و پابه پای آن جریان پیدا کنیم تا از مسیر و گذر زندگی جا نمانیم.

 

مطلب پیشنهادی: انشا ماه رمضان | تحقیق در مورد ماه رمضان انشای ادبی و ساده با موضوع ماه رمضان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو