دفتر نخست وزیری پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: عمران‌خان ضمن ابلاغ دعوت رسمی از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه برای سفر به پاکستان گفت که این کشور مصمم به تقویت همه‌جانبه روابط با مسکو است.

در این بیانیه آمده است: نخست وزیر پاکستان تازه‌ترین تحولات خلیج فارس، خاورمیانه، منطقه غرب آسیا و آسیا-اقیانوسیه را با وزیر امور خارجه روسیه بررسی کرد.

عمران‌خان ضمن تمجید از تلاش‌ها و ابتکارات مسکو برای کمک به پیشبرد روند صلح افغانستان‌، بر اهمیت حل و فصل مذاکرات سیاسی در این کشور تأکید کرد. 

وی تولید واکسن اسپوتنیک-وی علیه ویروس کرونا توسط روسیه را به این‌ کشور تبریک گفت و افزود: پاکستان در حال تدوین برنامه برای تامین واکسن‌ روسی کرونا است.

نخست وزیر پاکستان ضمن تشریح دیدگاه این کشور درباره مسائل امنیتی و صلح در جنوب آسیا، لاوروف را در جریان وضعیت تنش‌ها در شبه قاره قرار داد و تاکید کرد: حل مسالمت آمیز مناقشه جامو و کشمیر (میان پاکستان و هند) اجتناب ناپذیر است.

نخست وزیر پاکستان اهمیت روابط با روسیه را به عنوان یک اولویت اصلی سیاست خارجی اسلام‌آباد توصیف کرد. و از تداوم رشد روابط دوجانبه از جمله تعمیق همکاری‌های تجاری، انرژی، امنیتی و دفاعی ابراز خرسندی کرد.

دیدار لاوروف با فرمانده ارتش پاکستان 

وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه همچنین امروز با حضور در مقر فرماندهی ارتش پاکستان در شهر راولپندی با ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش این کشور دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه دفاعی، تعاملات نظامی، تحولات امنیت منطقه‌ای به ویژه اوضاع افغانستان بحث و تبادل نظر کرد.

روابط عمومی ارتش پاکستان در بیانیه‌ای به نقل از اظهارات فرمانده ارتش این کشور گفت: پاکستان روابط خود با روسیه را بسیار ارزشمند می‌داند و متقابلاً تمایل به افزایش همکاری های نظامی دوجانبه دارد.

ژنرال باجوا تاکید کرد: پاکستان از همه ابتکاراتی که می تواند صلح و ثبات را در افغانستان به وجود آورد استقبال می کند زیرا کل منطقه از آن بهره مند می شود.

فرمانده ارتش پاکستان با اشاره تلویحی به هند و آتش‌بس اخیر میان دو کشور، گفت: اسلام‌آباد طراحی خصمانه‌ای نسبت به هیچ کشوری ندارد و به تلاش‌های خود برای ایجاد یک چارچوب منطقه‌ای مشترک مبتنی بر برابری حاکمیت و پیشرفت متقابل ادامه خواهد داد.

سرگئی لاوروف نیز در این دیدار به دستاوردهای پاکستان در جنگ علیه تروریسم و ​​کمک به صلح و ثبات منطقه‌ای به ویژه تلاش‌های این کشور در روند صلح افغانستان اذعان کرد.

وی افزود که روابط پاکستان و روسیه در یک مسیر مثبت و توسعه همه‌جانبه قرار دارد.

این دومین سفر رسمی لاوروف به اسلام‌آباد در قامت وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه پس از ۹ سال است، بازدیدی که همتای پاکستانی وی آن را تحولی بزرگ در روابط دو کشور توصیف کرد.