آزاد سازی پول‌ های ایران در ازای توقف غنی‌ سازی؟

منبع: سیمرغ

74

1400/1/18

19:36


آزاد سازی پول‌ های ایران در ازای توقف غنی‌ سازی؟

خطیب‌زاده گفت: گزارش‌هایی که از سوی برخی رسانه‌ها در خصوص مذاکرات میان ایران و کشور‌های عضو برجام مطرح می‌شود، دقیق و درست نیست.

ما فقط یک گام داریم و رفع تمام تحریم‌های امریکا


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: میان ایران و آمریکا برای گفت‌وگو در خصوص رفع تمامی تحریم‌ها هیچ کانالی برقرار نخواهد بود و آنچه که ایران در کمیسیون مشترک برجام انجام می دهد تعاملات و گفت‌وگوهای فنی با دیگر طرف‌های برجام است تا اطمینان یابد تمام تحریم‌های اعمال شده از جانب آمریکا در یک گام رفع شوند .

سعید خطیب زاده در مصاحبه با شبکه پرس تی وی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان برگزاری کمیسیون مشترک برجام توسط طرف های اروپایی پیامی از سوی آمریکا به ایران منتقل شده است ، اظهار کرد : همانطور که گفتم هیچ گفتگوی مستقیم و یا غیر مستقیم میان ایران و آمریکا نبوده است و هیچ گفتگوی مجاورتی نیز میان ایران و آمریکا نخواهد بود.

وی افزود: ایران در وین با گروه ۱+۴ گفت‌وگو می کند اینکه گروه ۱+۴ چگونه و چه زمانی با ایالات‌متحده گفت‌وگو می کند به خودشان بستگی دارد اما میان ایران و آمریکا برای گفتگو در خصوص رفع تمامی تحریم ها هیچ کانالی برقرار نخواهد بود و آنچه که ایران در کمیسیون مشترک انجام می دهد تعاملات و گفتگوهای فنی با دیگر طرف‌های برجام است تا اطمینان یابد تمام تحریم‌های اعمال شده از جانب آمریکا در یک گام رفع شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه گفت وگوی خود با شبکه خبری پرس تی وی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در روز سه‌شنبه اظهار کرد: در این نشست تصمیم گرفته شد تا دو نشست موازی کارشناسی برگزار شود. در یک نشست بر تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده علیه ایران که باید به طور کامل رفع شود، تمرکز می شود و همچنین در نشست کارشناسی دوم بر جنبه هسته‌ای توافق و تدابیر جبرانی که ایران در پاسخ به عدم پایبندی طرف‌های برجام اتخاذ کرده است، تمرکز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در نشست روز سه‌شنبه که با حضور ایران و گروه 1+4 برگزار شود تصمیم گرفته شد این دو نشست موازی کارشناسی برگزار شود، ادامه داد: این نشست‌های موازی کارشناسی نتیجه تعاملات و گفت‌وگوهای فنی خود را به کمیسیون مشترک برجام که بعدا برگزار خواهد شد گزارش خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که هفته گذشته رویترز خبری منتشر کرد که میان ایران و همچنین آلمان و فرانسه و انگلیس توافقاتی صورت گرفته و بر مبنای آن مذاکرات وین در حال انجام است، گفت: واقعیت این است که آنچه که از سوی رسانه‌های مختلف گزارش شده است در خصوص آنچه که میان ایران و طرف‌های باقی مانده برجام مورد بحث قرار گرفته است دقیق نیست. یک نکته حائز اهمیت که باید اینجا مورد توجه قرار بگیرد این است که تمرکز بر این خواهد بود که 1+4 و ایران اطمینان پیدا کنند که ایالات متحده به پایبندی کامل به برجام بازمی‌گردد و به نحو موثری تمام تحریم‌های اعمال، بازاعمال و تغییر برچسب داده شده پس از توقف مشارکت آمریکا در برجام را رفع می‌کند. این تمرکز اصلی بحث‌های صورت گرفته میان ایران و 1+4 است.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: قطعا ایران آمادگی دارد که در صورت بازگشت کامل آمریکا به برجام و رفع موثر تحریم‌ها و پس از اینکه ما این موضوع را مورد راستی‌آزمایی قرار دادیم تدابیر جبرانی را متوقف کرده و برجام را به صورت کامل اجرا کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به برخی شایعات مطرح شده مبنی بر اینکه آمریکا به ایران پیشنهاد داده است که در ازای آزاد شدن یک میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران، تهران غنی سازی 20 درصد و فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته را متوقف کند، گفت: همان طور که پیش از این گفته ام هیچ گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیمی میان ایران و آمریکا نبوده است و قطعا در وین هم چنین چیزی نخواهد بود چرا که نیاز به آن نیست و آنچه که اینجا و آنجا در رسانه‌های مختلف گزارش شده است، دقیق نیست و شایعه است.

وی ادامه داد: موضع ایران کاملا روشن بوده است. ما این مسئله را کاملا شفاف کرده‌ایم که آنچه که باید انجام بگیرد این است که آمریکا باید به انطباق کامل بازگردد. برجام را به صورت کامل اجرا کند، تمامی تحریم‌ها را رفع کند و این نیازمند هیچ‌گونه گفت‌وگو یا طرح گام به گامی نیست. ما فقط یک گام داریم و رفع تمام تحریم‌هایی است که از سوی آمریکا به صورت غیرقانونی علیه ملت ایران اعمال شده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایالات متحده بدون هر گونه دیدار، گفت‌وگو و یا مشورتی با ایران یا حتی دوستانش برجام را ترک کرده است و اکنون برای بازگشت نیز نیازی به این کار نیست.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir




مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو