رییس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به ششمین روز از ثبت نام انتخابات میاندوره ای خبرگان رهبری اعلام کرد:‌ تاکنون ثبت نام ۳۴ داوطلب در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس قطعی شده است.

وی اظهار داشت: استان تهران ۱۶ کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد که از سال ۹۸ با رحلت آیات عظام، آیت الله بطحایی، آیت الله امینی و آیت الله تسخیری سه کرسی مجلس خبرگان خالی شده است.
 
رییس ستاد انتخابات استان تهران خاطرنشان کرد: مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام شامل اصل شناسنامه عکس دار و کارت ملی، یک نسخه تصویر تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی، ۲ قطعه عکس ۴*۶ جدید و تکمیل فرم پرسشنامه داوطلبی است.

وی ادامه داد: براساس مصوبه هشتمین دوره اجلاس رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (۱۳۹۹/۱۲/۰۴) شرایط داوطلبان انتخابات این مجلس، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، حداقل سن ۴۰ سال تمام، دارا بودن توانایی لازم جهت انجام وظایف مربوط به نمایندگی مجلس خبرگان، عدالت و اشتهار به دیانت، وثوق، شایستگی و سلامت اخلاقی و اقتصادی، داشتن بینش مناسب سیاسی - اجتماعی و آشنایی لازم با مسائل روز، تعهد به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری ایران است.

به گفته حسن بیگی، از دیگر شرایط داوطلبان، التزام به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه، نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی به تشخیص مراجع قانونی و رسمی نظام و اجتهاد در حدی است که قدرت استنباط برخی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد.

وی تاکید کرد: برپایه این مصوبه، مرجع تشخیص دارا بودن شرایط داوطلبان، فقهای شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: تشخیص اجتهاد داوطلبان از طریق آزمون کتبی و شفاهی پیش از انتخابات توسط فقهای شورای نگهبان، انجام می شود و فقهای شورای نگهبان پس از بررسی های لازم، پاسخگو بوده و در صورت رد صلاحیت یا ابطال آراء فرد انتخاب شونده در صورت مطالبه، دلایل و مستندات رد صلاحیت یا ابطال آراء آن فرد را به صورت کتبی به وی ابلاغ می کنند.

به گزارش ایرنا، ۲۸ خرداد امسال در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس علاوه بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز برگزار می شود.