سه اژدهای آسیایی، پیشتاز رقابت قدرتمندترین پاسپورت های جهان

منبع: همگردی

136

1398/4/20

07:52


فهرست قوی ترین گذرنامه های جهان اعلام شد که براساس آن جایگاه ایران نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشت. این خبر برای معرفی قدرتمندترین پاسپورت های جهان منتشر شده است.

قدرتمندترین پاسپورت های جهان، پیشتازی سه اژدهای آسیایی

شرکت مشاوره «هنلی و شرکا» با آغاز نیمه دوم سال 2019، گزارشی را از قدرتمندترین و ضعیف ترین گذرنامه های جهان منتشر کرده که رقابت سختی را بین سه کشور آسیایی ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی برای به دست آوردن قدرتمندترین پاسپورت های جهان نشان می دهد. ژاپن و سنگاپور با دسترسی آزاد به 189 کشور، در حال حاضر،قوی ترین گذرنامه های جهان را دارند و به طور مشترک در جایگاه نخست این رده بندی قرار گرفته اند. کره جنوبی نیز با فنلاند و آلمان به رتبه دوم صعود کرده و شهروندان هر سه کشور می توانند به 187 کشور دسترسی آزاد داشته باشند. فنلاند که سال گذشته در جایگاه سوم این رده بندی قرار داشت، اکنون رتبه دوم این فهرست را به دست آورده که قدرت گذرنامه اش را مدیون سیاست درهای باز پاکستان است. دولت پاکستان به تازگی سیستم ویزای الکترونیکی (ETA) را راه اندازی کرده که به شهروندان بیش از 50 کشور از جمله فنلاند، ژاپن، مالت، اسپانیا، سوئیس و امارات متحده عربی در کنار انگلیس و ایالات متحده آمریکا اجازه دسترسی آزادتر را داده است. سومین رتبه جدول قوی ترین گذرنامه را کشورهای اروپایی تصاحب کرده اند؛ دانمارک، ایتالیا و لوکزامبورگ با دسترسی آزاد و بدون ویزا به 186 کشور، این جایگاه را به دست آورده اند. در حالیکه فرانسه، اسپانیا و سوئد رتبه چهارم جدول را به دست آورده اند. شهروندان این کشورها می توانند به 185 کشور آسان تر و یا بدون ویزا سفر کنند. اما اوضاع برای ایالت متحده آمریکا و انگلیس چندان تعریف کردنی نیست، بررسی های موسسه «هنلی و شرکا» نشان می دهد که این کشورها در حالیکه سال 2014 قدرتمندترین پاسپورت های جهان را داشتند، اکنون به جایگاه ششم فهرست 2019 تنزل پیدا کرده که ضعیف ترین حالت از سال 2010 تا کنون بوده است. شهروندان این دو کشور در حال حاضر به 183 کشور بدون ویزا و یا آسان می توانند سفر کنند.

افت انگلستان و آمریکا و بالا رفتن رتبه رقبا

سی ان ان که این گزارش را منتشر کرده، افت رتبه گذرنامه انگلیس را متاثر از «برگزیت» می داند. خروج از اتحادیه اروپا این نگرانی و سردرگمی را در میان شهروندان بریتانیایی از آینده سفر بدون ویزا در کشورهای عضو اتحادیه به وجود آورده است. در بین تمام کشورها، جهش رتبه ای امارات متحده عربی قابل توجه است، چرا که در تاریخ 14 ساله بررسی شاخص های گذرنامه، بیش از 35 پله بالا آمده و به جمع 20 کشور نخست دارنده قوی ترین گذرنامه پیوسته است. شهروندان امارات اکنون امکان دسترسی آزاد و بدون ویزا به 167 کشور را دارند. اما در انتهای جدول چه خبر است؟ مقایسه رده بندی گذرنامه ها در نیمه نخست سال 2019 با دوره مشابه سال گذشته، نشان می دهد که رتبه کشورهای انتهای جدول در یک سال اخیر تغییر چندانی نداشته است. افغانستان یک بار دیگر و با رتبه 109 در انتهای این فهرست قرار گرفته و شهروندان این کشور به جز 25 مقصد در سراسر جهان باید برای سفر به نقاط دیگر این کره خاکی ویزا بگیرند. 10 کشور آخر این جدول اجازه دسترسی آزاد و بدون ویزا به کمتر از 40 کشور را دارند. جایگاه ایران نیز در نیمه نخست سال 2019 تغییر محسوسی نداشته است. سال گذشته ایران از بین 100 رتبه، جایگاه 92 را به دست آورده و هشت پله با آخرین کشور که عراق بود، فاصله داشت و اکنون، از بین 109 رتبه، به همراه کره شمالی، بنگلادش، اریتره و لبنان در جایگاه 101 این رده بندی قرار گرفته است. شهروندان این چهار کشور به اضافه ایران امکان دسترسی آزاد به 39 کشور را دارند و برای سفر به 187 مقصد دیگر باید ویزا تهیه کنند.

بهترین یا قوی ترین گذرنامه ها تا نیمه نخست سال 2019

1. ژاپن، سنگاپور (دسترسی آزاد و بدون ویزا به 189 مقصد)
2. فنلاند، آلمان، کره جنوبی (187 مقصد)
3. دانمارک، ایتالیا، لوکزامبورگ (186 مقصد)
4. فرانسه، اسپانیا، سوئد (185 مقصد)
5. اتریش، هلند، پرتغال، سوئیس (184 مقصد)
6. بلژیک، کانادا، یونان، ایرلند، نروژ، انگلستان، ایالات متحده (183 مقصد)
7. مالت (182 مقصد)
8. جمهوری چک (181 مقصد)
9. استرالیا، ایسلند، لیتوانی، نیوزیلند (180 مقصد)
10. لتونی، اسلواکی، اسلوونی (179 مقصد)

ضعیف ترین گذرنامه ها تا نیمه نخست سال 2019

101. بنگلادش، اریتره، ایران، لبنان، کره شمالی (39 مقصد)
102. نپال (38 مقصد)
103. لیبی، فلسطین اشغالی، سودان (37 مقصد)
104. یمن (33 مقصد)
105. سومالی (31مقصد)
106. پاکستان (30 مقصد)
107. سوریه (29 مقصد)
108. عراق (27 مقصد)
109. افغانستان (25 مقصد)

این رده بندی براساس بررسی های موسسه «هنلی پاسپورت ایندکس» با نگاه به میزان دسترسی آزاد شهروندان به سایر کشورها تعیین شده که یکی از شرکت های بررسی کننده جایگاه گذرنامه براساس شاخص های مالی است و پایه اطلاعات آن برگرفته از داده های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی «یاتا» است که 199 گذرنامه و 277 مقصد سفر را پوشش می دهد و رده بندی را با تغییر سیاست های ویزا، بروز رسانی می کند. رئیس موسسه «هنلی و شرکا» که موسس شاخص جایگاه گذرنامه است، می گوید: «آخرین رده بندی پاسپورت ها با استناد به شاخص های Henley Passport نشان می دهد که سیاست ویزای آزاد در پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی کشورها تاثیر فزاینده ای دارد.»

منبع: ایسنا

قوی ترین گذرنامه های جهان

قوی ترین گذرنامه های جهان 2

قوی ترین گذرنامه های جهان 3

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو