عطسه هر چند وقت یکبار مسئله بزرگی نیست همه ما گهگاهی آن را تجربه می کنیم، اما هنگامی که عطسه به طور قابل توجهی افزایش می یابد آزاردهنده است. چه سرما چه حساسیت ناگهانی به بوی خاصی حتی یک محرک کوچک می تواند منجر به عطسه فرد شود که بسیار اجتناب ناپذیر است و باعث ناراحتی فرد می شود. عطسه مکانیسم طبیعی بدن است که به پاکسازی مواد تحریک کننده از بینی کمک می کند. هرگاه ماده خارجی مانند آلودگی، گرده، دود یا گرد و غبار وارد بینی شود پوشش حساس بینی تحریک شده یا قلقلک می خورد.

این امر باعث می شود برای پاک کردن مجرای هوا عطسه کنیم تا ذرات گرد و غبار از بین برود. به عبارت ساده تر عطسه نخستین دفاع بدن ما در برابر باکتری های خارجی است در واقع یک عمل انعکاسی است که پس از مدتی به خودی خود متوقف می شود. به گزارش تایمزسوفاندیا، با این حال در برخی موارد یک عطسه مداوم ممکن است برای ما بسیار ناخوشایند باشد.

عوامل محرک را شناسایی کنید

نخستین قدم برای جلوگیری از عطسه های زیاد یا مداوم شناسایی عوامل محرک است. تقریبا هر چیزی که بینی را تحریک می کند منجر به عطسه کردن می شود. شناسایی ماشه می تواند در گرفتن درمان مناسب کمک کند، برخی از محرک های رایج شامل این موارد است:
گرد و خاک
گرده گل
شوره حیوان خانگی
چراغ های روشن
عطر
غذاهای ادویه دار
فلفل سیاه
ویروس های سرماخوردگی
اگر قادر به تعیین ماشه و عامل تحریک خود نیستید به پزشک مراجعه کنید. وی با انجام تست های آلرژی می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه عاملی باعث بی وقفه عطسه کردن می شود. هنگامی که ماشه را شناسایی کردید برای تسکین روش های طبیعی ذکر شده در زیر را انتخاب کنید:

عسل

نتایج چندین مطالعه نشان می دهد عسل به جلوگیری از عطسه مربوط به سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. در صورت واکنش آلرژیک عسل گزینه ایده آلی برای شما نیست، اما در کل مصرف آن ضرری ندارد. بر اساس تئوری ها عسل به بدن کمک می کند تا با آلرژن های موجود در محیط سازگار شود. خوردن حتی یک قاشق چای خوری می تواند التهاب را کاهش دهد و تسکین فوری ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره بی اختیاری ادرار و درمان خانگی آن

بخور

استنشاق بخار آب گرم یکی دیگر از راه های درمان عطسه است. تمام کاری که باید انجام دهید این است مقداری آب گرم را در یک کاسه بزرگ بریزید و بخار آزاد شده توسط آن را استنشاق کنید. مصرف بخار گرم ضمن پاک کردن مجرای بینی آبریزش آن را نیز درمان می کند، همچنین داروی موثری برای سرماخوردگی و آنفولانزا به شمار می آید. نتایج مطالعات نشان می دهد بخور می تواند حدود یک هفته زمان بهبودی بیماری را کاهش دهد.

از وعده های غذایی بزرگ پرهیز کنید

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما برخی از افراد حتی پس از صرف یک وعده غذایی بزرگ شروع به عطسه می کنند. در اصطلاح پزشکی از آن به عنوان ” snatiation” یاد می شود. متخصصان هنوز نتوانسته اند دلیل این اتفاق را بفهمند، اما با خوردن وعده ها حتی لقمه های کوچکتر می توان به راحتی از بروز آن جلوگیری کرد.

گفتن چیز عجیبی

اعتقاد بر این است گفتن کلمات عجیب و غریب یا پیچش زبان نیز می تواند توجه شما را از عطسه منحرف کرده و احساس بهتری ایجاد کند. هیچ تحقیقی برای تایید این ادعا وجود ندارد، اما می توانید بررسی کنید آیا برای شما موثر است یا خیر.

قلقلک دهان

بر اساس یک اعتقاد قدیمی دیگر قلقلک دادن سقف دهان موجب تسکین عطسه می شود. تحریک سقف دهان با زبان می تواند به خفه شدن عطسه کمک کند. این کار را برای چند ثانیه قبل از عطسه انجام دهید ممکن است به جلوگیری از بروز آن کمک کند.

مستقیم به نور نگاه نکنید

قرار گرفتن ناگهانی در معرض نور شدید یا نگاه مستقیم به نور خورشید نیز می تواند منجر به عطسه در برخی از افراد شود. تقریبا یک سوم افراد از این وضعیت رنج می برند که باعث می شود هنگام نگاه کردن به نورهای شدید عطسه کنند. این بیماری به عطسه فتویک معروف است و احتمال می رود از عضو یک خانواده به عضوی دیگر منتقل شود، بنابراین برای جلوگیری از آن هنگام خروج از خانه از عینک آفتابی پلاریزه استفاده کنید.

بینی خود را پر از هوا کنید

برای از بین بردن ذرات گرد و غبار از بینی سعی کنید بینی خود را پر از هوا کنید سپس آن را خارج کنید. این کار باعث می شود تا از شر آنها خلاص شوید هنگامی که ماده تحریک کننده از بینی خارج شد می توانید مقداری لوسیون روی بثورات بمالید.

بینی خود را فشار دهید

روش دیگری برای جلوگیری از عطسه درست قبل از وقوع آن فشار دادن بینی است. هنگامی که احساس کردید می خواهید عطسه کنید سوراخ های بینی خود را فشار دهید به گونه ای که انگار بوی بدی را استنشاق می کنید.

مقداری ویتامین C مصرف کنید

مرکبات مانند پرتقال و لیمو حاوی ماده شیمیایی به نام فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان های قوی هستند. فلاونوئیدها ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن به شما کمک می کنند تا با باکتری های عامل سرماخوردگی و سایر آلرژی ها مبارزه کنید. حتی اضافه کردن مکمل های ویتامین C به رژیم غذایی به اندازه خوردن میوه های طبیعی نیز مفید است. ویتامین C شاید فوری تسکین ندهد، اما به مرور زمان عطسه را کاهش می دهد. آمله یا انگور فرنگی هندی نیز یکی دیگر از گزینه های مناسب برای رژیم غذایی است زیرا علاوه بر ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان های قوی است.

روغن اوکالیپتوس

استشمام روغن اوکالیپتوس یکی دیگر از داروهای عالی برای قطع عطسه به دلیل آلرژی در برابر گرد و غبار است. این روغن اساسی با ترکیبی به نام سیترونلا پر شده است که به عنوان خلط آور عمل می کند (باعث ترشح خلط از طریق مجاری هوا می شود) و دارای خواص ضدالتهابی و ضددرد است. چند قطره روغن اساسی اکالیپتوس به دستمال خود اضافه کرده و مدام آن را استنشاق کنید. این امر به پاکسازی مجرای بینی کمک کرده و ذرات گرد و غبار را از بین می برد.

در پایان

عطسه یکی از مکانیسم های دفاعی طبیعی بدن برای جلوگیری از ورود ذرات خارجی به آن است. از ورود ذرات مضر به ریه ها و ایجاد مشکلات جدی جلوگیری می کند. بیشتر افراد نیازی به مصرف هیچ دارویی برای برطرف کردن عطسه ندارند. درصورتی که این مسئله برای شما آزاردهنده است می توانید درمان های خانگی را امتحان کنید. اگر بعد از دو روز به خودی خود از بین نرفت با یک متخصص صحبت کنید.
مترجم: الهه زارعی