۱۷ فروردین روز جشن سروشگان؛ فلسفه، آداب و رسوم و نماد

منبع: روزیاتو

95

1400/1/17

12:11


در گاهشماری ایرانی هفدهمین روز هر ماه « سروش » نام دارد و ۱۷ فروردین نخستین روز سروش سال است که در آن جشن « سروشگان » یا جشن « هفده‌ روز » برپا می شود.

این روز در ستایش « سروش » ایزد پیام‌ آور خداوند و نگاهبان بیداری بوده است.

روز سروش در ماه فروردین از اهمیت ویژه ­ای برخوردار بوده و در این روز جشن سروشگان برپا می­ شده است. ایرانیان در این روز به عبادت و نیایش پروردگار می پرداختند و به معابد می­ رفتند.

در اوستا، سروش و جشن سروشگان به صورت sraoša یا seraoša آمده است. این کلمه برگرفته از ریشه ی sru است که در اوستا به معنای فرمانبرداری است.

سروش از ایزدان بزرگی است که نیایش را به مردم آموخت. ایزد سروش بر فراز کوه البرز کاخی با یک هزار ستون روشن و ستاره نشان دارد و برای پاسبانی مخلوقات مزدا هر روز و هر شب، سه بار به دور زمین می گردد و همیشه بیدار است و قبل از طلوع آفتاب بانگ می زند و مردم را برای نیایش پروردگار فرا می خواند. او مراقبت از نظم جهان را بر عهده دارد و هیچ موجودی از ایشان پیشی نمی گیرد و بدین گونه است که او دشمنان خود را هر کجا که باشند، دستگیر می کند.

برخی از صفات سروش در اوستا

در میان ایزدان سروش اولین کسی بود که به ستایش خداوند و نیایش امشاسپندان مشغول شد و پنج گاتهای زرتشت را بسرود و مراسم مذهبی را به جای آورد.

ایزد سروش بر اعمال انسان ها به همراه مهر و رشن (دو ایزد باستانی ایرانیان) نظارت دارد و به نیکوکاران پاداش و به بدکاران کیفر می دهد.

ایزد سروش نابودکننده بدی ها و پلیدی ها و دیو آز و خشم است و بر آن است که نیروهای اهریمنی مانند خشم، کنده یا مستی، بوشاسپ یا خواب و تنبلی و دروغ را از بین ببرد.

ایزد سروش دارای اندیشه ای والا ، خوش سخن ، نگهبان آفریدگان، پاسبان اسرار گیتی و پناه دهنده ی بینوایان است.

ایزد سروش فرمانروای جهان است و بر تمامی ارزه (کشور غربی) و سوه (کشور شرقی) فرمانروایی دارد.

ایزد سروش نگهبان مخلوقات در جهان است و همواره بیدار و هوشیار برای نگهبانی آفریدگان، بر گرد جهان می گردد.

ایزد سروش قوی بازو، چست و چالاک، چابک ترین در میان جوانان، شهریار جهان، دارنده ی سلاح سخت، دارای سلاح آخته، دارای ابزار مینوی یعنی اهونور، یسنوکرتی و فشوشومانتره، تنومانتره یعنی دارای پیکری با کلام مقدس است.

نماد مادی سروش

نماد مادی سروش خروس است که با بانگ بامدادی خود مردم را به ستایش خداوند می خواند. خروس و به ویژه خروس سپید از گرامی ترین جانوران در نزد ایرانیان بود و به سبب بانگ بامدادی اش نماد سروش است.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 1 / 5. تعداد رای: 1

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو