سگ‌ها به چه مقدار خواب نیاز دارند؟ اطلاعات مفید درباره خواب سگ ها

منبع: مینویسم

83

1400/1/18

10:39


سگ‌ها به چه مقدار خواب نیاز دارند؟

همانطور که هر صاحب سگی به خوبی می‌داند، سگ‌ها در لحظه چرت می‌زنند؛ فرقی نمی‌کند که در یک جای گرم و نرم باشند یا روی چمن‌ها. سگ‌ها از چرت زدن در طی روز لذت می‌برند اما خواب شبانه نیز آن‌ها را خوشحال می‌کند. خواب سگ با خواب انسان‌ها تفاوت دارد، گرچه شباهت‌هایی نیز دیده می‌شود. آیا می دانید میزان خواب مورد نیاز سگ در شبانه روز چقدر است؟ در ادامه اطلاعات مفید و کاملی درباره خواب سگ در اختیار شما قرار می دهیم و خواهیم گفت سگ‌ها به چه مقدار خواب نیاز دارند. با مینویسم همراه باشید.

سگ‌ها به چند ساعت خواب نیاز دارند؟

بیشتر سگ‌های بالغ چیزی حدود 8 الی 13 ساعت در روز می‌خوابند که متوسط آن 10.8 ساعت است. این مقدار را با انسان مقایسه کنید که تنها به 7 الی 9 ساعت خواب در طی شبانه‌روز نیاز دارد. به طور قطع سگ‌ها بیشتر از انسان‌ها می‌خوابند اما حیواناتی مانند آرمادیلوها و کوآلاها حتی بیشتر از سگ‌ها می‌خوابند.

در طی بازه 24 ساعته، بیشتر زمان خواب سگ‌ها در شب است و حدود 3 ساعت در روز نیز چرت می‌زنند. با بالا رفتن سن سگ، زمان خواب او نیز تغییر می‌کند. این اتفاق در با گذشت زمان در زندگی انسان نیز رخ می‌دهد.

مطالب مرتبط: طول عمر انواع نژاد سگ

مقدار خواب توله سگ‌ها چقدر است؟

توله سگ‌ها نیز مانند نوزادان انسان بیشتر وقت خود را در خواب می‌گذرانند. یک توله سگ 16 هفته‌ای به طور متوسط 11.2 ساعت و تا 14 ساعت در روز می‌خوابد. توله سگ‌های کم سن و سال‌تر برای رشد جسمی و مغزی به 18 الی 20 ساعت خواب طی یک شبانه‌روز نیاز دارند. وقتی به یک سالگی می‌رسند، روتین خواب آن‌ها همانند خواب یک سگ بالغ می‌شود. به طور کلی به خواب کمتری احتیاج خواهند داشت و بیشتر خواب خود را در شب بدست می‌آورند. بنابراین این که سگ‌ها به چه مقدار خواب نیاز دارند تا حد زیادی به سن و نژاد سگ بستگی دارد.

تفاوت روتین خواب سگ‌ها و انسان‌

علیرغم مقدار خوابی که سگ‌ها بدان نیاز دارند، چرخه خواب سگ کوتاه‌تر از چرخه خواب انسان است. به طور متوسط، یک سگ حدود 45 دقیقه به صورت پیوسته می‌خوابد و در همین بازه زمانی دو چرخه خواب را تجربه می‌کند.

چرخه خواب انسان طولانی‌تر از این مدت است و چیزی حدود 70 الی 120 دقیقه به طول می‌انجامد. در شب این چرخه خواب طولانی‌تر می‌شود همانطور که خواب همراه با حرکات سریع چشم (REM) نیز افزایش می‌یابد. در طی خواب شبانه، ما ممکن است 25% از خواب را در مرحله خواب REM سپری کنیم یعنی مرحله‌ای که در آن رویا می‌بینیم.

در این بازه‌ی زمانی خواب ما چندین بار از غیر REM به REM تغییر می‌کند. از سوی دیگر، سگ‌ها تنها دو بار وارد مرحله‌ی REM می‌شوند و هر بار حدود 6 دقیقه در آن باقی می‌مانند.

سگ‌ها به لحاظ خواب چندمرحله‌ای نیز با انسان‌ها تفاوت دارند، بدین معنی که آن‌ها چندین بار در روز می‌خوابند و بیدار می‌شوند. در مقابل، ‌انسان‌ها خواب یک مرحله‌ای دارند و بیشتر زمان خواب 7 الی 9 ساعتی مورد نیاز خود را یکدفعه دریافت می‌کنند.

در حالی که انسان‌ها بیشتر زمان بیداری خود را هوشیار هستند، سگ‌ها 5 ساعت در روز را به استراحت کردن اختصاص می‌دهند. به طور کلی، سگ‌ها حدود 14 ساعت از روز را به شکلی در خواب یا استراحت کردن سپری می‌کنند. این حالت استراحت برای سلامت عمومی سگ‌ها حیاتی است. سگ‌هایی که در طی روز بیشتر استراحت می‌کنند، خوشحال‌تر و آرام‌تر هستند.

شباهت‌های بین خواب سگ و انسان

خواب همانطور که برای سگ‌های حیاتی است برای انسان‌ها و سایر حیوانات نیز ضروری است. سگ‌هایی که خواب کافی دارند به لحاظ احساسی از ثبات بیشتری برخوردارند و زودتر سازگار می‌شوند. در مقابل، سگ‌هایی که از کمبود خواب رنج می‌برند یا خواب خوبی ندارند، رفتاری تهاجمی‌تر، اضطراب و استرس را تجربه می‌کنند.

 سگ‌های نیز مانند انسان از خواب برای یادگیری استفاده می‌کنند. در مرحله‌ی REM خواب، مغز انسان هر آنچه در طی روز یاد گرفته است را پردازش کرده و آن‌ها را به حافظه انتقال می‌دهد. مغز سگ‌های نیز عملکرد مشابه‌ای دارد.

مطالعات نشان می‌دهند که در پایان یک روز آموزش دستورها، ساختار و معماری خواب سگ نسبت مقدار خواب در مرحله‌ی REM به غیر REM را تغییر می‌دهد. علاوه بر این، سگ‌ها بعد از یک خواب شبانه‌ی خوب دستورها را بهتر یاد می‌گیرند.

ورزش منظم به خواب سالم انسان کمک می‌کند. به نظر می‌آید که تحرک فیزیکی تاثیر یکسانی بر خواب سگ‌ها نیز دارد. سگ‌هایی که ورزش منظم می‌کنند کمی بیشتر از سگ‌های دیگر می‌خوابند و از خواب و استراحت لذت بیشتری می‌برند.

در نهایت، همانند انسان‌ها، سگ‌ها نیز دارای یک ریتم شبانه‌روزی یا ساعت زیستی هستند؛ به اینصورت که در طی روز فعال‌تر هستند و در طی شب احساس خواب‌آلودگی می‌کنند.

آیا سگ‌ها دچار اختلالات خواب می‌شوند؟

 درست همانند انسان، سگ‌ها نیز اختلالات خواب را تجربه می‌کنند. سگ‌هایی که دچار حمله خواب می‌شوند به یکباره به خواب می‌روند، حتی قبل از این که غذا بخورند یا در طی روز استراحت کنند. سگ‌های شکاری دوبرمن پینشر و لابرادورها نژادهایی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به حمله خواب قرار دارند.

نژادهای براکیوسفالیک مانند بولداگ‌ها در معر ابتلا به آپنه خواب هستند. به دلیل شکل جمجمه این سگ‌ها، آن‌ها مجراهای هوایی باریک‌تری دارند و ممکن است تنفسشان در هنگام خواب با مشکل روبرو شود و یا مسدود گردد. علائم آپنه خواب در سگ‌ها شامل خروپف‌های بلند و تنفس نامنظم است که موجب بیدار شدن آن‌ها از خواب می‌شود.

مطالعه بیشتر: پیدا کردن مشکل خواب سگ

عوامل موثر بر میزان خواب مورد نیاز سگ

اینکه سگ‌ها به چه مقدار خواب نیاز دارند یا به عبارتی عادت‌های خواب یک سگ بر اساس شخصیت، سن، نژاد، رژیم غذایی، سلامت و سطح تحرک و فعالیتش متغیر است. پس از یک روز پرتحرک، سگ‌ها بیشتر می‌خوابند. پس از یک روز پرجنب‌وجوش، آن‌ها سریع‌تر به خواب می‌روند و وقت بیشتری را در خواب غیر REM سپری می‌کنند؛ یعنی مرحله‌ای از خواب که مسئول بازیابی بافت و عضلات است.

سگ‌های فعال زمان بیشتری را در خواب واقعی REM و غیر REM سپری می‌کنند و کمتر به استراحت می‌پردازند. برای ما انسان‌ها هیچ جایی راحت‌تر از خوابیدن در خانه نیست. سگ‌های نیز همین حس را دارند. وقتی در خانه خود هستند، سریع‌تر به خواب می‌روند و به طور کلی بیشتر می‌خوابند.

همچنین زمان بیشتری را در مرحله‌ی REM سپری می‌کنند که مرحله‌‌ای از خواب است که در آن ماهیچه‌ها شل شده و رویا دیده می‌شود. دلیل آن احساس امنیتی است که در خانه دارند، بنابراین راحت‌تر می‌خوابند.

با این وجود، اگر در خانه خود نباشند نیز به خواب می‌روند با این تفاوت که به احتمال زیاد پس از مرحله‌ی اول خواب یعنی خواب NERM از خواب بیدار می‌شوند و وارد مرحله‌ی REM نمی‌شوند. در چنین شرایطی زودتر از خواب بیدار می‌شوند زیرا هوشیار و گوش به زنگ هستند.

سگ ها چگونه می خوابند؟

ساختار خواب سگ‌ها با توجه به محیط نیز تغییر می‌کند. به عنوان مثال، سگ‌هایی که در محیط‌های بسته می‌خوابند،‌ 80% شب را خواب هستند در صورتی که این رقم برای سگ‌هایی که در محیط باز می‌خوابند چیزی بین 60 % الی 70 % است.

وضعیت خواب سگ می‌تواند نشانگر شخصیت او باشد. سگ‌هایی که دچار اضطراب هستند به صورتی می‌خوابند که بتوانند سریع بیدار شده و در صورت نیاز فرار کنند. با این وجود، اکثر سگ‌ها یک طرفه می‌خوابند. 48% از سگ‌های این حالت خواب را ترجیح می‌دهند. نکته جالب این است که 3.7 درصد از سگ‌ها با به دهان گرفتن یک اسباب‌بازی به خواب می‌روند.

آیا سگ‌ها باید برنامه خواب داشته باشند؟

تهیه یک برنامه خواب برای سگ می‌تواند در منطبق کردن روتین خواب او با اعضای خانواده کارساز باشد. برنامه خواب خصوصا برای توله سگ‌هایی که در خانه آموزش می‌بینند، مهم است. لانه سگ می‌تواند به توله سگ‌ها در تشخیص زمان خواب کمک کند و همچنین از بی‌نظمی در هنگام خواب نیز جلوگیری می‌کند.

این مطلب مفید را بخوانید: آموزش خوابیدن به سگ

دو سوم از توله سگ‌ها خوابیدن در لانه را ترجیح می‌دهند. وقتی به سن یک سالگی می‌رسند، ممکن است ترجیح دهند که تشک و محل خواب مخصوص خود را داشته باشند. حدود نیمی از سگ‌ها محل خواب مخصوص خود را دارند. سگ‌ها همچنین از خوابیدن روی زمین، مبلمان و البته روی تختخواب در کنار صاحب خود لذت می‌برند.

آیا درست است که سگ همراه شما روی تختخواب بخوابد؟

این که سگ‌تان همراه شما روی تختخواب بخوابد یا نه به خود شما بستگی دارد. بدون شک بغل کردن یک توله سگ کوچولو لذت‌بخش است اما خوابیدن در کنار حیوان خانگی می‌تواند در خواب شما اختلال وارد کند. به همین دلیل است که تقریبا نیمی از صاحبان سگ محل خواب سگ خود را در اتاقی جداگانه تعبیه می‌کنند.

با این وجود، وقتی سگ‌ها به یک سالگی می‌رسند، حدود 37.5 % از آن‌ها در اتاق مشترک با صاحبانشان می‌خوابند. خوابیدن در کنار سگ دارای مزایا و معایبی است. برخی با اختلالات خواب در طی شب روبرو می‌شوند. با این وجود، برخی احساس راحتی و امنیت بیشتری می‌کنند.

یک گزینه می‌تواند این باشد که سگ در اتاق شما بخوابد اما در محل مخصوص به خود و نه روی تختخواب شما. در چنین شرایطی، فرد خواب عمیق‌تری خواهد داشت و احتمال بیدار شدن در طی شب کاهش می‌یابد.

اگر تصمیم دارید که به سگ خود اجازه دهید تا بر روی تختخواب شما بخوابد، این را بدانید که سگ این گزینه را انتخاب خواهد کرد. از میان سگ‌هایی که امکان دسترسی به محل خواب صاحبان خود را دارند، 86 % در کنار صاحب خود می‌خوابند.

آیا سگ شما بیش از حد می‌خوابد یا کمبود خواب دارد؟

اگر به تازگی برنامه کاری خود را تغییر داده‌اید، ممکن است کمی زمان ببرد تا سگ‌تان با روتین خواب جدیدش سازگار شود. با این وجود، تغییرات چشمگیر در روتین خواب سگ می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد. خواب بیش از حد و بی‌حالی می‌توانند علائم بیماری باشند، خصوصا اگر همراه با علائم دیگری مانند افسردگی، اسهال، تنفس غیرمعمول یا آبریزش بینی ظاهر شود.

سندرم اختلال عملکرد شناختی (CDS) یک بیماری مشابه با آلزایمر در سگ‌هاست. سگ‌های مبتلا به این بیماری احساس اضطراب و گیجی دارند و ممکن است آموزش‌های خود را از یاد ببرند. چرخه‌ی خواب آن‌ها نیز دستخوش تغییر می‌شود و دچار اختلال خواب می‌شوند.

در صورتی که هر یک از این تغییرات چشمگیر را در خواب سگ خود مشاهده کردید با یک دامپزشک صحبت کنید.

چکار کنیم سگ بهتر بخوابد؟

به سگ خود یک روتین منظم را آموزش دهید به گونه‌ای که سگ به خوبی بداند که چه موقع باید غذا بخورد، چه موقع باید بخوابد، چه موقع باید بازی یا ورزش کند. ورزش منظم که به شکل پیاده‌روی‌های روزانه و زمان بازی برنامه‌ریزی می‌شوند، می‌توانند به خواب بهتر سگ کمک کنند. یک ورزش پرتحرک یک سگ خسته است.

پیش از خواب به سگ اجازه دهید تا یکبار دیگر به دستشویی برود تا در طی شب بیدار نشود (آموزش محل ادرار و مدفوع به سگ). آخرین وعده‌ی غذایی را هنگام عصر به سگ بدهید تا مشکلات هضم غذا مانع خواب راحت او نشود.

بسیاری از سگ‌ها از امنیت و راحتی تختخواب مخصوص خود لذت می‌برند. یک محل خواب برای آن‌ها تهیه کنید. روزانه برای انجام فعالیت‌های پرتحرک با سگ خود وقت بگذارید تا خواب راحت‌تری داشته باشند. این امر موجب می‌شود که هم خواب سگ و هم خواب شما بهتر شود.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو