بایدن در حال بررسی از سرگیری پروژه ساخت دیوار مرزی با مکزیک است که پیشتر، ترامپ آن را اجرایی کرده بود.

به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، در بحبوحه اینکه کاخ سفید از اشاره به بحران مرزی‌ با مکزیک اجتناب می‌کند که به دلیل ورود قابل توجه مهاجران غیرقانونی به آمریکا صورت گرفته، آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده اخیرا به کارمندانش اطلاع داد که شاید کار بر روی پروژه از سرگیری ساخت دیوار مرزی با مکزیک آغاز شود.

 مایورکاس ادامه داد: این یک پاسخ واحد به یک سوال واحد نیست. انیها پروژه‌های مختلفی هستند که رئیس گشت مرزی و کمیسیونر حفاظت مرزی و گمرکات به من ارائه کرده‌اند.

نیروهای گشت مرزی روزانه به صورت تخمینی ۵۰۰۰ مهاجر را دستگیر می‌کنند.

وی با اشاره به منابع مالی وزارت دفاع که به صورت مناسبی صرف ساخت این دیوار شده، گفت: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تصمیمش را درباره پایان یافتن اختصاص بودجه دفاعی به ساخت این دیوار مرزی اعلام کرده است. اما از آنجا که دولت در برخی از حیطه‌های خاص ساخت دیوار به بازسازی و یا حتی تکمیل پروژه مذکور نیاز دارد، راه را برای اتخاذ تصمیم‌های بعدی باز گذاشته است.

۱۱ فوریه سال جاری میلادی بود که بایدن به پروژه اضطراری ساخت دیوار مرزی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا پایان داد و آن را نمادی از تلاش‌های دولت قبلی برای سرکوب مهاجران و اتلاف پولی دانست که می‌شود از آن در حیطه تقویت امنیت ملی و مقابله با تهدیدها علیه آن استفاده شود.