گیاهان مناسب روف گاردن را بهتر بشناسید (گل ها و درخت های مناسب باغ بام)

گیاهان مناسب روف گاردن را بهتر بشناسید (گل ها و درخت های مناسب باغ بام)


منبع: آرگا

145

1400/1/18

13:17


اگر به دنبال طراحی روف گاردن در محیط منزل خود هستید و علاقه به ایجاد فضای سبز در پشت بام ساختمان دارید، بهتر است ابتدا با گیاهان مناسب روف گاردن آشنا شوید و با استفاده از آنها زیبایی بیشتری به فضای منزل ببخشید.

روف گاردن از رویکردهای بدیع در زمینه معماری و شهرسازی است که در پی مفاهیم توسعه پایدار به وجود آمده و باعث افزایش سرانه فضای سبز، ارتقای کیفیت محیط و توسعه پایدار شهری خواهد شد. این روش بستر مناسبی برای کشت گیاهانی مختلف را ایجاد می کند. گیاهان مخصوص روف گاردن دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند.

گیاهان مناسب روف گاردن را بهتر بشناسید

گیاهان مخصوص روف گاردن، با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی همان منطقه انتخاب می شود. به عنوان مثال گیاهانی که مناسب هوای مرطوب و معتدل شمال کشور هستند، در آب و هوای گرم و خشک مناطق مرکزی ایران دوام نمی آورند پس بهتر است قبل از تهیه گیاهان روف گاردن با آنها بیشتر آشنا شوید.

گروه اول: گیاهانی که برای پوشاندن سطح خاک به کار می روند. مانند ناز ژاپنی، یال اسبی، لیزوماکیا و…

ناز ژاپنی

گروه دوم: گیاهان بالا رونده/پیچ و رونده:این نوع گیاهان نیز به صورت معلق در لبه پشت بام سبز و یا پوشش دیوار استفاده می شود. این نوع گیاهان از گیاهانی هستند که در تزیین بالکن و طراحی تراس بسیار نقش ایفا می کنند. مانند شیر خشت، پیچ گلیسین، پیچ امین الدوله  و انواع پیچ.

گروه سوم: گیاهان سوزنی برگ و مقاوم هستند که در تمام طول سال سبز هستند و به پشت بام سبز زیبایی خاصی می دهند. مانند کامیس پاریس.

گیاهان مناسب روف گاردن

گروه چهارم: گل و گیاه معطر و خوشبو

یکی از مزیت های اصلی این باغچه ها مربوط به میزان آفتابی است که در طول روز دریافت می کنند و به همین علت یک محیط عالی برای استراحت و پرورش گیاهان محسوب می شوند.

برای ساخت و کشت بر روی این پشت بام ها، نیازمند عملیات نقشه برداری دقیق و انجام محاسبات گوناگون و انتخاب مواد مناسب است. بنابراین باید از مشاوران حرفه ای کمک گرفت.

روف گاردن

وجود چنین بافتی در پشت بام موجب از دست دادن گرما در تابستان و کاهش مصرف انرژی در زمستان می شود. همچنین پشت بام ساختمان احتمال شکل گیری یک محوطه در فضای داخلی ساختمان ایجاد می کند.

انتخاب گیاهان برای بام سبز

انتخاب گیاه به منظور استفاده در روف گاردن و یا هر فضای سبز دیگری به شکل مصنوعی و ساخته دست انسان در ساختمان ها و فضای باز به دانش و تجربه نیاز دارد، فاکتو رهای زیادی وجود دارد که در هنگام انتخاب گیاهان برای روف گاردن باید مدنظر قرار بگیرد، در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

  • نور کافی و مناسب برای کشت گیاهان و درختان در پشت بام
  • نیاز آبی گیاهان و زمانبندی لازم
  • اقلیم مکان پروژه
  • ریشه دواندن گیاه
  • عمق خاک مورد نیاز برای گیاهان مختلف
  • استقامت و دوام گیاه در دماهای مختلف
  • طیف رنگی برگ ها و گل های گیاهان
  • مراقبت از گیاه و هرس کردن و تغذیه آن
  • میزان حسایست گیاهان نسبت به باد و …

گیاهان مخصوص روف گاردن

توجه به نکات بالا به هنگام انتخاب گیاهان مناسب روف گاردن و پوشش های گیاهی مصنوعی به شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر داشتن یک فضای سبز زیبا در پشت بام منزلتان در فصل های مختلف سال، هزینه های نگهداری و سبز نگهداشتن آنها را نیز به حداقل برسانید، اگرچه همه موارد بالا در انتخاب گیاهان برای روف گاردن مهم نیستند، ولی دو مورد آبیاری و نور در اولویت قرار گرفته و از اهمیت زیادی برخوردارند.

درختان روف گاردن

اخیرا روف گاردن (بام سبز) گسترش زیادی پیدا کرده است و برخلاف گذشته که از این فضاها معمولا در پشت بام خانه های ویلایی و بزرگ استفاده می شد، امروزه در مکان های عمومی، رستوران ها و مراکز تجاری نیز گرایش زیادی به فضا های سبز همچون روف گاردن پیدا کرده اند.

گیاهان ویژه روف گاردن

روف گاردن را در هنگام بازسازی ساختمان ها و زمانی که محاسبان، سازه تلفیق اهداف عملکردی را انتخاب می کنند، مورد استفاده قرار می دهند. اخیرا از پشت بام هایی همچون بام پارکینگ ها نیز به عنوان مکانهای تفریحی همچون پارک ها به منظور صرف غذای پرسنل و کارمندان آن مجموعه مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های خاک روف گاردن

  • خاک برای گیاهان روف گاردن باید وزن کمی داشته باشد.
  • خاک در روف گاردن باید توانایی جذب آب بیشتری داشته باشد.
  • ویژگی های خاک در روف گاردن باید به گونه ای باشد که مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را مرتفع سازد.

طراحی زیبای روف گاردن

فیلترینگ روف گاردن

فیلترینگ به عملیاتی اطلاق می شود که طی آن از انتقال املاح خاک به لایه های پایین تر جلوگیری می شود. این عمل با قرار دادن لایه ای از الیاف انجام می شود. عدم انجام این عملیات باعث تغییر بافت خاک و مسدود شدن مسیرهای زهکشی روف گاردن می شود.

در این مطلب با گیاهان مخصوص و مناسب روف گاردن آشنا شدید. امیدواریم مطالب ارائه شده در این زمینه مفید واقع شده باشد و بتوانید با پرورش گل و گیاهان زیبا یک فضای سبز عالی و بی نظیر در پشت بام منزل طراحی کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو