همه چیز درباره نبرد نرماندی + اسرار و حقایق

همه چیز درباره نبرد نرماندی + اسرار و حقایق


منبع: بیتوته

168

1400/1/17

05:24


همه چیز درباره نبرد نرماندی + اسرار و حقایق



نبرد نرماندی جنگاوران, شروع حمله نرماندی, موارد تاثیرگذار در نبرد نرماندی

نبرد نرماندی جنگ جهانی دوم

 

همه چیز درباره نبرد نرماندی

نبرد نرماندی یکی از نبرد های جنگ جهانی دوم است که در تاریخ ۶ ژوئن ۱۹۴۴ از ساحل نرماندی آغاز و در نتیجه به شکست آلمان در جبهه نرماندی ختم شده است. نیروهای متفقین در این روز که به D-day نیز مشهور است با پیاده کردن سیل عظیمی از نیروها بزرگترین عملیات زمینی-دریایی تاریخ را انجام دادند. در ادامه جهت خواندن حقایق جالب و اسرار این نبرد تا انتهای این پست همراه ما باشید.

برنامه ریزی های قبل از نبرد نرماندی

هزاران زن و مرد بیش از یک سال تا تاریخ ششم ژوئن سال ۱۹۴۴ درحال آماده شدن برای نبردی جهت پایان جنگ جهانی دوم بودند. در این عملیات نیروهای متفقین حدودا ۱۳۰ هزار نیروی نظامی در اختیار داشتند که در پایان روز حدودا ده هزار نفر از آنها را از دست دادند. این نبرد اسرار و واقعیت های بسیاری دارد.

 

یکی از مهم ترین جلسات میان رهبران متفقین در شهر تهران با شرکت وینستون چرچیل، فرانکلین دلانو روزولت و ژوزف استالین از ۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر به صورت سری و مخفیانه و محرمانه در سفارت شوروی در تهران برگذار شد. پس از پایان این کنفرانس آنها تصمیم گرفتند ژنرال آیزنهاور (ژنرال پنج ستاره و سیاست مدار آمریکایی) به فرماندهی کل نیروهای متفقین که قرار است پیاده شوند بپردازد و مارشال مونتگمری انگلیسی با فرماندهی نیروهای زمینی یگان های تازشگر به او کمک کند.

 

روز دوم نبرد نرماندی, همه چیز درباره نبرد نرماندی, نبرد نرماندی و کردها

عکسی از کنفرانس تهران با حضور چرچیل، روزولت و استالین

 

آمریکا که در این زمان نیروهای تازه نفس و اقلام جنگی بسیاری در اختیار داشت نقش بسزایی در این عملیات ایفا کرد.

طبق کتاب جنگ جهانی دوم نوشته ژاک پیرن: «دولت امریکا تا سال ۱۹۴۳ حدودا ۲۳۸۰ کشتی جنگی، ۱۳ هزار کشتی باربری و ۸۶ هزار هواپیمای جنگی و ترابری تولید کرده بود که تا روز حمله که قرار بود از نرماندی آغاز شود تولیدات آنها افزایش یافت. این درحالی است که آلمانی ها حدودا چهار هزار هواپیما در اختیار داشتند. بنابرین همه چیز آماده بود تا در ششم ژوئن نیروهای آمریکا همراه با تجهیزات کامل و به همراه نیروهای انگلیسی، کانادایی و لهستانی وارد سواحل فرانسه پیاده شوند.»

 

شروع حمله نرماندی

 

موارد تاثیرگذار در نبرد نرماندی, نبرد نرماندی, روز دوم نبرد نرماندی

پیاده کردن سربازان متفقین در ساحل نرماندی

 

نیروهای متفقین به رهبری آمریکا و انگلستان بزرگترین عملیات آبی-خاکی جهان را در تاریخ ششم ژوئن ۱۹۴۴ اغاز کردند. جالب است بدانید تاریخ اصلی این حمله در حقیقت پنجم ژوئن بود اما به دلیل بد بودن شرایط جوی و بارش باران نیروهای آیزونهاور مجبور بودند عملیات خود را با یک روز تاخیر انجام دهند. پس از رسیدن نیروهای متفقین به سواحل شمالی فرانسه این ژنرال آمریکایی پیامی با این متن ارسال کرد: «مردم اروپای غربی! امروز صبح سربازان نیروهای متفقین به ساحل های فرانسه رسیدند که اعزام آنها بخشی از طرح ملل متحد برای آزادسازی اروپاست. این عملیات با همکاری روس هاست و پیام من به شما این است: زمان آزادسازی شما رسیده است حتی اگر این حمله از کشور شما آغاز نشده باشد!»

 

ژنرال جولیان تامپسون نیز در رابطه با گستردگی این عملیات گفته است: «این عملیات بسیار بزرگ بود. تنها در روز D-day حدودا صد و پنجاه هزار سرباز وارد خاک فرانسه شده و بدیهی است که برای انتقال این همه سرباز به کشتی ها و هواپیماهای بسیاری نیاز داشتیم. حدودا شش هزار ناو و هواپیما در این عملیات حضور داشتند.»

 

مفهوم D در عبارت d-day

سال های بسیاری مفهوم این عبارت به شک و تردید بیان می شد. برخی معتقد بودند که دی اولین کلمه death به معنای مرگ می باشد؛ اصطلاحی که برای عملیات های مرگ بار بسیاری به کار رفته است اما بالاخره مشخص شد که حرف دی در این عبارت مخفف همان کلمه Day به معنای روز می باشد و از آن برای مخفی نگه داشتن روز عملیات استفاده کرده اند. بدین ترتیب در طرح ریزی عملیات از d-1 به عنوان روز قبل از عملیات و از d+1 نیز به عنوان روز پس از عملیات استفاده می شد و تغییرات در تاریخ عملیات باعث تغییر و بهم ریختن سایر اقدامات نمی شد.

 

نبردهای جنگ جهانی دوم, نبرد نرماندی جنگ جهانی دوم, اسرار و حقایق نبرد نرماندی

d-day مخفف روز مرگ و همچنین اسم رمز برای روز عملیات نرماندی بود

 

سایر اسم های رمز عملیات نرماندی

نیروهای متفقین در زمان آماده سازی های انجام این عملیات از اسامی رمزی استفاده می کردند که از جمله آن می توان به یوتا، اوماها، طلا و شمشیر به عنوان کلماتی برای مناطق ساحلی نرماندی و کلمه نپتون برای مناطق ساحل غربی، کلمه متعصب برای افرادی دارای درجه های بالای نظامی و در آخر کلمه ارباب نیز برای نبرد نرماندی اشاره کرد.

 

سال ۱۹۴۴ پیش از شروع حمله نهادهای امنیت المان متوجه شدند یک طراح جدول کلمات متقاطع از واژه های یوتا، اوماها و نپتون به طور مکرر استفاده کرد و مدتی او را تحت نظر داشتند. با وجود بررسی های منزل و دفتر کار او آنها سرنخی در رابطه با اطلاعات انتقال به دشمن پیدا نکردند.

 

نبرد نرماندی, روز دوم نبرد نرماندی, همه چیز درباره نبرد نرماندی

سربازان متفقین در ساحل نرماندی

 

شکستن رمزنگاری های انیگما

انیگما نام ماشین الکترومکانیکی ای بود که ارتش آلمان نازی از اوایل دهه بیست از آن جهت رمزنگاری پیام های نظامی در طول جنگ جهانی دوم استفاده می کرد. این دستگاه رمزهایی با حدودا ۲۰۰ تریلیون ترکیب مختلف ایجاد می کرد که غیر قابل شکستن به نظر میرسید اما این کار تنها درجه دشواری بسیاری داشت و متفقین با کمک رمزنگاران لهستانی توانستند رمز این پیام ها را شکسته و مطمئن شوند عملیات «فریب» که اجرا کرده بودند موفق عمل کرده است.

 

عملیات فریب چیست و چه تاثیری در عملیان نرماندی داشت؟

این عملیات بخشی از برنامه های نیروهای متفقین بود که در آن سعی کردند آلمانی ها را در یک نبرد غیر واقعی مشغول کنند. آنها با تعیین رمزهای جعلی و فرستادن امواج رادیویی در کنار اعزام سرباز و چترباز به نرماندی و پا-دو-کاله عملیاتی دروغین با اسم رمز تایتانیک اجرا کردند که حواس نیروهای آلمان را از غرب فرانسه یعنی محور اصلی عملیات نرماندی دور کرد.

 

نبرد نرماندی جنگاوران, شروع حمله نرماندی, موارد تاثیرگذار در نبرد نرماندی

پیش از عملیات اصلی نرماندی، عملیات فریب اجرا شد

 

برخی از اسرار نبرد نرماندی

هر کشور، جنگ یا اقدامی اسراری همراه خود دارد که بسیاری از افراد موافق انتشار آن نیستند. در رابطه با نبرد نرماندی چند مورد از این موارد در دسترس عموم قرار گرفته است که عبارتند از:

 

• استفاده از جذابیت زنانه

در کتابی از جاناتان مایو در رابطه با روز دی داستانی از یک سرباز بریتانیایی نقل شده است که طی آن مسئول یگان حمله به توپخانه مروی تعدادی از زیباترین زنان نیروی هوایی را با لباس مدل به کاباره محلی فرستاده بود و از آنها خواسته بود با انجام هر کار ممکن سعی در تشویق سربازان به لو دادن اطلاعات عملیات نرماندی کنند اما تمامی سربازان سربلند از این آزمون بیرون آمدند.

 

• نامه از پیش نوشته شده آیزونهاور در صورت پیروزی آلمان

این ژنرال آمریکایی قبل از عملیات نامه ای نوشته بود که در صورت شکست احتمالی منتشر شود. این نامه شامل چند خط بود که عبارت است از:

«حمله ما در منطقه شربورگ-هاور شکست خورده است و سربازان ما درحال عقب نشینی هستند. تصمیم من برای حمله به این منطقه بر اساس اطلاعاتی بود که بدست آوردیم و نیروهای هوایی و زمینی تمام تلاش خود را انجام داده و شجاعانه جنگیدند. هرسرزنش و مشکلی در اجرای این عملیات به من باز می گردد چرا که مسئول برنامه ریزی آن من بودم.»

نکته جالب این است که به تاریخ ۵ ژوئیه به جای پنج ژوئن در این نامه اشاره شده است که شاید به دلیل مشغله های بسیار او در آن روز ها باشد.

 

• تردیدهای چرچیل

با وجود سخنرانی های الهام بخش و سرشار از اعتماد به نفس،‌ وینستون چرچیل نخست وزیر وقت بریتانیا شب پیش از شروع عملیات با تردید و دلهره در کنار افت شدید اعتماد به نفس مواجه شده بود. او در این شب به همسر خود گفته است:‌ «می توانی تصور کنی فردا صبح وقتی از خواب بیدار شدی با کشته شدن حدود بیست هزار سرباز مواجه شده ای؟»

 

حقایق و موارد تاثیرگذار در نبرد نرماندی

این حمله از سوی متفقین و نیروهای بریتانیا و آمریکا انجام شد اما آنها مقابل ارتش نازی تنها نبودند و سربازان کانادایی، نیروهای لهستان، نروژ، بلژیک، سربازهای فرانسوی و جمهوری چک نیز از آنها حمایت می کردند.

 

نبردهای جنگ جهانی دوم, نبرد نرماندی جنگ جهانی دوم, اسرار و حقایق نبرد نرماندی

سربازان بسیاری از نیروهای متفقین در کشورهای مختلف در این نبرد شرکت کردند

 

یکی از دلایل پیروزی متفقین داشتن متحدان و نیروی زیاد در کنار تجهیزات جنگی فراوان بود.

در مقابل، نیروهای آلمان نازی و بسیاری از افسران ارشد آلمان درحال انجام تمرینات جنگی بودند. فیلد مارشال اروین رومل از مهم ترین فرمانده های نازی و نظریه پردازان جنگی برای تولد همسرش به آلمان بازگشته بود و سیستم ارتباطی آلمان به دلیل بمباران های شدید آسیب دیده بود.

همچنین سری بودن این عملیات باعث شد که دومین لشکر آلمان به جای دو روز طی دو هفته به خط مقدم برسد زیرا جاسوسان و مقاومت فرانسه در کار انها اختلال ایجاد کرده بودند.

 

حمله نرماندی از ۳ صبح روز ششم ژوئن آغاز شد و بمب افکن های متفقین، حدود ۳ ملیون کیلوگرم یا سه هزار تن مواد منفجره استفاده کردند!

 

نیروی دریایی متفقین با هفت کشتی جنگی، چهل و سه ناوشکن و هجده رزمناو در ساعت پنج صبح حملات خود را آغاز کرده و سر انجام ساعت ۶:۳۱ صبح سربازان آمریکایی به دل ساحل رفتند. پس از آن نیروهای بریتانیایی و کانادایی وارد میدان شدند؛ تلفات این نبرد کمتر از پیشبینی های آنها بود اما با این حال حدودا ۴۵۰۰ نفر از سربازان متفقین و ۹ هزار نفر از سربازان آلمانی کشته شدند.

 

آندرو هیگینز طراح و سازنده LCVPs یا همان وسایل نقلیه آبی-زمینی بود که نیروهای متفقین با استفاده از آنها توانستند از کانال عبور کنند. به گفته ژنرال آییزونهاور استراتژی جنگی به کار گرفته شده بدون این وسیله احتمالا به طور کامل عوض میشد.

 

گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو