طرز تهیه پیراشکی مارپیچی مرغ

طرز تهیه پیراشکی مارپیچی مرغ , دستور پخت پیراشکی مارپیچی مرغ

پیراشکی یک غذای ساندویچی است که از یک خمیر و یک مایه گوشتی تهیه می شود. در این دستور، خمیر جدا گانه تهیه شده و با هر مایه گوشتی پر می شود. سپس به صورت مارپیچ در قالب قرار می گیرد و در فر پخته می شود. این غذا شبیه بورک ترکی است. برای داخل خمیر می توان از هر ماده ای که مد نظر بود، پر کرد. در این دستور از مرغ پخته شده و سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای و قارچ استفاده شده است. می توان مرغ را حذف کرد و کلا پیراشکی سبزیجات تهیه نمود، برای مشاهده طرز تهیه پیراشکی مارپیچی مرغ در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم  برای ۴ نفر
تخم مرغ۱ عدد
شیر ولرم۱ لیوان
آرد۴ لیوان
روغن مایعنصف لیوان
خمیر مایه۱ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
نمکنصف قاشق غذا خوری
زردچوبهکمی
مواد داخل پیراشکی
مرغ۳۰۰ گرم
فلفل دلمه ای۱ عدد
قارچ۵ عدد
پنیر پیتزابه مقدار دلخواه
مواد رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه پیراشکی مارپیچی مرغ

مرحله اول

برای تهیه پیراشکی مرغ خوشمزه در ابتدای کار، خمیر مایه را به همراه شکر و شیر ولرم با هم در یک کاسه مناسب مخلوط می کنیم و درب ظرف را بسته و می گذاریم حدود ۱۰ دقیقه استراحت کند تا خمیر مایه به عمل آید.

مرحله دوم

سپس در یک کاسه بزرگ، تخم مرغ و روغن و زرد چوبه را با هم مخلوط می کنیم. خمیر مایه عمل آمده را هم به آن اضافه می کنیم. نمک را اضافه کرده و آرد را کم کم اضافه می کنیم تا یک خمیر یکدست و نچسبی بوجود آید.

مرحله سوم

اگر همزن با تیغه خمیر زن موجود باشد می توان خمیر را با همزن ورز داد. وگرنه حدود ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم. کف یک ظرف را چرب کرده و خمیر را درون آن می گذاریم. روی ظرف را با سلفون پوشانده و در جای گرم نگه می داریم تا حدود ۲ ساعت استراحت کند.

مرحله چهارم

در این فاصله مواد درون پیراشکی را آماده می کنیم. در ادامه مرغ را تکه کرده و با پیاز و ادویه می گذاریم تا بپزد. سپس مرغ پخته شده را ریش ریش می کنیم. یک تابه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله پنجم

وقتی که روغن داغ شد، مرغ را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم. سپس فلفل دلمه ای خرد شده را به آن اضافه می کنیم و همراه با نمک و ادویه تفت می دهیم تا سبک شود. بعد از آن، قارچ را خرد کرده و درون تابه تفت می دهیم.

مرحله ششم

سپس از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. پس از این که خمیر ور آمد، روی سطح کار را آرد می پاشیم. سپس با وردنه خمیر را باز کرده و به شکل مستطی در می آوریم. سپس برش های طولی می دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله روی آن را به صورت پخش مواد گوشتی می ریزیم. در صورت تمایل می توانیم پنیر پیتزا رنده شده هم روی آن بریزیم. دو طرف خمیر را بهم می چسبانیم تا شکل لوله شود. کف یک قالب را چرب می کنیم.

مرحله هشتم

سپس لوله خمیری را به شکل مارپیچ درون قالب قرار می دهیم. یک کاسه کوچک بر می داریم. زرده تخم مرغ و شیر و زعفران را درون آن می ریزیم و مخلوط می کنیم تا از لختگی خارج شود. سپس با فرچه روی نان را رومال می کنیم.

مرحله نهم

روی آن را کنجد می پاشیم و در فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم شده است، به مدت ۲۰ دقیقه قرار می دهیم تا روی پیراشکی طلایی شود. داخل فر هم یک کاسه آب قرار می دهیم که خمیر خشک نشود.