5 دلیل خواب رفتن دست و پا و ایجاد پارستزی + درمان آن

117

1400/1/16

23:58


این احساس معمولا بدون درد است اما می تواند قابل توجه باشد.این مورمور شدن یا بی حسی شبیه به زمانی است که شما به اندامی که خواب رفته است ، ضربه می زنید و ” حس خنده داری ” به شما دست می دهد.

5 دلیل خواب رفتن دست و پا و ایجاد پارستزی + درمان آن

به گزارش بهداشت نیوز، هنگامی که این اتفاق برای دست یا اندام های دیگر بدن شما رخ می دهد،اغلب گفته می شود که اندام شما ” خواب رفته است ” . این اتفاق می تواند در هر زمان از شبانه روز رخ دهد ، روز یا شب فرقی نمی کند .

خواب رفتن دست و پا,خوابیدن اندام های بدن,خواب رفتن اندام های بدن

این مسئله غیر رایجی نیست؛اکثر مردم آن را در یک زمان تجربه می کنند.گاهی اوقات این احساس ممکن است در یک بازه زمانی غیر منتظره و یا در کنار علائم و نشانه های دیگر رخ دهد.اگر چنین چیزی برایتان رخ می دهد ، باید با دکتر خود مشورت کنید چراکه این احساس ممکن است مربوط به مسئله پزشکی نگران کننده ای باشد.

در مورد اینکه چرا این اتفاق رخ می دهد و چه کاری می توانید برای رفع آن انجام دهید،بیشتر بدانید.

دلیل خواب رفتن دست و پا

این احساس سوزن سوزن شدن ” پارستزی ” نامیده می شود.اغلب اوقات ، علت ساده است . اگر بر روی دست خود خوابیده باشید یا بر روی آن فشار وارد کرده باشید ، ممکن است دست یا اندام های بدن شما به خواب بروند زیرا مانع از گردش خون صحیح در اعصاب اندام شما می شود . در معدود دفعات نیز ممکن است به یکی از رشته های عصبی به صورت مستقیم فشار وارد شود. رشته های عصبی نیز به دلیل عدم گردش خون ، با احساس سوزن سوزن شدن زودگذر واکنش نشان می دهند . اگر با این احساس از خواب بیدار شوید ، سعی کنید این فشار را تسکین دهید و با ماساژ اندام خواب رفته ، گردش خون را مجدداً در آن ناحیه فعال کنید . در این صورت دست شما ” از خواب بیدار می شود ” و سوزش آن متوقف خواهد شد .

پارستزی مزمن ممکن است نشانه ای از یک مسئله پزشکی مهم باشد . وضعیت های موجود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کمبود ویتامین B

انواع مختلفی از ویتامین ب وجود دارد و همه ی آنها به حفظ سلامت سلولها کمک می کنند و شما را با انرژی نگه می دارند . گرچه بسیاری از افراد با رژیم غذایی خود ، ویتامین B را به دست می آورند اما برخی افراد نیز ممکن است به مکمل نیاز داشته باشند تا مقدار ویتامین ب روزانه را از طریق آن به بدن خود برسانند . اگر ویتامین B به مقدار کافی به دست نیاورید ، ممکن است دچار پارستزی شوید ، افراد زیر بیشتر از دیگران مستعد پارستزی هستند :

افراد مسن

گیاه خواران

افراد الکلی

افراد با کم خونی بیش از حد

احتباس مایعات

خواب رفتن دست و پا,خوابیدن اندام های بدن,خواب رفتن اندام های بدن

احتباس مایعات در بدن می تواند ناشی از چندین مورد باشد ، از جمله مصرف زیاد نمک و نوسان هورمون در طول دوره قاعدگی . این باعث می شود که تورم در سراسر بدن اتفاق بیفتد یا در بعضی قسمت های بدن رخ دهد. گاهی اوقات این تورم می تواند گردش خون را مختل کرده و باعث احساس سوزش در ناحیه خواب رفته شود.

سندرم تونل کارپ

اگر دست تان احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن می کند ، ممکن است بخاطر سندرم تونل کارپ یا نشانگان مجرای مچ دستی باشد . این اتفاق وقتی می افتد که عصب میانی فشرده یا بیش از حد از آن کار کشیده شود . تکرار همان حرکات، مانند تایپ کردن بر روی یک صفحه کلید یا کار با ماشین آلات، می تواند باعث ایجاد آن شود.

نوروپاتی محیطی ( نوریت محیطی )

اگر دیابت دارید و به طور منظم پارستزی را تجربه می کنید ، ممکن است ناشی از یک آسیب عصبی باشد. این آسیب نوروپاتی محیطی نامیده می شود و ناشی از افزایش قند خون است.

سایر شرایط

شرایطی که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد، از قبیل سختاک چندگانه و سکته مغزی نیز می توانند باعث ایجاد پارستزی شوند . تومور ها به ویژه آنانی که در مغز یا ستون فقرات قرار دارند ، نیز ممکن است باعث ایجاد آن شوند .

چه زمانی باید با پزشک مشورت کنیم ؟

اگر خواب رفتن دست و پا یا اندام های بدن بیش از یک دوره زمانی کوتاه ادامه یابد و یا باعث ایجاد درد و ناراحتی شدید شود ، باید با پزشک خود مشورت کنید . اگر علائم دیگری از پارستزی دارید نیز با پزشک خود صحبت کنید ، این علائم ممکن است ناشی از یک بیماری جدی تر باشد.پارستزی که همراه با هر یک از علائم زیر رخ دهد، نیازمند توجه فوری پزشکی است :

ضعف عضلانی

درد شدید

ضعف بینایی یا از دست دادن بینایی

مشکل در صحبت کردن

سرگیجه مفرط

چگونه پارستزی درمان می شود؟ ( درمان خواب رفتن دست و پا )

خواب رفتن دست و پا,خوابیدن اندام های بدن,خواب رفتن اندام های بدن

اگر پارستزی شما موقت است ، احتمالاً نیازی به درمان نباشد . قرار گرفتن در شرایطی که فشار های عصبی خود را تخلیه کنید ، ممکن است برای رفع سوزش و مور مور شدن اندام هایتان کافی باشد .

داروهای ضد درد ( OTC ) یا کمپرس سرد نیز می توانند برای از بین بردن هرگونه درد موقت یا دائم ناشی از پارستزی مورد استفاده قرار گیرند .

اگر احساس سوزن سوزن شدن و سوزش را به طور منظم تجربه می کنید ، ممکن است نشانه ای از یک بیماری اساسی باشد . پزشک شما برای تشخیص علت پارستزی تان با شما کار خواهد کرد و یک پلن درمانی برایتان آماده می کند . بطور مثال در صورتی که پزشک شما متوجه شود ، شما سندرم تونل کارپ دارید ، ممکن است از مچ بند خاصی برای مچ دست و یا تمرین ورزشی برای آرام کردن رشته عصبی مچ دست ، توصیه کند . در موارد شدیدتر ، عکس های کورتیزونی یا جراحی ممکن است مورد نیاز باشد .

سخن پایانی

اغلب اوقات این احساس مور مور شدن و سوزش به خودی خود از بین می رود اما در صورتی که این وضعیت پایدار باشد ، مواردی نظیر : زمان اتفاق افتادن ، مدت زمانی که طول می کشد و اینکه آیا علائم دیگری همراه خود دارد یا خیر نیز می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که عصب آسیب دیده است یا علت دیگری پشت این علائم وجود دارد .

منبع: دکتر سلام

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو