فاطمه سیدی: لباس بر تن رسانه‌ای قوی برای حفظ و ترویج فرهنگ مناطق و دوخت‌های سنتی ایران است | جامعه سالم و دور از افسردگی با هنردرمانی

92

1400/1/17

12:44


هنرمند کرمانی عرصه دوخت‌های سنتی و رودوزی‌های ایرانی می‌گوید جریان هنردرمانی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی روز به شمار می‌رود و مردم ما از طیف‌های گوناگون هرقدر بیشتر به سمت این عرصه‌ها سوق پیدا کنند، جامعه‌ای به‌مراتب شادتر، سالم‌تر، موفق‌تر و دور از افسردگی خواهیم داشت.

فاطمه سیدی: لباس بر تن رسانه‌ای قوی برای حفظ و ترویج فرهنگ مناطق و دوخت‌های سنتی ایران است | جامعه سالم و دور از افسردگی با هنردرمانی

گروه مد و لباس هنرآنلاین: فاطمه سیدی هنرمند کرمانی عرصه دوخت‌های سنتی و رودوزی‌های ایرانی درباره روند فعالیت‌های خود و شرایط حاکم بر این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از همان بدو تولد و با توجه به فعالیت اعضای خانواده‌ام در زمینه دوخت‌های سنتی با این مقوله آشنا شدم و به‌مرورزمان به شکل حرفه‌ای گرایش‌هایی از انواع رودوزی همچون دوخت‌های استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را آموزش دیدم و دنبال کردم.

سیدی در ادامه افزود: در تمام سال‌های فعالیتم تلاش کردم که هر دوختی را که به آن می‌پردازم به موضوع حفظ اصالت آنچه در بحث استفاده از مواد اولیه و چه در زمینه طرح و رنگ توجه کنم؛ موضوعی که بعضاً دیده می‌شود با سهل‌انگاری فعالان این بخش مواجه شده و به دلیل ضعف‌ها و کاستی‌های موجود، هویت و اصالت بسیاری از این هنرها مورد خدشه واقع‌شده است.

هنرمند کرمانی عرصه دوخت‌های سنتی و رودوزی‌های ایرانی با تأکید بر نقش و اهمیت رسانه‌ به‌ویژه صداوسیما در ترویج فرهنگ پرداختن به این دست فعالیت‌های فرهنگی و هنری اذعان داشت: طی دو دهه اخیر، اقدامات برخی از برنامه‌های رسانه ملی در آموزش هنرهایی همچون طراحی، خیاطی و انواع رودوزی‌ها ستودنی بوده اما واقعیت آن است که لازم است بیش‌ازپیش به این عرصه‌ها بها داده شود.

او گفت: به‌طور مثال لازم است برنامه‌سازی‌ها به سمت معرفی طیف وسیعی از دوخت‌های سنتی کشورمان برود چراکه جای‌جای میهن عزیزمان از ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه بهره‌مند است که بخش اعظمی از آن‌ها در گذر زمان و به دلایل گوناگون ازجمله تغییر نسل‌ها به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

سیدی با تقدیر از مردمانی که همچنان لباس محلی منطقه خود را بر تن می‌کنند اظهار داشت: لباس اقوام ایرانی در استان‌ها و شهرهای گوناگون منحصربه‌فرد است و تجربه نشان داده است در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان که مردم همچنان اصرار به بر تن داشتن لباس محلی خود دارند، شانس حفظ و احیای دوخت‌های سنتی و رودوزی‌های آن منطقه هم بیشتر بوده است.

این مدرس دانشگاه، لباس بر تن افراد را قوی‌ترین رسانه در معرفی و ترویج فرهنگ مناطق مختلف کشور به‌ویژه دوخت‌های سنتی ایرانی دانست و گفت: حال هراندازه این لباس‌ها به هنر دوخت‌های سنتی به شکل دستی مزین شده باشد و کمتر از ابزار ماشینی برای این تزئینات استفاده‌شده باشد، اثربخشی آن‌ها بیشتر خواهد بود.

او گفت: امید است عرصه دوخت‌های سنتی ایران به سرنوشت عرصه فرش دستبافت دچار نشود که از جایی به بعد بازار خودمان هم جای خود را به فرش‌های ماشینی داد کما اینکه این زنگ خطر در بسیاری از استان‌ها به صدا درآمده و باید بیش‌ازپیش از سوق یافتن هنرهای سنتی خود از شکل دستی به شکل ماشینی باشیم.

سیدی در خاتمه به آموزش جمعی از کودکان کار در زمینه سوزن‌دوزی‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: به‌واقع جریان هنر درمانی یکی از مهم‌ترین موضوعات و مسائل اجتماعی روز به شمار می‌رود و مردم ما از طیف‌های گوناگون هرقدر بیشتر به سمت این عرصه‌ها سوق پیدا کنند، جامعه‌ای به‌مراتب شادتر، سالم‌تر، موفق‌تر و به‌دوراز افسردگی خواهیم داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو