طرز تهیه نان کامل پنج دانه

طرز تهیه نان کامل پنج دانه , دستور پخت نان کامل پنج دانه

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان کامل پنج دانه مانند نان های حجیم است با این تفاوت که از دو نوع آرد تهیه می شود و برای همین نان کامل به حساب می آید. همچنین درون نان از مغزیجات مختلف استفاده می شود که علاوه بر طعم خوبی که دارد، مقوی و مفید دارد، برای مشاهده آموزش طرز تهیه نان کامل پنج دانه در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان کامل پنج دانه
آرد نان۳۰۰ گرم
آرد همه کاره۲۰۰ گرم
نمکیک و نیم قاشق چای خوری
دانه کدو تنبلیک چهارم پیمانه
دانه آفتاب گردانیک چهارم پیمانه
دانه کنجدیک چهارم پیمانه
دانه کتانیک چهارم پیمانه
دانه چیایک چهارم پیمانه
عسل۳ قاشق چای خوری
آب گرم۳۴۰ میلی لیتر
خمیر مایه فورییک و نیم قاشق چای خوری
کره۵۵ گرم یا ۴ قاشق غذا خوری
تخم مرغ۱ عدد برای رومال

طرز تهیه نان کامل پنج دانه

مرحله اول

برای تهیه نان کامل پنج دانه در ابتدای کار، آرد ها را درون یک ظرف با هم مخلوط کرده و سپس الک می کنیم. نمک و دانه ها را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم. در یک کاسه دیگر عسل را با کمی آب گرم مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

سپس خمیر مایه را روی آن می پاشیم و حدود ۱۰ دقیقه کنار می گذاریم تا به عمل آید و خمیر به خوبی مایه پف کند. پس از اینکه خمیر مایه عمل آمد، آنرا به مواد خشک اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم تا یک خمیر یکدست بوجود آید.

مرحله سوم

سپس خمیر را ۱۰ دقیقه استراحت می دهیم و بعد از آن شروع می کنیم به ورز دادن. در اواسط ورز دادن، نیمی از کره را به آن اضافه کرده و خمیر را با کره ورز می دهیم تا به خوبی جذب آن شود. بقیه کره را هم اضافه کرده و مجدد ورز می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله آنقدر خمیر را ورز می دهیم تا کره کامل به خورد خمیر برود. یک کاسه را چرب کرده و خمیر را درون آن می گذاریم. روی آن را با سلفون می پوشانیم تا حجم آن دو برابر شود. حدود یک تا دو ساعت استراحت می کند.

مرحله پنجم

در این مرحله یک قالب مستطیلی را بر می داریم و کف آن را چرب می کنیم. سپس روی آن را آرد می پاشیم. سطح کار را آرد پاشی کرده و خمیر را با وردنه روی آن پهن می کنیم. سپس خمیر را رول کرده و درون قالب قرار می دهیم.

مرحله ششم

سپس روی خمیر را با تخم مرغ رومال می کنیم و دانه های اضافه را روی خمیر می پاشیم. فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم و خمیر را به مدت ۳۵ دقیقه درون فر با همان دما قرار می دهیم تا نان پخته شود.

مرحله هفتم

نان تا حدی باید پخته شود که روی نان نیز طلایی شود. سپس از فر خارج کرده و می گذاریم در دمای محیط تا خنک شود و از حرارت بیفتد. سپس از قالب خارج کرده و برش می زنیم. اگر قالب مستطیلی نان تست نداشتیم، می توانیم به خمیر های دایره ای آن را تقسیم کرده و درون سینی فر بپزیم.