وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای هندی در دهلی نو اعلام کرد، مسکو به رغم روابط عالی با چین قصد ندارد که با پکن ائتلاف نظامی تشکیل دهد.

 «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و همتای هندی او در نشست خبری مشترک در دهلی نو به سوالات درباره روابط دو کشور، چین و سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» پاسخ دادند.

«سابرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند روز سه شنبه (امروز) در دهلی نو میزبان همتای روسی خود بود و دو طرف بعد از انجام رایزنی‌ها، در یک کنفرانس خبری مشترک حاضر شدند.

جایشانکار در بخشی از این نشست با سوال خبرنگاری درباره احتمال خرید تعدادی بیشتری از سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» مواجه شد؛ سامانه‌ای که دهلی نو به رغم فشارها و هشدارهای واشنگتن، از مسکو خریداری کرد.

بنا بر گزارش شبکه «اِنی»، وزیر خارجه هند در جواب به این سوال گفت: «ما وارد یک گفت‌و‌گوی خاص (درباره اس-۴۰۰) نشدیم چرا که این مسئولیت یک واحد متفاوت تحت ریاست وزرای دفاع (هند و روسیه) ماست. وزرای دفاع‌مان قرار است تا پایان سال جاری دیدار کند».

یک خبرنگار حاضر در این نشست مشترک، از وزیر خارجه روسیه درباره فشارها و تهدیدهای آمریکا علیه هند در رابطه با خریداری سامانه اس-۴۰۰ سوال کرد و نظر او را جویا شد.

سرگئی لاوروف در پاسخ به این سوال گفت: «ما درباره اظهارات و بیانیه‌های ایالات متحده حرف نزدیم البته تایید می‌کنیم که در نظر داریم همکاری نظامی‌مان را تقویت کنیم. ما یک کمیته دولتی در زمینه همکاری‌های نظامی-فنی داریم و این کمیته برنامه‌های خاص خودش را دارد».

این مقام ارشد روس افزود: «ما همچنین درباره چشم انداز تولید بیشتر تجهیزات نظامی روسیه در هند تحت مفهوم "تولیدشده در هند" صحبت کردیم و در این موضوع من شاهد هیچ تغییری از سوی دوستان و شرکای هندی‌مان نبودم».

در ادامه این نشست خبری در دهلی نو، موضوع روابط چین و روسیه مطرح شد؛ کشوری که روابط متشنجی با هند ندارد و دو کشور درگیری‌‌های مرزی مرگباری را تجربه کرده‌اند.

یک خبرنگار هندی سوال کرد: «در سال‌های اخیر، شاهد افزایش همکاری‌های نظامی و سیاسی و اعتمادسازی بین چین و روسیه بوده‌ایم و این موضوع سبب شده که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال ایجاد ائتلاف نظامی بین چین و روسیه مطرح شود. آیا وزیر خارجه (روسیه) فکر می‌کند که روابط دو کشور به سمت (ائتلاف نظامی) پیش می‌رود؟»

وزیر خارجه روسیه که کشورش روابط سنتی خوبی با هند دارد، در پاسخ به این سوال تاکید کرد که مسکو به دنبال ایجاد ائتلاف نظامی با چین نیست.

لاوروف در جواب به این سوال گفت: «نه (روسیه و چین به دنبال ایجاد ائتلاف نظامی نیستند). ما این موضوع را در روابط دوجانبه‌مان حل کرده‌ایم و در بالاترین سطح در نشست روسیه و چین اعلام کرده‌ایم که روابط‌مان در بالاترین سطح تاریخ خود قرار دارد اما این روابط شامل ایجاد ائتلاف نظامی نخواهد بود».

لاوروف در ادامه پاسخ به سوال خبرنگار هندی ضمن رد گمانه‌زنی درباره طرح روسیه برای ایجاد ائتلاف نظامی با چین، تلویحا به تحرکات ضد ایرانی آمریکا در منطقه غرب آسیا و ضد چینی این کشور در منطقه «ایندوپاسیفیک» اشاره کرد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «ضمنا ما علاوه بر گمانه‌زنی درباره ایجاد ائتلاف نظامی بین روسیه و چین، گمانه‌زنی‌هایی را درباره ادعای ایجاد چنین ائتلاف‌هایی از قبیل "ناتوی خاورمیانه‌ای" و همچنین "ناتوی آسیایی" شنیده‌ایم. امروز با دوستان هندی‌مان درباره این موضوع تبادل نظر کردیم و آنها هم نظر مشابهی با ما داشتند که چنین ائتلاف‌هایی، سازنده نیستند و ما به همکاری فراگیر به نفع دو کشور علاقه داریم و نه اینکه به همکاری علیه کسی (کشوری) علاقه داشته باشیم».

در سال‌های اخیر، تحلیلگران آمریکایی و برخی مقام‌های این کشور اظهاراتی درباره لزوم ایجاد ائتلاف در منطقه غرب آسیا علیه ایران تحت عنوان «ناتوی عربی» و همچنین ایجاد ائتلاف علیه چین در آسیا تحت عنوان «ناتوی آسیایی» مطرح کرده بودند.