۱۰ نمونه حذف و سانسور محتوا و سرکوب آزادی بیان توسط شبکه های اجتماعی

۱۰ نمونه حذف و سانسور محتوا و سرکوب آزادی بیان توسط شبکه های اجتماعی


منبع: مینویسم

140

1400/1/19

13:30


حذف و سانسور محتوا و سرکوب آزادی بیان توسط شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی محلی برای به اشتراک گذاشتن آزاد عقاید است با این حال برخی شبکه های اجتماعی معروف و محبوب مانند توییتر، فیسبوک، اسنپ چت، تیک تاک و … اجازه انتشار هر محتوایی را نمی دهند و آن را سانسور و حذف می کنند. برای اینکه بدانید این شبکه های اجتماعی چه محتوایی را حذف می کنند با مینویسم همراه باشید.

نقل‌قولی از اولین بیاتریس هال وجود دارد که می‌گوید: «من گفته‌ی شما را نمی‌پذیرم اما از حقوق شما برای گفتن آن دفاع می‌کنم.» اما امروزه، در عصر شبکه های اجتماعی، باور اخلاقی هال مورد حمله قرار گرفته است. پلتفرم‌های دیجیتالی به راحتی حساب‌های کاربری که نظرات مخالف با جریان اصلی دارند را حذف می‌کنند. کاربران شبکه های اجتماعی مجبور هستند در دنیایی حضور یابند که ممکن است محتوای تولیدی آن‌ها به دلیل به چالش کشیدن وضعیت کنونی حذف شود. در ادامه به چند مورد از حذف محتوا در شبکه های اجتماعی اشاره می کنیم.

شبکه های اجتماعی چه محتوایی را حذف می کنند؟

از سانسور ملی‌گرایان بی‌طرف گرفته تا همجنس‌گرایان، مدیران شبکه های اجتماعی با هرکسی که حساسیت‌های حامیان آن‌ها را آزرده خاطر می‌کند، برخورد می‌کنند.

در این مقاله، 10 نمونه از سرکوب آزادی بیان توسط شبکه های اجتماعی را بررسی خواهیم کرد.

10. یوتیوب ویدئوهای حاوی اسلحه را حذف می‌کند

حذف محتوا در یوتیوب

حذف محتوا در یوتیوب

حق مالکیت اسلحه یکی از بحث‌برانگیزترین و چالش‌برانگیزترین موضوعات روزگار ماست. از این رو، وقتی یوتیوب تصمیم گرفت که بخش اعظمی از ویدئوهای حاوی اسلحه را حذف کند، سروصدای زیادی به پا شد.

در سال 2018، این سایت ویدئویی مقرراتی را وضع کرده است که بر مبنای آن هرگونه ویدئوی حاوی فروش اسلحه گرم یا لوازم جانبی آن به صورت مستقیم یا پیوند به سایت‌هایی که این سلاح‌ها را می‌فروشند، ممنوع است. بر اساس این سیاست‌های جدید،‌ یوتیوب ویدئوهای آموزشی ساخت اسلحه و لوازم جانبی آن را حذف کرده است. ویدئوهایی که به کاربران آموزش می‌دهند چگونه سلاح گرم را به یک اسلحه خودکار تبدیل نمایند نیز ممنوع می‌باشد.

یوتیوب میزبان هزاران کانال مختص به سلاح‌های گرم است. این تصمیم ناگهانی ممنوعیت با واکنش شدید صاحبان اسلحه آنلاین روبرو شد. Spike’s Tactical، یک سازنده‌ی اسلحه در فلوریدا به دلیل تعلیق حساب کاربری خود در یوتیوب واکنش شدیدی نشان داد. سخنگوی آن‌ها عنوان کرد: «حزب چپ لیبرال به آرامی آزادی و حقوق ما را از بین خواهد برد و اولین گام برای رسیدن به این هدف، سرکوب کردن صدای ماست.»

InRangeTV، یکی دیگر از برندهای اسلحه‌سازی نیز از نادیده گرفتن آزادی بیان در اینترنت شکایت کرد. آن‌ها بیان کردند که ویدئوهای ممنوع شده‌ی خود را به سایت دیگری منتقل خواهند کرد.

9. اسنپ چت الجزیره در عربستان سعودی را مسدود کرد

حذف محتوا الجزیره عربستان در اسنپ چت

سانسور محتوا در اسنپ چت

وقتی نوبت به سانسور سیاسی می‌رسد، شاید در میان شبکه های اجتماعی اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌آید اسنپ چت نباشد. این پلتفرم شبکه اجتماعی به دلیل محدودیت کمتر و ذهنیت باز نسبت به سایر رقبایش به شهرت رسیده است.

با این وجود در سال 2017، اسنپ چت تصمیم جنجالی مبنی بر ممنوع کردن شبکه خبری الجزیره در عربستان سعودی اتخاذ کرد. دولت عربستان خواستار بیرون آمدن شبکه‌ی Al Jazeera’s Discover از این اپلیکیشن شد. عربستان سعودی سابقه‌ی خوبی در زمینه‌ی حقوق بشر ندارد. با این وجود، اسنپ چت فید شبکه خبری الجزیره را از اپلیکیشن خود خارج کرد.

شبکه اجتماعی اسنپ چت در عربستان سعودی از محبوبیت بالایی برخوردار است و حدود هشت میلیون کاربر دارد. این پلتفرم بیان کرد که آن‌ها تمایل دارند با قوانین محلی کشورهایی که در آن‌ها فعالیت می‌کنند، سازگار شوند. باید دید که شبکه الجزیره چگونه قوانین عربستان را نقض کرده است.

مصطفی سواگ، مدیرکل اجرایی شبکه رسانه‌ای الجزیره به شدت از تصمیم اسنپ چت انتقاد کرد. او به خبرنگاران گفت: «اقدام اسنپ چت بسیار نگران‌کننده است و این پیغام را کشورها و رژیم‌های سراسر دنیا می‌دهد که می‌توانند با اعمال فشار بر صاحبان پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی و شرکت‌های پخش محتوا، صدای مخالفان خود را سرکوب کنند. این اقدام یک حمله آشکار به حقوق روزنامه‌نگاران و کارشناسان حوزه رسانه است که آزادانه اخبار سراسر جهان را پوشش می‌دهند.»

8. یوتیوب ویدئوهای دریل UK را حذف می‌کند

حذف محتوا در شبکه ی اجتماعی یوتیوب

حذف محتوا در یوتیوب

هنرمندان موسیقی هیپ هاپ با جنجال بیگانه نیستند. اما حتی طبق استانداردهای موسیقی رپ هم رویکرد دولت بریتانیا در قبال هنرمندان موسیقی دریل نگران‌کننده است. موسیقی دریل UK یک سبک از موسیقی رپ مدرن به حساب می‌آید. این سبک موسیقی ابتدا از شیکاگو وارد شد و توسط هنرمندان زیرزمینی توسعه یافت. این هنرمندان با تولید محصولاتی تاریک، داستان‌هایی از طبقه پایین جامعه را در آثار خود بازگو می‌کنند.

اما این ژانر به دلیل تولید محتوای خشن مورد انتقاد قرار گرفته است. در سال 2019، شبکه اجتماعی یوتیوب به درخواست پلیس متروپلیتن 129 موزیک ویدئو را از پلتفرم خود حذف کرد. یک گروه با نام 1011 نیز از آپلود موزیک در یوتیوب به طور کامل منع شد. دو گروه Skengdo و AM نیز به دلیل اجرای یک ترانه در کنسرت به 9 ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.

سازمان حقوق بشر لیبرتی این اقدام را «رویکرد نگران‌کننده نگرش‌های هشدار دهنده که به طور فزاینده آزادی بیان را محدود می‌کند» نامید. دیمزی، نوازنده برجسته سبک دریل نیز پلیس و رسانه‌های انگلیسی را به قربانی کردن این ژانر متهم کرد.

7. گوگل اپلیکیشن Parler گفتار آزاد را به حالت تعلیق درآورد

حذف محتوا در Parler

حذف محتوا در Parler

Parler به خود به عنوان یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی گفتار آزاد و بدون سانسور افتخار می‌کند. پارلر در سال 2018 راه‌اندازی شد و از همان ابتدا مورد استقبال حزب جمهوری‌خواه آمریکا و افرادی قرار گرفت که در لیست سیاه توییتر قرار داشتند. سناتور تگزاس، تد کروز، تقریبا پنج میلیون دنبال‌کننده دارد. شان هنیتی از شبکه خبری فاکس نیوز حدود 7 میلیون دنبال‌کننده دارد.

اما گوگل این شبکه اجتماعی را به نادیده گرفتن پست‌های خشونت‌آمیز متهم می‌کند. اپل نیز این اپلیکیشن را از App Store خود حذف کرده است. آن‌ها ادعا می‌کنند که این پلتفرم برای برنامه‌ریزی، هماهنگی و تسهیل حملات سال 2021 به پایتخت آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. مدیرعامل پارلر، جان ماتز گفته است که هیچ راهی برای سازماندهی حملات در اپلیکیشن وجود ندارد.

ماتز از سازگاری با الزامات گوگل خودداری می‌کند. او عنوان کرده است: «ما با شرکت‌هایی که انگیزه سیاسی دارند و مقاماتی که از آزادی بیان متنفر هستند، یکسو نخواهیم شد.»

6. فیسبوک و یوتیوب به حمایت از سرکوب در ویتنام متهم شدند

حذف محتوا در شبکه های اجتماعی

سانسور محتوا توسط فیسبوک

عفو بین‌الملل شبکه های اجتماعی فیسبوک و یوتیوب را به حمایت از سانسور دولتی در ویتنام متهم کرده است. فیسبوک موافقت کرده است که به دستور مقامات جنوب شرق آسیا هزاران پست را از پلتفرم خود حذف کند. این سایت در شش ماه نخست سال 2020، 834 محدودیت را وضع کرده است. بیشتر محتوای سانسور شده به اختلافات بر سر زمین دونگ تام اشاره داشتند. از سال 2017، مردم محلی دونگ تام بر سر اختلافات مربوط به حقوق زمین توسط ارتش محاصره شده‌اند.

همچنین بخوانید: مقایسه فیسبوک و اینستاگرام

در سال 2020، عفو بین‌الملل گزارش داد که 170 زندانی عقیدتی در زندان‌های ویتنام هستند. در میان این تعداد، 69 نفر به دلیل محتوای آنلاین متهم شده بودند.

مینگ یو ها از سازمان عفو بین‌الملل توضیح داد: «فیسبوک با اختلاف زیاد محبوب‌ترین و سودآورترین پلتفرم در بین شبکه های اجتماعی در ویتنام است. امروزه این پلتفرم‌ها به شکارگاه سانسورگرها و نیروهای سایبری نظامی تبدیل شده‌اند. این پلتفرم‌ها نه تنها اجازه‌ی چنین سانسوری را می‌دهند بلکه در واقع در آن شریک هستند.»

5. تیک تاک محتوای هجنس‌گرایی را سانسور می‌کند

حذف محتوا توسط شبکه های اجتماعی

تیک تاک چه محتوایی را سانسور می کند

در سال 2019، اپلیکیشن تیک تاک به تعصب نسبت به کاربران همجنس‌گرا متهم شد. این شبکه اجتماعی پیش از این نیز به دلیل پاک کردن ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده مورد انتقاد قرار گرفته بود. پیش از این نیز موضوعات مرتبط با دولت چین از جمله کلیپ‌های مربوط به میدان تیان‌آن‌من، ‌فالون گونگ و تبت از این پلتفرم پک شده بودند.

بعدها مشخص شد که در برخی کشورهای خاص، تیک تاک محتواهای مربوط به همجنس‌گرایان را نیز حذف می‌کند. ویدئوهای مربوط به همجنس‌گرایان در برخی نقاط دنیا از این اپلیکیشن حذف می‌شدند. تیک تاک، گزارش‌های گروه‌های همچنس‌گرایی شامل اخبار، شخصیت‌ها، موسیقی، برنامه تلویزیونی و تصاویر را بلاک می‌کند. راهپیمایی‌ها و شعارهای طرفداران همجنس‌گرایان نیز حذف می‌شوند.

4. توییتر حساب‌های کاربری ونزوئلایی را حذف می‌کند

حذف محتوا توسط توییتر

سانسور محتوا در شبکه اجتماعی توییتر

ونزوئلا به خاطر داشتن شرایط سیاسی بی‌ثبات شناخته شده است. در سال 2019، توییتر تقریبا 2000 حساب کاربری مرتبط با حامیان دولت ونزوئلا را پاک کرد. این شبکه اجتماعی 1196 حساب کاربری را به اتهام تاثیرگذاری بر مخاطبان داخلی حذف نمود. 764 حساب کاربری دیگر نیز به دلایلی که هنوز توجیه‌ای برای آن‌ها وجود ندارد،‌ حذف شدند.

بیشتر بخوانیم: شبکه های اجتماعی تنهایی را افزایش می دهند!

  روزنامه‌نگارها خیلی زود به این اقدام توییتر واکنش نشان دادند. ابی مارتین مجری مجموعه‌ی Empire Files این سایت شبکه اجتماعی را به سانسور حساب‌های کاربری حامیان دولت متهم کرد. رئیس جمهور ونزوئلا، نیکلاس مادورو نیز این اقدام را نوعی فاشیسم نامید. یک سال و نیم قبل از این اتفاق، توییتر حساب‌های کاربری برخی از مقامات ونزوئلا را به حالت تعلیق درآورده بود. این سایت همچنین به انتشار اطلاعات غلط در مورد کشورهای آمریکای لاتین متهم شده است.

3. ناسیونالیست‌های لهستانی علیه سانسور مبارزه می‌کنند

لهستان سابقه طولانی در سانسور شبکه های اجتماعی دارد. در ژانویه سال 2021، ماتوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان عنوان کرد که طرفداران استبداد را سرکوب خواهد کرد. وزارت دادگستری لهستان در نظر دارد تا حذف محتوای شبکه های اجتماعی را غیرقانونی کند مگر این که محتوای تولیدی قوانین کشور را نقض کند. موراویسکی خواستار تبعیت اتحادیه اروپا از این الگو است.

نخست‌وزیر لهستان در دهه 1980 یکی از مبارزان ضد کمونیست بود. او توضیح می‌دهد: «ما پنجاه سال است که در یک کشور سانسور شده زندگی می‌کنیم، کشوری که به ما گفته شده است ما حق فکر کردن، صحبت کردن و نوشتن را نداریم. به همین دلیل است که ما نگران هرگونه اقدام در جهت محدودسازی آزادی بیان هستیم. به عقیده‌ی من اینترنت دموکراتیک‌ترین رسانه در طی تاریخ است.»

با این وجود، برخی از چهره‌های داخلی بر این باورند که موراویسکی به عنوان یک مدافع آزادی بیان ریاکارانه عمل می‌کند. مطالعه‌ای جدید توسط OSCE دریافت که لهستان یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین تهمت و افترا را در جهان دارد. به عنوان مثال، مجازات جرم «توهین به احساسات مذهبی» دو سال زندان است. همچنین، توهین به رئیس‌جمهور، بناهای یادبود و دولت لهستان غیرقانونی است.

2. توییتر به صورت موقت حساب کاربری دونالد ترامپ را مسدود کرد

حذف محتوا در شبکه های اجتماعی

بستن حساب کاربری دونالد ترامپ در توییتر

در فوریه سال 2021، توییتر اعلام کرد که به صورت موقت حساب کاربری دونالد ترامپ را در این شبکه اجتماعی مسدود می‌کند. ند سگال،‌ مدیر ارشد مالی این شرکت تایید کرد که حساب کاربری دونالد ترامپ برای همیشه مسدود شده است. حتی در صورتی که آقای ترامپ دوباره به قدرت برسد و یا پیروز انتخابات شود، توییتر حساب کاربریش را بازنمی‌گرداند.

 این تصمیم جنجالی پس از حمله به ساختمان کنگره آمریکا توسط این پلتفرم اجتماعی گرفته شد. توییتر ادعا کرده است که به دلیل خطر احتمالی تحریک خشونت در آینده حساب کاربری او را مسدود می‌کند.

 1. توییتر گزارش‌های مربوط به حملات هند به کشمیر را حذف می‌کند

حذف محتوا توسط تییتر

توییتر چه محتوایی را سانسور می کند

کشمیر با حملات خارجی بیگانه نیست. این منطقه در جنوب آسیا سال‌ها درگیر حملات بوده است. امروزه، با افزایش سرکوب از جانب هند، کشور سانسور در توییتر را نیز تجربه می‌کند. در سال‌های اخیر،‌این شبکه اجتماعی صدها هزار توییت را حذف کرده است. بسیاری از این پیام‌های حذف شده توسط روزنامه‌نگاران منتقد نخست‌وزیر هند یعنی نارندرا مودی توییت شده بودند.

در کشمیر، مردم محلی اغلب از شبکه های اجتماعی برای بیان نارضایتی خود از دولت استفاده می‌کنند. اما از سال 2017، حدود یک میلیون توییت حذف شده است. آکار پاتل از سازمان عفو بین‌الملل این اقدام را نقض اساسی آزادی بیان عنوان کرد. حساب کاربری یک روزنامه‌نگار به دلیل توییت در مورد نقض حقوق بشر علیه مردم کشمیر مسدود شد. بلافاصله پس از حذف آن توییت‌ها، حساب کاربری به وی بازگردانده شد.

در آگوست سال 2019، مقامات دولتی ماده 370 از قانون اساسی هند را لغو کردند. بر این اساس خودمختاری کشمیر سلب شده و کنترل کامل آن به دولت هند واگذار شد.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو