اعزام زائران به عراق بدون رعایت پروتکل‌ها

96

1400/1/18

17:17


اعزام زائران به عراق بدون رعایت پروتکل‌ها

سلامت نیوز:رئیس سازمان حج و زیارت از اعزام زائران به عتبات عراق بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انتقاد کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این انتقاد رئیس سازمان حج و زیارت درحالی مطرح شده که پیش‌تر، وزیر بهداشت نیز نسبت به سفر با انگیزه زیارت به عراق با توجه به خیز ویروس جهش‌یافته در این کشور تذکر داده بود که پس از آن مقرر شد مرزهای زمینی مشترک با عراق مسدود و پروازهای این مسیر نیز محدود شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی نیز گفته که پروازهای عراق موردی و بیشتر برای انتقال اتباع این کشور برقرار می‌شود.


با این وجود، علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ‌ در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و حج از اعزام گروه‌هایی به عراق با انگیزه زیارت خبر داده است. او به اعزام زائران به عتبات در قالب کاروان‌های آزاد اشاره کرده و گفته است: متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که شماری از هموطنان از طریق برخی افراد به صورت کاروان آزاد به عتبات عالیات اعزام می‌شوند، در حالی که سازمان حج و زیارت بارها به صورت رسمی این موضوع را به مسؤولان مربوطه اطلاع داده و از آن‌ها خواسته است برای رفع دغدغه‌های بهداشتی، سفرهای زیارتی را با رعایت تمام ضوابط اعلام‌شده انجام دهیم، اما آن‌ها با این موضوع مخالفت کرده‌اند.


رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که پیش از آغاز موج چهارم کرونا در کشور، دستورالعمل‌های بهداشتی سفرهای زیارتی تهیه و به وزارت بهداشت ارائه شده است، گفت: مذاکراتی با طرف عراقی داشتیم که قرار شد در صورت موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا و با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی سفرهای زیارتی را به صورت محدود انجام دهیم، اما متاسفانه این موضوع محقق نشد


بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، ‌ در این جلسه، تشکیل کارگروه تحقق شعار سال ۱۴۰۰ در حج و زیار نیز مصوب شد که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ‌ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ با درنظر گرفتن نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، با تشکیل دو کمیته، یکی در حوزه فرهنگی با مدیریت بعثه مقام معظم رهبری و دیگری در حوزه اجرایی با مدیریت سازمان حج و زیارت برای تحقق شعار سال موافقت کرد و افزود: این دو کمیته پس از بررسی نظرات کارشناسی در حوزه‌های فرهنگی و اجرایی به صورت مشترک در قالب یک کارگروه تشکیل جلسه دهند و پس از آن برای تصویب نهایی پیشنهادهای خود را تا نیمه ماه مبارک رمضان به شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی ارائه کنند.


رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت نیز اظهار کرد: در خصوص شعار سال، همه تکلیف داریم که این موضوع را در حوزه کاری خود دنبال کنیم، امیدواریم با کمک و راهنمایی نماینده ولی فقیه این هدفی که در این نام‌گذاری بیان شده در حوزه حج و زیارت محقق شود. البته تلاش‌هایی در این زمینه در سال گذشته صورت گرفت که اصلاح فرآیندها به منظور بسترسازی و ایجاد ظرفیت‌های لازم و رفع موانع در موضوع خدمات زیارتی از جمله این اقدامات به شمار می‌آید که در قالب کارگروه‌های بیست‌ویک‌گانه دنبال شد.


کارگروه تحقق شعار حج ۱۴۰۰ درحالی تشکیل شده است که عربستان هنوز جزئیات حج پیش ‌رو را تعیین نکرده و تنها درباره دعوت از زائران واکسینه‌شده برای عمره خبر داده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو