طرز تهیه نان لیمویی

طرز تهیه نان لیمویی خوشمزه , دستور پخت نان لیموی مجلسی

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان لیمویی مانند نان های حجیم است با این تفاوت که فیلینگ آن، رنده پوست لیمو و زنجبیل و جوز هندی است. این نان را می توان به تنهایی به عنوان عصرانه و یا میان وعده خوشمزه در کنار چای یا قهوه، سرو نمود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه نان لیمویی در ادامه با سایت آموزشی و فرهنگی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان لیمویی
شیر۱ پیمانه
مخمر فوری۱ قاشق غذا خوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
شکر۳ قاشق غذا خوری
آرد۳ پیمانه
کره۳ قاشق غذا خوری
نمکپنس
جوز هندییک چهارم قاشق چای خوری
مواد میانی
کره۴ قاشق غذا خوری
شکریک دوم پیمانه
رنده پوست لیموی تازه۱ عدد
پودر زنجبیلیک چهارم قاشق چای خوری
پودر جوز هندییک چهارم قاشق چای خوری
مواد لازم برای گلیز لیموی
پنیر خامه ای نرم۲ قاشق غذا خوری
آب لیمو تازهسه قاشق چای خوری
پودر قنددو سوم قاشق غذا خوری

طرز تهیه نان لیمویی

مرحله اول

برای تهیه نان لیمویی در یک ظرف، شیر ولرم و مخمر و زرده تخم مرغ و شکر وکره نرم شده را درون آن می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم. سپس در یک ظرف دیگر، آرد و نمک و جوز هندی را با هم مخلوط کرده و سه بار الک می کنیم.

مرحله دوم

مخلوط آرد را کم کم به مایه اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا خمیر نرم و سبکی بدست آید. سپس خمیر را حدود ۵ دقیقه ورز می دهیم. درون کاسه قرار داده و روی آن را با سلفون می پوشانیم. سپس حدود ۱ تا ۲ ساعت استراحت می دهیم تا پف کند و خمیر ور آید.

مرحله سوم

در این مرحله پف خمیر را گرفته و سطح کار را آرد پاشی می کنیم. سپس خمیر را با وردنه صاف می کنیم به صورتی که یک مستطیل بزرگ بدست آید. حالا مواد میانی را تهیه می کنیم. برای این تهیه مواد میانی نان، یک کاسه بر می داریم.

مرحله چهارم

شکر و جوز هندی و رنده پوست لیمو ترش را با هم مخلوط می کنیم. سپس کره را روی بخار کتری قرار می دهیم تا نرم شود. کره را به مخلوط شکر و جوز هندی اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس روی خمیر را با این مواد پوشش می دهیم.

مرحله پنجم

سپس خمیر را به برش های مربعی ده سانتی یا کوچک تر برش می دهیم. سپس قالب را چرب کرده و خمیر را به صورت لایه ای درون آن می چینیم. سپس روی قالب را پوشانده و می گذاریم تا یک ساعت استراحت کند و پف لازم را بدست آورد.

مرحله ششم

سپس یک کاسه بر می داریم و یک عدد تخم مرغ و کمی کره و چند قطره آب را با هم مخلوط می کنیم. سپس روی خمیر را رومال می کنیم. سپس فر را که از قبل ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم و حدود ۱۰ دقیقه می گذاریم تا گرم شود.

مرحله هفتم

در این مرحله نان را درون فر قرار داده و حدود ۴۵ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا بپزدد و روی آن به طور کامل طلایی شود. در صورتی که روی نان پس از پخت به خوبی رنگ نگرفته بودف می توانیم برای طلایی شدن نان چند دقیقه گریل را روشن کنیم.

مرحله هشتم

وقتی که نان پخته شد از فر خارج کرده و می گذاریم تا از حرارت بیفتد. سپس از قالب خارج می کنیم. یک کاسه را برداشته و خمیر خامه ای را درون آن می ریزیم. سپس با همزن می زنیم تا به خوبی نرم و یکدست شود. سپس آب لیمو ترش و پودر قند را اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله مواد خامه ای را انقدر هم می زنیم تا مایع نسبتا رقیقی بوجود آید. اگر سفت بود کمی آب لیمو ترش دیگر به آن اضافه می کنیم. وقتی که نان خنک شد، این گلیز خوشمزه را روی آن می دهیم و در ظرف مناسب سرو می کنیم.