دکتر محمد جوادظریف وزیر امورخارجه کشورمان در سومین مرحله از سفر خود به کشورهای آسیای مرکزی و پس از دیدار با مقامات کشورهای ازبکستان و قرقیزستان امروز در نورسلطان ( آستانه) با مختار تیلو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تبریک نوروز بعنوان عامل ارتباط دهنده مردم منطقه با یکدیگر و ابراز خرسندی از آغاز تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی روسیه در قزاقستان، از همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی ابراز رضایت کرد و افزایش زمینه های همکاری در بخش‌های حمل و نقل،  خطوط مواصلاتی و ترانزیت و همچنین حضور قزاقستان در چابهار و اینچه برون را مورد تاکید قرار داد.

دکتر ظریف همچنین در بخش همکاری های منطقه ای و هماهنگی دو کشور در حوزه سازمان های بین المللی نیز همکاری ها را مثبت ارزیابی کرد و از نقش تاثیر گذار و تاریخی قزاقستان در گفتگوهای هسته‌ای در آلماآتی و همچنین روند آستانه در موضوع بحران سوریه تشکر کرد.

مختار تیلو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان نیز در این دیدار از تداوم همکاری‌های دوکشور در حوزه های مختلف ابراز رضایت  کرد و خصوصا علاقمندی طرف قزاقستان در زمینه همکاری دوطرف در حوزه مناطق آزاد، سرمایه گذاری مشترک،  مسیرهای حمل و نقل و ترانزیت و همچنین عملیاتی کردن توافقات کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور و همکاری‌های علمی - پژوهشی در حوزه اسناد تاریخی را مورد تاکید قرار داد.

آخرین تحولات برجام، موضوعات مربوط به حوزه خزر، روند صلح در افغانستان، روند آستانه،  همکاری‌های منطقه ای در آسیای مرکزی و سیکا از دیگر موضوعات مورد گفتگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در این دیدار بود.

تاکید ایران و قزاقستان بر گسترش روابط دو کشور/عکس

310