وزیر امور خارجه چین به آمریکا هشدار داده در مسائل جهانی، موضع برتر اتخاذ نکند و گمان نکند حرف آخر را آن می‌زند.

به گزارشساوث چاینا مورنینگ پست، وانگ یی گفت چین فهرست درخواست‌های یک‌جانبه واشنگتن مبنی بر مذاکره با پکن را قبول نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: درِ مذاکره با چین باز است. اما گفت‌وگو باید بر بنیان برابر و احترام متقابل انجام شود.

این وزیر افزود: چین اینکه کشوری در جهان خود را در موضع برتر نسبت به سایرین قرار دهد، نخواهد پذیرفت و هر کشوری در مسائل جهانی حق اظهارنظر دارد. اگر آمریکا به مقابله ادامه دهد، چین آن را با آرامش و بدون ترس می‌پذیرد.

وانگ مشغول صحبت درباره نشست‌های اخیر خود در استان فوجیان با وزرای خارجه سنگاپور، مالزی، اندونزی، فیلیپین و کره جنوبی، با رسانه دولتی چین بود. وی گفت به آن‌ها در مورد نشست آلاسکا بین دیپلمات‌های آمریکا و چین، اطلاع داده و گفته اینکه کشورهای منطقه در مورد روابط چین-آمریکا دغدغه داشته باشند، معقولانه است.

وانگ تاکید کرد، در حالی که همکاری چین و آمریکا امکان‌پذیر است، طرفین باید به نگرانی‌های عمده یکدیگر احترام بگذارند و چین درخواست‌ها و شرایط یک‌جانبه واشنگتن را نخواهد پذیرفت.

وی افزود: ما قاطعانه در برابر مداخله گستاخانه در امور داخلی چین، مقاومت می‌کنیم و با قاطعیت بیشتری نیز با تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه‌ای که بر بنیان دروغ و اطلاعات کذب اعمال شده، مخالفت داریم.

وانگ تأکید کرد: چین نمی‌تواند به خاطر آنکه بسیاری کشورهای در حال توسعه، متوسط و کوچک پشت سر ما هستند، عقب‌نشینی کند. اما چین حق مقابله به مثل را دارد چرا که ما باید از حاکمیت و عزت ملی خودمان دفاع کنیم.