گودزیلا و کُنگ سینما را نجات دادند نه «انگاشته» نولان | نیاز تماشاگران در زمانه کرونا؛ سرگرمی یا اندیشه؟

92

1400/1/19

11:35


همه آنچه مردم و تماشاگران در زمانه کرونا از سینما می‌خواهند دیدن رویارویی یک دایناسور با میمونی غول‌پیکر در 15 راند خونین است اما کاری که «انگاشته» کریستوفر نولان با تماشاگران کرد، گیج کردن آنها بود.

گودزیلا و کُنگ سینما را نجات دادند نه «انگاشته» نولان | نیاز تماشاگران در زمانه کرونا؛ سرگرمی یا اندیشه؟

گروه سینمایی هنرآنلاین: هر سال دیگر بود، «گودزیلا علیه کنگ» یکی از همان فیلم‌های بدردنخور و تقلبی می‌شد اما امسال هر سال دیگر نیست؛ سالی است که همه چیز از جمله فیلم دیدن زیر سایه فراگیری گسترده ویروسی به نام کرونا رفته و اکران بسیاری از فیلم‌های پرهزینه به تعویق افتاده است. دیگر فیلم‌ها هم به جای سالن تاریک راهی پلتفرم‌های نمایش آنلاین شده‌اند.

در این دوره و زمانه بود که «گودزیلا علیه کنگ» رعدآسا پا به سینماها گذاشت و بر اساس آنچه آمار و ارقام نشان می‌دهد، چهارمین فیلم از مجموعه رویارویی هیولاها در نخستین روزهای اکران در جهان 285 میلیون دلار فروخت؛ بیشترین فروش افتتاحیه یک فیلم آمریکایی در سینماها از زمان باز شدن پای ویروس کرونا به جهان.

اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود و قرنطینه‌های سراسری جلوی سینما رفتن مردم را نگیرد، به احتمال زیاد «گودزیلا علیه کنگ» می‌تواند بسیار بیش از رکورد «گودزیلا: سلطان هیولاها» بفروشد که در 2019 به نمایش درآمد و با 383 میلیون دلار یک نومیدی مطلق بود؛ آن هم در یکی از درخشان‌ترین سال‌های تجاری هالیوود.

لذت تحسین و دلارهایی که به «گودزیلا علیه کنگ» هدیه شد در تقابل با سکوت مرگبار یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های هالیوود در زمانه شیوع کرونا بیشتر به چشم می‌آید. پس از بارها پس و پیش شدن زمان اکران، «انگاشته» نولان در قامت نجات‌دهنده سینما پا به میدان گذاشت؛ تازه‌ترین تجربه سینماگری که مدام مرزهای فناوری و فیلمسازی را درمی‌نوردد و مشهور است دست به هر چه بزند، طلا می‌شود.

اگر هم در گذشته چنین می‌شد، این بار دیگر از آن جادوی همیشگی خبری نبود. وقتی «انگاشته» تابستان سال گذشته به سینماها آمد، مردم هنوز نمی‌دانستند ارزش دارد خود را با رفتن به سالن‌های تاریک در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دهند یا نه. شاید هم نمی‌توانستند 150 دقیقه دیدن یک فیلم پیچیده دیرفهم را تاب بیاورند. دلیل اصلی ناکامی «انگاشته» ترکیب این دو مورد بود و فیلم نتوانست حتی به فروش پروژه جنگی «دانکرک» برسد، چه برسد به نجات دادن سینما.

«گودزیلا علیه کنگ» شاید آن قهرمانی نباشد که ما شایسته‌اش هستیم اما همان است که ما در این دوران نیاز داریم. فیلم به لطف اکران در چین و نیوزیلند و نمایش گسترده‌تر در آمریکا، بسیار زودتر از «انگاشته» به فروش 200 میلیون دلاری رسید. فیلم نولان حتی نتوانست در لس‌آنجلس و نیویورک نمایش داشته باشد و وقتی تیزر تبلیغاتی «گودزیلا علیه کنگ» ده‌ها میلیون بار دیده شد، می‌شد توفیق تجاری آن را پیش‌بینی کرد.

مبارزه دو هیولا به همه نشان داد چگونه می‌توان سینما را نجات داد و در سالن نمایش از اندیشیدن به دنیای بیرون پرهیز کرد. در حالی که «انگاشته» اصرار دارد تماشاگرش را به سفر در زمان ببرد. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو