طرز تهیه نان شوید و زیره

طرز تهیه نان شوید و زیره , دستور پخت نان شوید و زیره

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان شوید و زیره مانند نان های حجیم است با این تفاوت که فیلینگ آن، شوید و زیره است. این نان را می توان به تنهایی یا در کنار پنیر به عنوان عصرانه و یا در کنار غذاهای نانی و سوپ ها، برای وعده های ناهار و شام سرو نمود. این نان را با هر شکلی که دوست داریم می توانیم تهیه کنیم، برای مشاهده آموزش طرز تهیه نان شوید و زیره در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان شوید و زیره
شیر۱ لیوان
آب۱ لیوان
خمیر مایه۱ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
کره یا روغن مایع۷۰ گرم
نمک۲ قاشق چای خوری
آرد۵۰۰ گرم
بکینگ پودر۲ قاشق چای خوری
شوید تازه خرد شده۳ قاشق غذا خوری
زیره سیاه۲ قاشق غذا خوری
زرده تخم مرغ۱ عدد برای رومال
شیر۱ قاشق غذا خوری برای رومال
زعفران دم کرده۱ قاشق غذا خوری برای رومال

طرز تهیه نان شوید و زیره

مرحله اول

برای تهیه نان شوید و زیره در ابتدای کار، شیر را روی حرارت قرار می دهیم تا ولرم شود. دمای شیر نباید خیلی داغ باشد که دست را بسوزاند و نباید سرد باشد. در حدی که اگر انگشت داخل آن فرو کنیم گرم باشد. خمیر مایه و شکر را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

سپس کنار می گذاریم تا ۱۰ دقیقه استراحت کند و به عمل آید. در ادامه آرد را سه بار الک می کنیم و درون یک کاسه می ریزیم. سپس بکینگ پودر و نمک و شوید تازه و زیره را به آن اضافه می کنیم. شوید را شسته و صبر می کنیم آب آن خشک شود.

مرحله سوم

در این مرحله شوید را پس از اینکه آب اضافی اش رفت، به صورت ریز خرد یا ساطوری می کنیم و به آرد اضافه می کنیم. خمیر مایه و نصف لیوان آب را به آرد اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا یک خمیر یکدست بوجود آید. سپس حدود ۱۰ دقیقه آن را ورز می دهیم.

مرحله چهارم

در طول ورز دادن، با نصف لیوان آب ولرم باقی مانده، دست را خیس کرده و ورز می دهیم تا خمیر لطیفی بدست آید. یک کاسه بزرگ را بر می داریم و کف و دیواره های آن را چرب می کنیم. سپس خمیر را درون آن می گذاریم و روی آن را با سلفون می پوشانیم.

مرحله پنجم

سپس به مدت یک و نیم تا ۲ ساعت در جای گرم استراحت می دهیم. سپس به هر شکلی که دوست داریم نان ها را در می آوریم. کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن می کنیم. سپس تکه های خمیر را روی آن قرار می دهیم.

مرحله ششم

روی آن را مجدد با پارچه می پوشانیم و حدود ۲۰ دقیقه دیگر استراحت می دهیم. سپس روی آن را در صورت دلخواه خط می دهیم یا نقش ایجاد می کنیم. یک کاسه کوچک برداشته و شیر و زرده تخم مرغ و زعفران را با چنگال مخلوط می کنیم تا یکدست شود.

مرحله هفتم

سپس با فرچه روی نان را رومال می کنیم. فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود. سپس سینی فر را درون فر روشن با همان دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا بپزد و زیر نان طلایی شود.

مرحله هشتم

سپس برای طلایی شدن روی نان، گریل فر را چند دقیقه روشن می کنیم تا روی نان نیز طلایی و خوشرنگ شود. سپس از فر خارج کرده و صبر می کنیم از داغی بیفتد. سپس به آرامی از روی کاغذ روغنی جدا می کنیم و در ظرف مورد نظرمان می چینیم.

مرحله نهم

نکته جالب در مورد این نان خوشمزه این است که خمیر این نان شباهت بسیار زیادی به خمیر نان بربری دارد و می توان با ان نان بربری نیز درست کرد. برای این منظور می توان شوید و زیره را حذف نمود و با این خمیر نان بربری تهیه کرد.