خبر نا امیدکننده از واکسیناسیون علیه کرونا در ایران

منبع: سیمرغ

41

1400/1/20

12:23


خبر نا امیدکننده از واکسیناسیون علیه کرونا در ایران

«خیلی امیدوار بودم که با درست بودن همه اقدامات تا مهر و آبان واکسیناسیون عمومی تمام می‌شد، اما با این وضعیت کنونی به نظر نمی‌رسد که تا شش ماه اول ۱۴۰۱ هم بتوانیم واکسیناسیون را تمام کنیم.»

سرعت واکسیناسیون ما اصلا مناسب نیست

 
 پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و عضو کمیته علمی واکسن کوویران در گفت‌وگویی با ما گفت: برای تزریق واکسن به ۸۰میلیون نفر، الان سرعت واکسیناسیون ما اصلا مناسب نیست.
 
او افزود: منابعی مثل بلومبرگ اعلام کرده‌اند که تزریق واکسن به شکل عمومی در ایران ممکن است که حدود ۱۰ سال طول بکشد.
 
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، درباره علت این ماجرا توضیح داد: مقداری از این موضوع به این ربط دارد که برای تزریق واکسن‌هایی که می‌آوریم هم سرعت نداریم. بالاخره امید بود که اگر تا الان حدود ۸۰۰هزار واکسن وارد کشور شده تا الان همه کادر درمان واکسن تزریق کرده باشند، اما این اتفاق رخ نداده است.
 
طبرسی افزود: این موضوع علت‌های مختلفی دارد، بالاخره اگر اولویت‌بندی کردیم، طبق همان اولویت واکسن تزریق کنیم و کارهای نمادین انجام ندهیم. نمی‌گویم که پاکبان‌ها نباید واکسن تزریق کنند، اما انجام این کار به شکل نمادین مشکل دارد. مسئله واکسیناسیون ما با تزریق به ۵۰ تا ۱۰۰نفر حل نمی‌شود.
 
عضو کمیته علمی واکسن کوویران توضیح داد: نتایج فاز دو این واکسن در اواخر اردیبهشت به دست می‌آید بعد از آن در فاز سوم باید به ۲۰هزار نفر واکسن تزریق شود، اینجا دیگر بحث به وزارت بهداشت برمی‌گردد که اجازه واکسیناسیون عمومی را هم زمان با شروع فاز سوم می‌دهد یا نه، نتایج فاز سوم خیلی از واکسن‌های کشورهای دیگر هم هنوز منتشر نشده است.
 
طبرسی ادامه داد: شفا فارمد هم گفته است که در ماه می‌تواند بین ۲ تا ۵میلیون دز واکسن تولید کند، اگر از خرداد ماه مجوز داده شود، می‌توان از خرداد ماه، هر ماه یک تا دو میلیون نفر را واکسینه کرد. البته همین کار یک پروتکل سریع‌تر از روش اجرای کنونی نیاز دارد.
 
این متخصص عفونی درباره خوشبینانه‌ترین زمان برای شروع واکسیناسیون عمومی در ایران گفت: خیلی امیدوار بودم که با درست بودن همه اقدامات تا مهر و آبان واکسیناسیون عمومی تمام می‌شد، اما با این وضعیت کنونی به نظر نمی‌رسد که تا شش ماه اول ۱۴۰۱ هم بتوانیم واکسیناسیون را تمام کنیم.
 
او بیان کرد: اما امیدواریم مسئولان بتوانند واکسن خارجی بیشتری بیاورند، الان یک رقابت در دنیا وجود دارد. می‌توانیم کنار بایستیم و بگوییم کسی واکسن نمی‌دهد یا می‌توانیم برویم بجنگیم و بالاخره برای کشور واکسن به دست بیاوریم.
 
طبرسی توضیح داد: حداقل برای آرام کردن جو عمومی مردم، واکسیناسیون باید جزو اولویت‌ها باشد و چه این دولت  چه دولت بعدی باید یک برنامه روشنی برای واکسیناسیون داشته باشد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: خبرآنلاین



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو