بسیاری از مناطق شمال کشور به لحاظ آب‌وهوایی و طبیعت، هم تراز با شهرهای اصلی و کلان‌شهرها هستند. اگر به رشت شهر مدرن و با اصالت سفر کرده باشید، احتمالا رویای ساکن شدن یا خرید ویلا را در سر خود پرورانده‌اید. شهرهای ساحلی خشکبیجار و لشت‌نشا نمونه‌ای از این مناطق هستند. شاید با مختصات این مناطق آشنا نباشید و حتی نام این شهرها را نشنیده باشید. از این رو قصد داریم تا چشم اندازی زیبا از شهرها را برای شما به تصویر بکشیم. 

شهر شالیزارها؛ خشکبیجار

خشکبیجار واقع در استان گیلان و در حاشیه دریای خزر قرار دارد. این شهر با قدمتی بیش از ۸۰۰ سال یکی از شهرهای توریستی و خوش آب‌وهوای رشت محسوب می‌شود. شاید اگر قوم مغول این شهر را غارت نمی‌کرد، ساختار شهری آن توسعه یافته‌تر می‌شد! گفته شده که در ۱۰۰ سال گذشته خشکبیجار دارای حدود ۱۶۰۰ خانه  و بازارهای هفتگی بوده که روزهای یکشنبه و پنجشنبه دایر می‌شده است.

جالب است بدانید که این بازارهای هفتگی نیز در حال حاضر به رسم پیشینیان دایر می‌شود. دربارهٔ نام شهر هم باید گفت که بیجار به زبان گیلکی به معنی شالیزار است. اما به دلیل کمبود آب و دور بودن از سفیدرود این شهر، خشکبیجار یا شالیزارهای کم آب نام گرفت. طبیعت بکر این شهر بسیار پرطرفدار است. خشکبیجار با ۱۵ کیلومتر نوار ساحلی، طولانی‌ترین شهر ساحلی نامیده می‌شود.

از این رو قرارگیری این شهر در نزدیکی دریای خزر باعث شده که سبک زندگی مردم این منطقه دستخوش تغییراتی شود. به عبارتی بیشتر مردم خشکبیجار از طریق زراعت، ماهیگیری و صنایع دستی امرار معاش می‌کنند. به دلیل ساحلی بودن این مناطق، توریست‌ها و گردشگران به تفریحات آبی مانند قایق‌سواری، جت‌اسکی، فوتبال ساحلی و شنا در محدودهٔ این شهر می‌پردازند.

از طرفی آب‌وهوای معتدل این شهر سبب شده که بسیاری از مردم برای خرید ویلا به خشکبیجار سفر کنند. رودخانه‌های متعددی در شهر خشکبیجار وجود دارند. همچنین سواحل زیبایی مانند امین‌آباد، حاجی بکنده، امیربکنده، تالش محله و باغ محله از توابع این شهر ساحلی به شمار می‌آیند.

شهر حاصلخیز؛ لشت نشا

حتما نام شهر زیباکنار را بیشتر از لشت نشا شنیده‌اید. در حالی که زیباکنار از توابع لشت نشا به حساب می‌آید. شهر لشت نشا واقع در ۲۵ کیلومتری رشت است. این شهر به لحاظ آب‌وهوایی و قدمت، جزو مناطق توریستی به حساب می‌آید. شنیده شده که از این شهر تحت عنوان بهشت گمشده هم یاد می‌کنند. البته این تعبیر با وجود گمنامی این شهر بیراه نیست.

لشت نشا از غرب به شهر خشکبیجار نیز منتهی می‌شود. قدمت این شهر به دوران قاجار برمی‌گردد. به طوری که ناصرالدین به املاک شهر لشت نشا علاقهٔ خاصی داشت. از این رو املاک لشت نشا، جزو ملک‌های خاصه شاهان قاجار به حساب می‌آمده است. به طوری که باید گفت تمامی املاک لشت نشا خاصیت توریستی دارند و معامله زمین در لشت نشا برای احداث ویلا بسیار رونق خوبی دارد.

لشت مشا

 این شهر به دلیل چشم‌اندازهای طبیعی بسیار مورد علاقهٔ گردشگران قرار می‌گیرد. به طوری که رودخانهٔ زیبای اوشمک که از وسط این شهر می‌گذرد و به شهر زیباکنار منتهی می‌شود بر خاص بودن این شهر افزوده است.  البته جذابیت این شهر تنها به چشم‌اندازهای زیبا و منحصربه فردش محدود نمی‌شود؛  بلکه آثار و بناهای تاریخی بسیاری در لشت نشا وجود دارد. بناهایی مانند مسجد جامع جورشر و بقعه‌های متعددی که  با معماری خاص و نقاشی‌های دیواری، دیدگان هر بیننده‌ای را مسحور می‌کنند.

نام لشت نشا می‌تواند برای بسیاری از مردم غیر بومی ناآشنا به نظر آید. باید گفت که لشت به زبان گیلکی به معنای خاک حاصلخیز و نشا به معنای کشت برنج است. مردمان این شهر عموما به کشت برنج مشغول هستند. بسیاری از داد‌وستدهای تجاری این شهر در بازار هفتگی در روزهای شنبه و سه‌شنبه صورت می‌گیرد. همچنین به لحاظ فرهنگی شهر لشت نشا بسیار غنی است. نمایش‌های آیینی و بازی‌های سنتی در فصل‌های متعدد سال در شهر برگزار می‌شود. به طور کلی ساکنان این شهر، تمامی امکانات برای گذراندن زندگی به صورت آرام و دلنشین را دارا هستند.