با مراحل درخواست طلاق از طرف مرد آشنا شوید

منبع: آرگا

140

1400/1/18

14:07


در این مطلب شما را با درخواست طلاق از طرف مرد آشنا می کنیم. باید بدایند که مرد ها می توانند برای طلاق اقدام کنند در صورتی که هیچ دلیلی برای آن نداشته باشند نیز دادگاه تشکیل می شود و حکم نهایی صادر خواهد شد.

گاها برخی از درخواست های طلاق از طرف مرد داده می شود. برای این نوع درخواست ها باید مراحل خاصی طی شود تا بتوانید به راحتی برای این کار اقدام کنید که در ادامه این مراحل را برایتان بررسی می کنیم.

درخواست طلاق از طرف مرد

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد

زمانی که افراد به فکر طلاق می افتند و برای آن اقدام می کنند بدین معنا می باشد که دیگر زندگی خود را دوست ندارند و نمی توانند با شریک زندگی خود زندگی کنند. فواید طلاق بسیار زیاد می باشد و باعث سالم ماندن روح و روان دو نفر می شود و چه بسا که فرزندان نیز زندگی بهتری خواهند داشت ولی بعد از این که کار تمام شد باید با مشکلات بعد از طلاق سروکله بزنید و ترفند هایی را برای رفع آن ها بلد باشید تا به خوبی از پس آن ها نیز بر آمده و به سراغ یک زندگی خوب بروید. در ادامه مراحلی که یک مرد باید برای طلاق طی کند را برایتان مطرح می کنیم.

حق طلاق

باید بدانید که حق طلاق با مرد می باشد و وی می تواند در هر زمانی به دادگاه مراجعه کرده و این دادخواست را ثبت کند. در نظر داشته باشید که این حق منطبق با ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی می باشد و مردان بدون دلیل هم می توانند این کار را انجام بدهند. جالب است بدانید که اگر همسر این مرد رضایتی درباره طلاق نداشته باشد این نارضایتی مانع از صدور حکم نخواهد شد و تنها روند اداری این حکم را طولانی تر می کند.

رای دادگاه

باید بدانید که رای دادگاه پس از درخواست مرد صادر می شود و آن را گواهی عدم سازش می نامند. جالب است بدانید که این زن و مرد باید در طی ۳ ماه آینده پس از صدور حکم به دفتر رسمی طلاق مراجعه کنند و رای دادگاه را ثبت کنند و بعد از این مدت زمان دیگر رای دادگاه اعتباری ندارد.

اعتراض به رای دادگاه

در این مرحله فرقی ندارد که طلاق از طرف مرد باشد یا زن اگر کسی به این حکم اعتراض کند پرونده سه مرحله ای می شود. یعنی دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور حتی اگر این اعتراض غیر موجه باشد رای دادگاه را تعلیق کرده و روند دادگاه را تا یک سال به تاخیر می اندازند. بعد از این مدت زمان اگر زوجه باز هم برای طلاق اقدام کنند حکم نهایی صادر می شود و طرفین باید آن را اجرا کنند.

اعتراض به رای دادگاه برای تجدید نظر

نکات مهم

  • زمانی که درخواست طلاق از طرف مرد باشد منطبق بر ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده بر طبق رای دادگاه نسبت به دادن مهریه، نفقه، اجرت المثل اقدام کند.
  • قاضی دادگاه تعیین کننده حضانت فرزندان و ملاقات با آن ها می باشد.
  • زمانی که به دادگاه می روید قاضی از شما می خواهد تا داوری برای خود تعیین کنید ولی این کار تاثیر چندانی به اختلاف گشایی ندارد و بر را دادگاه نیز اثری نمی گذارد.
  • در نظر داشته باشید که هیچ گاه مهریه زن از بین نمی رود تنها در صورتی مرد می تواند آن را نپردازد که طلاق توافقی باشد و خود زن از آن گذشته باشد.
  • نوع دیگر طلاق رجعی می باشد که مرد می تواند در مدت ۳ ماه عده به زن خود رجوع کند و آن طلاق از بین می رود. البته این طلاق برای دختران باکره و خانم هایی که دچار یائسگی شده باشند وجود ندارد.
  • در صورتی که مرد وکیلی داشته باشد بدون حضور خودش می تواند طلاق بگیرد و اضلا به دادگاه رجوع نکند.
  • اگر مرد ثابت کند که همسرش تخلفات شرعی و روابط نامشروع داشته است باز هم نمی تواند مهریه را پرداخت نکند.
  • اگر دادگاه رایی مبنی بر اجرت المثل صادر نکرده باشد باید با استفاده از کارشناسانی توانمند و ماهر اجرت المثل را بررسی کرد و در نتیجه بعد از صدور حکم قطعی طلاق مرد باید آن ها را پرداخت کرده و اگر چنین نکند زن می تواند از وی شکایت کند و این حق را طلب کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو