طرز تهیه حلوای ژورنالی

طرز تهیه حلوای ژورنالی , دستور پخت حلوای ویترینی

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می شود. از آن جا که در حلوا، آرد تفت می خورد، به عنوان یک دسر مقوی و مفید مورد استفاده قرار می گیرد. حلوا را می توان به صورت تک نفره و در روی نان بستنی یا نان شیرینی میکادو، سرو نمود. حلوای ژورنالی یکی از حلواهای شیک و مجلسی است که می توان در مجالس به عنوان دسر از آن استفاده کرد. در این حلوا، به جای شربت، از شکلات ذوب شده و فندق خرد شده استفاده می شود. شکلات ذوب شده وقتی با حلوا مخلوط می شود باعث می شود که حلوا را بتوان به صورت قالبی تهیه نمود. به همین دلیل حلوا شیک و زیبایی بدست می آید.

مواد لازم حلوای ژورنالی
شکلات تلخ۶۳ گرم
کره۲۰ گرم
پودر قند۱۵ گرم
آرد سفید۶۲ گرم
آرد نخود چی۳۰ گرم
فندق۵۰ گرم
دارچیننصف قاشق چای خوری

طرز تهیه حلوای ژورنالی

مرحله اول

برای تهیه حلوای ژورنالی شیک در ابتدای کار، آرد ها را جدا گانه تفت می دهیم. برای این کار ابتدا یک تابه کوچک برداشته و روی حرارت قرار می دهیم. آرد سفید را درون آن ریخته و تفت می دهیم تا به رنگ دلخواه ما برسد و بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله دوم

سپس آرد تفت داده شده را درون الک ریخته و الک می کنیم تا یکدست شود، سپس آنرا کنار می گذاریم. در ادامه آرد نخودچی را نیز مانند آرد سفید به تابه اضافه کرده و به صورت جداگانه آن را هم  به خوبی تفت می دهیم تا خامی اش گرفته شود.

مرحله سوم

سپس آن را هم الک کرده و در ظرف جدا گانه می ریزیم و کنار می گذاریم. فندق را هم خرد کرده و درون تابه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا تفت بخورد. برای این کار، می توان فندق درسته را درون فر یا تابه بو داد سپس آن را در آسیاب خرد کرد.

مرحله چهارم

شکلات را درون یک کاسه می ریزیم و روی حرات بخار کتری می گذاریم تا ذوب شود. اگر از شکلات شیرین استفاده می کنیم کل پودر قند را حذف می کنیم و اگر از شکلات نیمه تلخ استفاده می کنیم، نیاز است که نصف شکر را از لیست مواد حذف کنیم.

مرحله پنجم

یک تابه بر می داریم و روی حرارت قرار می دهیم. سپس آرد سفید و آرد نخودچی تفت داده شده و الک شده را درون آن می ریزیم. وقتی آرد ها گرم شد، کره را به آن اضافه کرده و با پشت قاشق آن را له می کنیم و به خورد آرد ها می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله باید توجه داشته باشید که وقتی کامل کره به خورد آردها برود، حالت پودری می گیرد. پس از اینکه آردها به حالت پودری رسید، تابه را از روی حرارت بر می داریم. سپس شکلات ذوب شده را به تابه اضافه کرده و کمی ترکیب می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله دارچین و فندق خرد شده و پودر قند را به آن اضافه کرده و تمام مواد را با پشت قاشق خوب فشار می دهیم و ترکیب می کنیم تا به خورد هم بروند. اگر لازم است برای مخلوط کردن مواد می توان از دست نیز استفاده کرد.

مرحله هشتم

سپس از مواد که هنوز داغ هستند، درون قالب های سیلیکونی به هر طرح و شکل دلخواه می ریزیم. و با فشرده کردن مواد درون آن، قالب ها را پر می کنیم تا فضای خالی درون آن باقی نماند. نیازی به چرب کردن قالب ها نیست.

مرحله نهم

سپس قالب ها را درون فریزر به مدت یک الی ۲ ساعت قرار می دهیم تا کاملا یخ بزند و راحت از قالب خارج شود. وقتی حلواها را از قالب خارج کردیم در ظرف مورد نظر قرار می دهیم و با کمی پودر پسته آن را تزیین کرده و سرو می کنیم. می توان روی حلوا را با شکلات ذوب شده تزیین نمود.