خشک کردن میوه در منزل + 4 روش عالی برای خشک کردن انواع میوه

خشک کردن میوه در منزل + 4 روش عالی برای خشک کردن انواع میوه


منبع: تاپ ناز

87

1400/1/18

09:39


خشک کردن میوه در منزل

خشک کردن میوه یکی از روش های جالب برای نگهداری از میوه است و کودکان هم به خوردن میوه های خشک بسیار علاقه دارند و مانند چیپس آن را می بینند و مصرف می کنند و در نهایت کودک ترغیب به خوردن میوه می شود.

میوه در برنامه غذایی انسان باید همیشه وجود داشته باشد و به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد باعث سلامت انسان می شود ولی بعضی از افراد خیلی میوه مصرف نمی کنند و در برنامه غذایی خود بیشتر از میوه های خشک استفاده می کنند هر چند که فواید آن از میوه تازه نسبتا کمتر است ولی می تواند مقادیری از مولد مغذی موجود در میوه را تامین نماید. برای این منظور در این بخش با روش های خشک کردن میوه در منزل آشنا می شوید.

تمام میوه ها را نمی شود خشک کرد و فقط بعضی از میوه ها که شامل انگور، کیوی، خرما، انجیر، زردآلو، انبه و هلو هستند، قابل خشک شدن هستند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به میوه خشک علاقه دارید در ادامه همراه ما باشید.

4 روش خشک کردن میوه

میوه مقدار زیادی از فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان بدن را برای حفظ سلامت تامین می کند و باعث شادابی و حفاظت بدن از بیماری می شود.

روش خشک شدن میوه با فر

این روش یک روش خوب برای تهیه میوه خشک شده است در این روش نیاز به استفاده از شکر و دیگر مواد افزودنی نیست به همین دلیل فواید موجود در میوه بیشتر حفظ می شود. سعی کنید تا حد ممکن میوه ها را در منزل خشک کنید تا بر کیفیت نظارت داشته باشید. برای تهیه کردن میوه خشک شده به این روش، میوه ها را با ضخامت کم برش بزنید و به صورت حلقه ای در آورید سپس میوه ها را در سینی فر مرتب بچینید و با توجه به نوع میوه به مدت 2 تا 12 ساعت با درجه حرارت ۱۱۲-۲۲۴ درجه سانتی گراد در فر قرار دهید سپس میوه ها خشک شده را در ظرفی مخصوص درب دار قرار دهید و درب آن را خوب ببندید.

خشک کردن میوه در منزل

روش خشک شدن میوه با آفتاب

برای استفاده از این روش می توانید رد یک روز آفتابی گرم با دمای 30 درجه سانتی گراد و رطوبت 60 درصد این کار را براحتی در منزل انجام دهید. برای تهیه میوه خشک شده به این روش، ظرفی مناسب انتخاب کنید و سطح ظرف را با پارچه ای تمیز بپوشانید میوه ها را به صورت مستقیم زیر نور قرار دهید و اجازه دهید تا میوه چند روز در معرض نور خورشید قرار بگیرد در این مدت در موفع شب میوه ها را از فضای باز بردارید تا رطوبت را جذب خود نکند. وقتی که میوه ها خوب خشک شدند آنها را در پلاستیک فریزر قرار دهید و در درون فریزر قرار دهید تا میکروب ها از بین بروند.

مطلب پیشنهادی: نحوه خشک کردن انجیر در خانه با استفاده از روش های مختلف

روش خشک شدن میوه با بخاری

در آپارتمان تهیه میوه خشک کمی سخت است و به همین دلیل می توانید از بخاری یا شوفاژ برای این کار استفاده کنید. برای انجام این کار میوه ها را به صورت حلقه ای برش بزنید سپس روی بخاری یا شوفاژ را با استفاده از آلومینیوم خوب بپوشانید روی سطح آلومینیوم را با پارچه ای تمیز بپوشانید و میوه ها را روی آن قرار دهید. اجازه دهید که میوه ها به مدت 1 روز روی بخاری یا شوفاژ باقی بماند سپس می توانید میوه ها را جمع آوری کنید و اجازه دهید تا به خوبی خنک شود سپس آنها را در ظرفی در بسته قرار دهید.

خشک شدن میوه با دستگاه خشک کن

از دیگر روش های خشک شدن میوه استفاده از دستگاه خشک کن است پس این دستگاه را روی حالت میوه بگذارید و در صورت نداشتن این حالت آن را روی دمای 57 درجه سانتی گراد تنظیم کنید سپس میوه ها را به مدت 24 تا 48 ساعت خشک کنید به این صورت که میوه ها را روی خشک کن بگذارید طوری که با هم تماس نداشته باشند و پس از گذشت 24 ساعت میوه ها را بررسی کنید که زیاد خشک نشده باشند و پس از آن هر 6 تا 8 ساعت آنها را یک بار بررسی کنید تا خوب خشک شوند.

روش صحیح نگهداری و استفاده از میوه خشک

اگر مایل هستید که میوه خشک را تا 1 سال نگهداری کنید باید آنها را درون یک ظرف درب دار قرار دهید که هوا وارد آن نشود.

در صورتی که میوه های خشک را به شکل بسته بندی از فروشگاه ها تهیه می کنید به محض باز شدن بسته بندی باید آن را مصرف کنید.

میوه های خشک را می توانید به تنهایی مصرف کنید و یا در غذاهای مختلف استفاده کنید.

بعضی از میوه های خشک مانند خلو، زردآلو، گلابی و سیب را می توانید با خیس کردن درون آب گرم یا آهسته جوشاندن مجددا آبدار و مرطوب کنید و آنها را مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی میوه هایی که با هم نباید مصرف شوند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو