دیدنی های تاریخی، فرهنگی و طبیعی تبت را اینجا ببینید

دیدنی های تاریخی، فرهنگی و طبیعی تبت را اینجا ببینید


منبع: آرگا

93

1400/1/18

21:01


در این مطلب آرگا ۱۳ مورد از دیدنی های تبت ملقب به بام جهان را معرفی کرده است، آشنایی با این جاذبه های بینظیر و خارق العاده بی نهایت دلچسب می باشد، اما بیان احساس بازدید و سفر به این شهر در حد وصف نیست.

تبت یکی از کشورهای سابق و شهرهای جدید سه حرفی و کوتاه است و اما معروف و شناخته شده می باشد، تنها کافی است که یکبار به دیدن این کشور بروید و تا آخر عمر خاطره ی سفر آن را با خود همراه داشته باشید، اگر باورتان نمی شود برای آشنایی و تایید این گفته همراه ما باشید، آرگا در این مطلب به معرفی دیدنی های تبت خواهد پرداخت.

چند خط در شرح تبت

تبت (لهاسا) شهری آسیایی و از توابع کشور چین در حال حاضر می باشد که با مرور گذشته آن متوجه کشور واحد بودن آن بدون تسلط چین می شویم، این شهر پرجاذبه با تاریخچه و تاریخی ارزشمند، همچنین جغرافیایی منحصر به فرد موفق به همراه ساختن میزان زیادی از توجهات به سمت خود شده است که این در مرکز توجه قرار گرفتن موجب شده تا میزبان تعداد بالایی از توریست ها گردد. اگر از آن دسته از افرادی هستید که علاقه مند به آشنایی با جاذبه های طبیعی و فرهنگی هر کشور بوده و در هر سفر خود کوله باری از تجربیات متفاوت در این زمینه با خود همراه دارید، پس همسفر آرگا در معرفی دیدنی های تبت باشید.

بازدید از جاذبه های توریستی تبت

آشنایی با مکان های توریستی تبت

تاریخچه و تاریخ تبت

این شهر در گذشته با نام لهاسا شناخته می شد که البته آن زمان قبل از هجوم نیروی چین کشوری مستقل بود، در سال ۱۹۵۰ میلادی (سال ۱۳۲۸ شمسی هجری) ارتش کشور چین به لهاسا هجوم برد و دالایی لامای ۱۴، حاکم دینی و سیاسی آن زمان را در کشور هند تبعید نمود که هنوز هم وی به همین صورت در هند به سر می برد.

مکان های دیدنی و تماشایی تبت

جغرافیای تبت

در سمت جنوب غربی کشور چین و در مرز شمالی کشور نپال شهر تبت واقع شده که محل دقیق قرارگیری آن بر روی مرتفع ترین فلات جهان به نام فلات تبت می باشدف از همین حیث است که توانسته ملقب به «بام دنیا» شود. اگر بخواهیم تعریف کاملی از تبت کرده باشیم می توانیم بگوییم که کشور سابق لهاسا، استان کنونی تبت است که مرکز آن شهری به نام لهاسا می باشد.

این استان به ویژه مرکز آن لهاسا از جمله قسمت های مذهبی و دیدنی کشور چین محسوب می شود که مشمول معبدهای بزرگ و همچنین معبدهای رنگارنگ بسیاری است که در آن بودائی ها به پرستش مشغول می گردند. همچنین این استان دارای مرتفع ترین کوهها، رودخانه و دریاچه هایی پرآب، آب و هوای پاک و سالم، دره هایی ژرف بوده که از جاذبه های طبیعی و چشم نواز این منطقه به شمار می رود و توانایی و قابلیت آهنربایی در جذب توریست ها به این سرزمین را دارند.

آَنایی با جاذبه های زیبا و طبیعت چشم نواز تبت

در صورت تمایل برای آشنایی با دیدنی های چین برای ایرانی های عزیز بر روی آن کلیک نمایید.

آشنایی با دیدنی های تبت پر آوازه

چنین سرزمینی با تاریخ و جغرافیای ارزشمند و غنی مگر می شود فاقد مکان های دیدین و تماشایی باشد، نه تنها که فقدانی وجود ندارد بلکه تمام دارایی می باشد؛ دارای جاذبه های توریستی طبیعی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی است که بازدید و تماشای آنها نیز خالی از لطف نیست.

آشنایی با جاذبه های گردشگری و منحصر به فرد تبت

  • جاذبه های تاریخی و مذهبی تبت

۱ – موزه تاریخی و فرهنگی تبت

این موزه دارای مساحتی برابر با ۵۳ هزار مترمربع در قسمت غربی لهاسا، مرکز تبت واقع شده است؛ ساخت این موزه توسط اهالی محلی تبت به منظور حفظ و برپا نگه داری ارزش های تاریخی و فرهنگی خود در سال ۱۹۹۹ صورت گرفته است. مردمان محلی این شهر (کشور سابق) با به نمایش گذاشتن صنایع دستی، لباس های محلی قدیمی، سکه های قدمت دار، و سایر ابزار عجین شده با فرهنگ و تاریخ تبت سعی در حفظ فرهنگ ارزشمند و مخصوص خود دارند.

مکان های دیدنی و تمشایی منحصر به فرد تبت

۲ – عبادتگاه درپونگ

این عبادتگاه از جمله عبادتگاههای وسیع تبت محسوب می شود که در دامنه ی یکی از کوههای تبت و در سمت شمال غربی لهاسا واقع شده است؛ با وجود اینکه در حال حاضر همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد، دیگر خبری از حضور راهبان ده هزار نفری دوران قبل از حمله چین  در این معبد نیست.

 جسد دالایی لاماهای دوم تا پنجم را در این معبد به خاک سپرده اند؛ علاوه بر مورد توجه بودن خود این عبادتگاه، مدفن این دالایی لاماها بودن نیز از دیگر دلایل حائز اهمیت بودن آن به شمار می رود.

بازدید و آشنایی با دیدنی های تبت

۳- عبادتگاه پوتالا یا کاخ پوتالا

کاخ پوتالا بر روی تپه سرخ رنگ تبت و در مرکز شهر لهاسا بنا شد که در سال ۱۹۹۴ توانست در لیست آثار جهانی یونسکو به ثبت برسد. و اما کلمه ی پوتالا به معنی «الهه رحمت» می باشد که این کاخ برگرفته از کوه مجاور آن به این اسم نامگذاری شده است.

 کاخ پوتالا ۳۰۰ ساله مبدل به مرکز معنوی، فرهنگی و سیاسی گردید که پس از این تغییر کاربری و تغییر یافتن به معبد یا به گونه ای موزه، از دالایی لامای شش به آن طرف در این عبادتگاه دفن گشتند،

این عبادتگاه بلندترین بنای تاریخی در دنیا محسوب می شود که  ۱۳ هکتار مساحت دارد. همچنین قدمت طولانی و منطقه ای که در آن ایجاد شده، سبک طراحی و معماری زیبا و شیک باعث شده تا در رده اول بازدید گردشگران قرار گیرد.

معرفی جاذبه های دیدنی و پربازدید دیدنی های تبت

۴ – عبادتگاه جو کانگ

این عبادتگاه دارای اسم جو کانگ، با مفهوم «منزل بودا» می باشد که سال تاسیس آن به ۶۴۰ باز می گردد. این معبد در واقع مرکز عابدان بودایی شمرده می گردد.

آشنایی و شناخت بیشتر دیدنی های تبت

۵ – عبادتگاه سِرا (sera)

این عبادتگاه معروف به معبد سِرا از جمله معبدهای مهم تبتی ها محسوب می شود که معنی آن عبادتگاه گل رز وحشی بوده و علت آن قرار گرفتن بر روی یک تپه پر از گل های رز وحشی می باشد. سِرا تقریبا در فاصله ۲ کیلومتری شمال شهر لهاسا واقع شده است.

این عبادتگاه در حال حاضر هم به فعالیت خود ادامه می دهد و تقریبا سکنی دهنده ی۳۰۰۰ راهب بودایی از فرقه ی گلویا یا همان کلاه زردان بوده که مراسم مخصوص کلاه زردان و گلویایی ها در آن انجام می شود.

آشنایی با جاذبه های توریستی تبت

۶ – شهر یانگ یاجبنگ

این شهر در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر لهاسا واقع شده است که محل قرارگیری آن در دره ای سرسبز و خوش آب و هوا بوده است، چشمه های آب گرم زیادی در این شهر جاخوش کرده اند در کنار بهره مند بودن از مناظری چشم نواز موجب شده همه ساله میزبان تعداد زیادی از توریست ها گردد.

همچنین چشمه های شهر یانگ یاچینگ دارای خاصیت مداوا می باشند، که البته در زمان قدیم برای تولید برق به کار گرفته می شدند.

معرفی دیدنی های تبت و هر آنچه باید بدانید

۷- نوربولینکا

این نام متعلق به باغ و عمارتی است که در سمت غرب شهر لهاسا واقع شده و زمانی کاخ تابستانه بوده است. این بنا و منطقه از لحاظ سیاسی، اداری و مذهبی تاثیر مطلوب و مهمی در زندگی اهالی تبت داشته است. تاریخچه این عمارت به قرن هجدهم میلادی باز می گردد که توانست در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت گردید.

در پیرامون این بنا و باغ نخستین پارک تبت را مشاهده خواهید کرد که پس از تماشای این باغ بی نهایت لذتبخش و خاطره ساز خواهد بود.

معرفی جاذبه های تماشایی و دیدنی شهر تبت

  • جاذبه های دیدنی فرهنگی و طبیعی تبت

۸ – فستیوال سال نو تبت

قطعا جشن و شادمانی سال نو تنها به عید نوروز ما ایرانیان و کریسمس مسیحیان اغلب کشورها محدود نمی شود، بلکه این جشن در هر منطقه و کشوری به صورتی منحصر به فرد انجام می گردد. در این مراسم مردمان تبتی در بیست و نه روز پایان سال اقدام به خارج ساختن ارواح خبیث نموده و در آخرین روز و ۳۰ امین روز مشغول برپایی جشن و شادی می شوند.

این مراسم در در اغلب عبادتگاه ها و البته به طور اخص در کاخ یا همان معبد پوتالا برگزار می شود.

آشنایی با دیدنی های تبت

۱۰ -فستیوال «شوتون» در تبت

این فستیوال یکی از جشنواره های مهم ملی و آیینی قدمت دار تبت محسوب می شود که زمان اجرای آن در ماه میلادی «اوت»  می باشد. انجام مدیتیشن توسط راهبان، همچنین اپرایی زیبا و بزرگ و در نهایت تشریفات ماست خوری از جمله کارها و فعالیت های جالبی است که در این جشنواره صورت می گیرد.

دلیل نامگذاری این جشنواره به شوتون یا همان پایان دوره ممنوع را می توان مرتبط به منع بودن قربانی حیوان ها و میل کردن گوشت آنها در زمانی مشخص (آوریل – ژوئن) برای بوداییان دانست، به همین خاطر پس از این طی شدن این مدت و در اوت تمام شدن این منع شدن را جشن گرفته و با خوردن لبنیات از جمله ماست و شیر این جشن را به نهایت می رسانند.

آشنایی با دیدنی های تبت

۱۱ – دریاچه نمتسو

این دریاچه یکی از جذاب ترین و خاص ترین دریاچه های جهان می باشد که با مساحتی تقریبا ۱۹۰۰ کیلومتر مربعی در بلندی ۴ هزار متری از سطح دریا واقع شده است. با توجه به ارتفاعی که دارد قطعا دارای اقلیمی سرد و بارشی باشید، جذابیت دیگر آن بند آمدن برف در یک آن و ظاهر شدن خورشید آفتابی اشاره کرد.

آَشنایی با مکان های دیدنی و چشم نواز تبت

۱۲- چشم انداز زیبای کوه اورست

هر چقدر هم مان های تاریخی، فرهنگی و هنری ببنید در صورت بهره مند نشدن از مناظر طبیعی سفر شما کامل نخواهد بود، پس به دل طبیعت بزنید تا از طبیعت بکر و منحصر به فرد تبت و پیرامون آن شگفت زده شوید. یکی از جمله جذابیت های موجود در این زمینه تماشای چشم انداز خاطره انگیز کوه اورست از فاصله ی دور می باشد.

مکان های دیدنی و زیبای تبت

۱۳ – غذاهای سنتی و اصیل تبتی

غذاها همیشه سهم مهمی در تشکیل فرهنگ و البته جاذبه های دیدنی هر منطقه دارد؛ البته خود این لیست غذاها نیز برگرفته از فرهنگ، آب و هوای آن شهر یا کشور می باشد. در مورد تبت نیز می توان گفت به علت دارا بودن اقلیم سرد و خشک (کوهستانی) پروتئین حیوانی بخش زیادی از برنامه غذایی مردمان این منطقه را تشکیل می دهد.

آَنایی با جاذبه های تاریخی و فرهنگی و مذهبی تبت

چه زمانی به تبت برویم؟

می توان بهترین زمان سفر و بازدید از تبت را از ابتدای فصل تابستان تا انتهای فصل پاییز دانست، و اما جالب است بدانید که در اغلب ماههای فوریه – مارس تبتی ها به خاطر اجرای مراسم های آیینی و مذهبی دارای اهمیت سیاسی درب های خود را به روی گردشگران و بیگنه ها می بندند.

سفر به تبت و مشاهده جاذبه های دیدنی تبت

در این مطلب گردشگری – جهانگردی به معرفی دیدنی های تاریخی، مذهبی، طبیعی تبت پرداختیم، امیدواریم مورد توجه شما علاقه مندان واقع شده و از اینکه تا پایان مطلب همراه ما بودید قدردان هستم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو