رفلاکس در نوزادان و روش درمان آن

منبع: سیمرغ

93

1400/1/18

13:41


رفلاکس در نوزادان و روش درمان آن

 رفلاکس در نوزادان کاملا طبیعی است اما برخی عوامل می توانند رفلاکس را چند برابر کنند که عوارضی برای کودک به همراه دارد

چگونه رفلاکس نوزادان را می توان درمان کرد؟

بازگشت غذا از معده به سمت دهان در نوزادان طبیعی است و باید تا ۲۴ ماهگی این عارضه به ‌طور کامل برطرف شود. ریفلاکس معده ممکن است در طول روز بارها تکرار شود که البته در نوزادان و کودکان عوارض متفاوتی به همراه دارد.

 چه زمانی رفلاکس در نوزادان تشدید می شود؟

ریفلاکس معده معمولا در چند ماه اول زندگی بیشتر دیده می‌شود و اوج آن در چهار ماهگی است، بنابراین ریفلاکس در نوزادان به دلیل شل بودن عضلات معده و کاهش فشار دریچه اسفنکتر تحتانی یک امر طبیعی خواهد بود. زمانی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند شیر به راحتی از معده به مری منتقل می شود و نوزاد استفراغ می‌کند.

 در نوزادان نارس رفلاکس بیشتر دیده می شود

شل بودن عضلات معده در کودکان نارس بیشتر مشاهده می‌شود. یکی دیگر از دلایل  آن افزایش فشار معده ناشی از مصرف زیاد شیر مادر است. حجم معده نوزادان بسیار کوچک است به همین دلیل مادران هنگام شیردهی باید توجه داشته باشند که مکرر، اما مقدار کمی شیر به کودک بدهند تا از افزایش فشار معده نوزاد جلوگیری شود.

 ریفلاکس در نوزادان چه عوارضی دارد

مواد برگشت داده شده از معده به مری اسیدی است. سوزش انتهای مری، سرفه، برگشت سر به عقب، خس خس سینه و امتناع نوزاد از مصرف شیر از جمله علایم ریفلاکس است.

در صورتی که این علائم ادامه  یابد و درمان نشود کاهش وزن، مختل شدن وزن گیری، اختلال در تنفس و قطع تنفس کودک را خواهیم داشت.عفونت گوش، سینوزیت، بیماری‌های ریوی، التهاب راه‌های تنفسی و آسم از جمله عوارضی است که در صورت ادامه دار شدن ریفلاکس بروز پیدا می کند؛ بنابراین اگر ریفلاکس تا بعد از دو سالگی ادامه یابد کودک باید تحت درمان قرار گیرد.

 حساسیت غذایی مادر نیز تاثیراتی دارد

در برخی موارد ممکن است خود مادر در زمان شیردهی به مواد پروتئین گاوی و برخی مواد غذایی آلرژی داشته باشد، همین موضوع از مهم‌ترین عوامل ریفلاکس معده در نوزادان است که در چنین شرایطی باید مصرف این مواد غذایی را تا حد ممکن از برنامه غذایی مادر حذف کرد تا از این طریق ریفلاکس نوزاد درمان شود.

ایستاده نگه داشتن یا خواباندن نوزاد روی شکم در زمان بیداری بعد از شیردهی منجر می‌شود تا فشار معده ایجاد شده در نوزاد تا حد قابل توجهی کاهش یابد.مصرف عرق نعناع در کودکان نه تنها به درمان ریفلاکس کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند سبب تشدید این عارضه شود.

بیشتر بدانید : علت کبودی بی دلیل نوزادان

بیشتر بدانید : شیر خشک برای کودک چه عوارضی دارد

بیشتر بدانید : در این ساعات به نوزادتان شیر ندهید

بیشتر بدانید : سکسکه نوزاد چه زمانی خطرناک است؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو