راه های درمان مخاط بینی را بشناسید

72

1400/1/19

09:00


مخاط فقط ماده لزج در بینی نیست بلکه هدف مفیدی دارد. باکتری ها، سایر میکروب ها و بقایا را به دام می اندازد و از ورود آنها به ریه ها جلوگیری می کند. در برخی موارد مانند سرماخوردگی یا آلرژی مخاط از بینی یا گلو خارج می شود. هنگامی که مخاط از بینی خارج می شود به آن ترشحات بینی می گویند.

راه های درمان مخاط بینی را بشناسید

به گزارش بهداشت نیوز، اگرچه ترشحات بینی آزار دهنده است، اما امری شایع است و به طور معمول خود به خود برطرف می شود. در برخی موارد می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی باشد که نیاز به مراجعه به پزشک را پررنگ می کند.

چه عواملی باعث ترشحات بینی می شود؟

دلایل زیادی برای ترشحات بینی وجود دارد که برخی از شایع ترین آنها عفونت و آلرژی است.

سرماخوردگی یا آنفولانزا

سرماخوردگی در اثر عفونت ویروسی در بینی و گلو ایجاد می شود و انواع مختلفی از ویروس ها باعث ایجاد آن می شوند. اگرچه ممکن است احساس بدی را در شما ایجاد کند، اما در طولانی مدت معمولا بی ضرر است. آنفولانزا توسط ویروسی ایجاد می شود که به بینی، گلو و ریه ها حمله می کند. سویه های ویروس آنفلوانزا به طور مداوم در حال تغییر هستند. آنفولانزا برای افرادی که در معرض خطر بالای عوارض هستند خطرناک است که شامل کودکان خردسال، افراد مسن و افراد با نقص سیستم ایمنی می شود. ترشحات بینی علامت بسیار شایع برای سرماخوردگی و آنفولانزا به شمار می آیند. هنگامی که به این بیماری ها مبتلا هستید بدن قبل از رسیدن ویروس به ریه ها و سایر قسمت های بدن مخاط اضافی تولید می کند تا ویروس را به دام بیندازد. مقداری از این مخاط از طریق بینی بدن را ترک می کند.

آلرژی

در صورت استنشاق، خوردن یا لمس مواد خاصی که نسبت به آنها حساسیت دارید ترشحات بینی ایجاد می شود. موادی که باعث واکنش آلرژیک می شوند آلرژن نامیده می شوند. مواد حساسیت زای رایج شامل گرد و غبار، موی حیوانات خانگی و علف است. بدن به شکل مشابهی به آلرژن ها واکنش نشان می دهد گویی که باکتری های مضر هستند.

سینوزیت

سینوزیت زمانی رخ می دهد که سینوس ها یا مجاری بینی با درد، تورم و قرمزی ملتهب شوند. این امر می تواند مجاری بینی را تنگ کرده و باعث مشکلات تنفسی و تجمع مخاط شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید مخاط از بینی یا در برخی موارد از راه گلو تخلیه می شود. مخاط مرتبط با سینوزیت معمولا ضخیم و به رنگ زرد یا سبز است.

سایر علل

سایر علل احتمالی آبریزش بینی یا ترشحات بینی عبارتند از:

آبله مرغان

بارداری

انحراف تیغه بینی

سردرد خوشه ای

اعتیاد به مواد مخدر

دود تنباکو

هوای خشک

چگونه می توانید ترشحات بینی را درمان کنید؟

برنامه درمانی پیشنهادی به علت اصلی بروز ترشحات بینی بستگی دارد. در بسیاری از موارد با استفاده از درمان های خانگی ساده می توان اقدام به رفع علائم خود کرد، اما برای برخی افراد پزشک داروها یا سایر روش درمانی را تجویز می کند. اگر سرماخوردگی یا آنفولانزا باعث ترشحات بینی شود گزینه های درمانی محدود می شود. در بیشتر موارد بدن به تنهایی بهبود می یابد. در نظر داشته باشید حتما باید استراحت کافی داشته باشید و مایعات زیادی بنوشید. داروهای بدون نسخه نیز به تسکین برخی از علائم کمک می کنند. اگر علائم آنفولانزا شدید باشد پزشک داروی ضدویروسی تجویز می کند که مدت زمان بهبودی را کاهش می دهد.

درمان های خانگی

مخاط ضخیم و چسبنده مشکلاتی در تنفس ایجاد می کند، همچنین می تواند شما را در معرض خطر بیشتری از عوارض مانند عفونت گوش قرار دهد. برای نازک شدن مخاط خود گام بردارید زیرا ضمن کمک به تسکین علائم خطر ابتلا به عوارض را کاهش می دهد. برای نازک شدن مخاط موارد زیر کمک می کند:

به مقدار زیاد مایعات بنوشید

از اسپری بینی شور استفاده کنید

بخور دهید

بیش از3 روز متوالی از اسپری ضد احتقان بینی استفاده نکنید مگر اینکه پزشک این کار توصیه کرده باشد.

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها داروهایی هستند که به پیشگیری و درمان علائم واکنش های آلرژیک کمک می کنند. برخی از آنتی هیستامین ها باعث خواب آلودگی شدید می شوند. همیشه هنگام استفاده از داروهای آنتی هیستامین برچسب را برای توصیه در مورد کار با ماشین آلات سنگین یا انجام سایر کارها بررسی کنید. آنتی هیستامین ها می توانند با برخی از داروهای دیگر نیز تداخل ایجاد کنند، بنابراین حتما قبل از مصرف آنتی هیستامین ها با پزشک خود مشورت کنید به ویژه اگر قبلا از داروهای شل کننده عضلات، خواب آور یا آرامبخش استفاده می کنید.

آیا می توان از ترشحات بینی جلوگیری کرد؟

نمی توانید از همه موارد ترشحات بینی جلوگیری کنید، اما می توان برای کاهش خطر ابتلا به برخی از شرایطی که باعث ترشح بیش از حد بینی می شوند گام های موثری برداشت. برای کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا:

دستان خود را به طور مرتب بشویید تا از میکروب های بیماری زا در امان بمانند

هنگام فین کردن بینی از یک دستمال استفاده کنید و بلافاصله آن را داخل سطل زباله بیندازید

دستان خود را پس از فین کردن بینی بشویید

هر سال واکسن آنفولانزا بزنید

اگر آلرژی دارید اقدامات لازم را برای جلوگیری از مواجه با مواد حساسیت زا انجام دهید. این امر به جلوگیری از بروز علائم واکنش آلرژیک از جمله ترشحات بینی کمک می کند. اگر علت علائم آلرژیک خود را نمی دانید روزانه از فعالیت ها و علائم خود یادداشت بردارید این کار به شما و پزشک در شناسایی مواد آلرژی زا کمک می کند، همچنین پزشک یا متخصص آلرژی احتمال می رود انجام تست های آلرژی را نیز توصیه کند. دود سیگار و سایر مواد تحریک کننده نیز می تواند باعث تحریک و التهاب مجاری بینی شود.

منبع: الودکتر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو