فرانس ۲۴ این مذاکرات را پیشرفت محسوس در نجات برجام توصیف کرد و الجزیره هم نشست وین را گامی رو به جلو برای احیای دیپلماسی دانست.

 پایگاه اطلاع رسانی روزنامه رای الیوم با اشاره به گزارشی از مذاکرات نمایندگان اروپایی و عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در وین نوشت که  مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفت که ایران مذاکرات خود با قدرت های بزرگ را ادامه خواهد داد تا درباره راه های بازگشت آمریکا به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد را مورد بررسی قرار دهد.

عراقچی مذاکرات را سازنده خواند و افزود: نشست بعدی روز جمعه برگزار خواهد شد. 

رای الیوم به نقل از عراقچی اضافه کرد که تهران غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد خود را در ازای آزاد کردن یک میلیارد دلار از وجوه بلوکه شده در سایر کشورها به دلیل تحریم های آمریکا، متوقف نخواهد کرد.

شبکه الجزیره قطر نیز با اشاره به اینکه نشست « کمیته مشترک توافق هسته ای » روز سه شنبه تحت نظارت اتحادیه اروپا و مشارکت آمریکا برای اولین بار از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید در وین برگزار شد، افزود: این نشست گام رو به جلو برای احیای دیپلماسی در این پرونده است .

« عبدالله الشامی » خبرنگار شبکه الجزیره قطر از « کاخ کوپرگ » در وین، محل استقرار این نشست گزارش داد که نمایندگان آمریکا به ریاست رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به وین آمده است و هیات ایرانی به ریاست عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه ایران عصر روز دوشنبه وارد پایتخت اتریش شد.

وی افزود: قرار نیست نشست و مذاکره مستقیمی بین طرف های ایرانی و آمریکایی برگزار شود زیرا تهران تاکید کرده است که پیش از لغو همه تحریم ها گفت وگوی مستقیمی با واشنگتن نخواهد داشت. 

خبرنگار الجزیره در ادامه به این موضوع اشاره کرد که نشستی در سطح نمایندگان وزارتخانه های خارجه روسیه، چین، فرانسه ، انگلیس و آلمان با نمایندگان آمریکا برگزار می شود و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای منعقد شده در سال ۲۰۱۵ ، لغو تحریم ها علیه ایران و بازگشت تهران از اقدامات انجام شده برای کاهش تعهدات هسته ای خود در دستور کار این نشست قرار دارد.    

الجزیره در در ادامه گزارش خود به اظهارات علی ربیعی سخنگوی دولت ایران اشاره کرد و افزود: تهران تعدادی پیشنهاد برای رفع تحریم های آمریکا از سوی گروه چهار به علاوه یک ( شامل چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان ) دریافت کرده است.  

به گفتته الجزیره، سخنگوی دولت ایران موضع رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که لغو تحریم ها را ضروری دانسته است برای اصلاح مسیر دیپلماتیک، مثبت دانست.

وی تصریح کرد که ما اکنون نسبت به نتیجه این جلسه نه خوشبین و نه بدبین هستیم اما اطمینان داریم که در مسیر درست قرار گرفته ایم و اگر آمریکا ثابت کند که اراده، جدیت و صداقت دارد، می تواند نشانه مثبتی برای آینده بهتر این توافق و اجرای کامل آن باشد.  

الجزیره اضافه کرد: در مقابل، آمریکا نشست وین را گامی به جلو توصیف کرد اما دستیابی سریع به موفقیت را دور از انتظار دانست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به این شبکه قطری گفت که ما حجم چالش ها را دست کم نمی گیریم و انتظار دستیابی به موفقیت فوری را نداریم زیرا این بحث ها همانطور که انتظار می رود دشوار خواهد بود. 

وی در عین حال تصریح کرد که دولت آمریکا معتقد است که مذاکرات با ایران از طریق شرکای واشنگتن یک اقدام صحیح و یک گام رو به جلو است.

همچنین بخش عربی شبکه فرانس ۲۴  با اشاره به برگزاری مذاکرات هیات کارشناسی ایران و چهار به علاوه یک ، گزارش داد که آمریکا گرچه بصورت مستقیم در این نشست شرکت نداشت اما مذاکرات وین در خصوص توافق هسته ای ایران را سازنده توصیف کرد. 

این شبکه خبری فرانسوی با اشاره به اینکه نشست وین اولین گام رو به جلو برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای که ترامپ از آن خارج شد، محسوب می شود ، اضافه کرد: روسیه و ایران تلاش های انجام شده در این نشست را مثمر ثمر توصیف کردند.

فرانس ۲۴ افزود: این اولین پیشرفت محسوس از زمان تصدی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای نجات توافق هسته ای با ایران است. 

بر اساس گزارش فرانس ۲۴ ، میخائیل اولیانوف ، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی جلسه کمیته مشترک را مثمر ثمر ارزیابی کرد و افزود: این جلسه تحت نظارت اتحادیه اروپا برگزار شد و حدود دو ساعت به طول انجامید و آلمان ، فرانسه، انگلیس ، چین و روسیه به عنوان امضا کنندگان این توافق در آن حضور داشتند.

وی در عین حال ابراز عقیده کرد: فعال سازی مجدد توافق نامه هسته ای که در سال ۲۰۱۵ در وین منعقد شد و پس از خروج آمریکا از آن مورد نقض بسیاری قرار گرفت، فوری نخواهد بود و احتیاج به زمان دارد اما مهم این است که کار عملی برای رسیدن به این هدف آغاز شده است.  

یک دیپلمات اروپایی نیز به فرانس ۲۴ گفت که دو گروه از کارشناسان، اولی مسئول تحریم ها و دومی مسئول پرونده هسته ای برای مدت ۱۵ روز یا یک ماه این ماموریت را برعهده خواهند گرفت و کمیته مشترک دوباره تشکیل جلسه خواهد داد.

فرانس ۲۴ افزود: مسائل مورد بحث در مقابل روزنامه نگاران در هتلی مجلل در پایتخت اتریش انجام شد و چند قدم با یک هتل بزرگ دیگر که هیات آمریکایی در آن اقامت دارد، فاصله داشت.

این شبکه خبری با اشاره به اینکه نمایندگان تهران از هرگونه تماس مستقیم با نمایندگان آمریکا خودداری می کردند، افزود: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا ظهر روز سه شنبه وارد وین شد و به طور مرتب از پیشرفت هایی که از طریق اروپایی ها حاصل شده مطلع می شد. 

« آنریکی مورا » معاون همکاری خارجی دبیر کل اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را برعهده داشت در توئیتر اظهار داشت که ما باید از این فضای دیپلماتیک حداکثر استفاده را ببریم تا برنامه اقدام مشترک را به مرحله درستی برسانیم.

روزنامه الشرق الاوسط عربستان هم با اشاره به برگزاری این نشست نوشت : این اعتقاد در پاریس وجود دارد که نمایندگان فرانسه، آلمان و انگلیس به عنوان طرف های اروپایی و نمایندگی اتحادیه اروپا، نقش تعیین کننده ای در بحث هایی که در چارچوب کمیته مشترک آغاز شد ، دارند.

این روزنامه افزود : طبق گفته منابع اروپایی در پاریس، ماموریت طرف های اروپایی برای پیگیری تحولات پرونده هسته ای ایران دو برابر خواهد بود، زیرا این طرف ها باید باعث شوند که طرف های ایرانی و آمریکایی خواسته های حداکثری را کنار بگذارند و ایده های میانه رو را بپذیرند تا  مذاکرات غیرمستقیم که بسیاری فکر می کنند دشوار خواهد بود را از بن بست خارج کنند.

با این حال، قبل از شروع مذاکرات نشانه هایی از تمایل متقابل آمریکا و ایران برای تسهیل مذاکرات پدیدار شد.بیانات اعتدالی در اظهارات اخیر از بیانیه های تند قبلی کاملا" متمایز است اما به این معنی نیست که بازگشت به توافق ۲۰۱۵  بسیار نزدیک است بلکه این مذاکرات می تواند به موفقیت و یا به  شکست منجر شود.

به گفته منابع اروپایی، دلایل اصلی وجود دارد که می تواند این مذاکرات را باطل کند یا حداقل باعث شود تا برای مدت طولانی بدون دست یابی به موفقیت ادامه یابد.

الشرق الاوسط در تلاش برای القای وجود اختلاف در هیات حاکمه آمریکا در خصوص این مذاکرات ، اضافه کرد : با اینحال اطلاعات تایید شده ای وجود دارد که نشان می دهد در دولت آمریکا درباره خط سیر واجبی که باید در رسیدگی به پرونده توافق هسته ای وجود داشته باشد ، اختلافاتی وجود دارد زیرا کاخ سفید بین دو خط غیر موازی در نوسان است که در صورت تداوم آن مانع دستیابی به توافق و موفقیت مذاکرات می شود.

به نوشته این روزنامه سعودی گروهی معتقدند که باقی ماندن در مسیر وین، مسابقه علیه زمان خواهد بود و  امیدوارند که ظرف دو ماه یعنی قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بر سر بازگشت آمریکا به توافق هسته ای به موفقیت بزرگی دست یابند. 

اما گروه دیگر معتقدند که مسائل پیچیده به زمان زیادی نیاز دارند همانگونه که توافق نامه ۲۰۱۵ به مدت ۱۲ سال مورد مذاکره قرار گرفت بنابراین، توافق نامه جامع تر برای مدت زمان طولانی تر و دقیق تر در طی هشت هفته قابل دستیابی نخواهد بود.

شبکه های اسکای نیوز عربی ، العربیه عربستان سعودی و رسانه های لبنانی و منطقه نیز در گزارش های مشابهی مذاکرات انجام شده بین نمایندگان ایران و کشورهای اروپایی امضا کننده برجام که در وین برگزار شد را پوشش دادند.  

این رسانه ها به نقل از وزارت امور خارجه ایران  و آمریکا چشم انداز مذاکرات را امیدوار کننده توصیف کردند اما در عین حال به این نکته اشاره کردند که به دلیل پاره ای مسائل و مطالبات طرفین ، ممکن است به نتیجه رسیدن مذاکرات زمان بر باشد.  

 رسانه های یاد شده به این موضوع اشاره کردند که بررسی لیست تحریم هایی که آمریکا باید آنها را علیه ایران لغو کند و لیست تعهداتی که تهران باید بر اساس توافق ۲۰۱۵ عملیاتی کند، محور مذاکرات بود.