«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ بعد از نشست امروز (جمعه) کمیسیون مشترک در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: این کمیسیون مشترک تشکیل شد تا مذاکرات بین ایران و بقیه اعضای برجام درباره بازگشت ایران و آمریکا به تعهداتشان در برجام، لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و بازگشت ایران به تعهدات برجامی خودش صورت بگیرد.

وی یادآور شد: شکل کار این گونه بود که ما با اعضای برجام مذاکره می‌کردیم و آنها هم از مسیر دیگری با آمریکا به صورت جداگانه.

* چارچوب‌های اقداماتی که طرفین باید انجام دهند، الان یک مقدار روشن‌تر از گذشته شده

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه دو گروه کاری در حوزه رفع تحریم‌ها و همچنین هسته‌ای ایجاد کردیم، اظهار داشت: دو گروه مباحث فشرده‌ای را در طول سه روز داشتند و مقدار زیادی می‌توان گفت کار را جلو بردند و چارچوب‌های اقداماتی که طرفین باید انجام دهند، الان یک مقدار روشن‌تر از گذشته شده و برخی از اقدامات الان صریحا معلوم است و اینکه طرفین چگونه باید اقدامات را انجام دهند، اینکه در یک مرحله باید باشد، اینها فعلا روشن شده و بحث شده است.

وی گفت: باید مقداری کار ادامه یابد تا لیست اقداماتی که هر طرف باید در یک مرحله انجام دهد، آماده شود و توافق درباره آن صورت بگیرد و اطمینان حاصل کنیم که همه تحریم‌هایی که باید برداشته شود، برداشته شود.

عراقچی توضیح داد: منظورم از همه تحریم‌ها، همه تحریم‌هایی است که آمریکا طبق برجام موظف است آنها را بردارد و همه تحریم‌هایی که در طول چهار سال گذشته در دوره ترامپ گذاشته شده همه اینها باید به صورت کامل لغو شود.

* در مسیر قرار گرفتیم، ولی مسیر پیش رو پر از سنگلاخ و مشکل است

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: هفته پرکاری بود و رایزنی‌های مستمر بین همه طرف‌ها جریان داشت. با سه کشور اروپایی به صورت جداگانه و با روسیه و چین ملاقات‌های دوجانبه داشتیم و اینها خیلی کمک کرد بحث‌ها جلو برود.

عراقچی اضافه کرد: در مسیر قرار گرفتیم، ولی مسیر پیش رو پر از سنگلاخ و مشکل است و کار زیادی می‌برد که احتیاج به اراده سیاسی قوی در سمت آمریکا دارد که تصمیم بگیرد همه تحریم‌هایش را بردارد و امیدواریم که به نتیجه برسیم.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: قرار ما بر این شد هیأت‌ها چند روزی به پایتخت‌هایشان برای رایزنی‌ها و مشورت‌های بیشتر برگردند و احتمالا چهارشنبه آینده مجددا نشست را با حضور ایران و ۱+۴ از سر خواهیم گرفت. چهارشنبه کار را شروع می‌کنیم و بستگی به پیشرفت کار تصمیم خواهیم گرفت تا چند روز ادامه یابد.

* مشکلات زیادی سر راه وجود دارد، ولی ناامید نیستیم

عراقچی در پیش بینی از اقدامات طرف مقابل اظهار داشت: همین که در این شرایط سخت کرونا که وین در قرنطینه کامل است، این کشورها به وین آمده و با ترتیبات و پروتکل های خاص بهداشتی برای چنین بحث مهمی جمع شدند، نشانگر جدیت کشورهای عضو برجام است برای اینکه برجام را مجددا احیا کنند. این روحیه مثبت و جدیت را در اعضای برجام دیدیم و آنچه آنها در مذاکرات نشان دادند در همین جهت است.

وی عنوان کرد: فضای مذاکرات، مثبت و سازنده‌ است. تا الان مقداری مسیر را به جلو رفتیم، ولی این‌گونه نیست که بگوییم حتما این مسیر به انتها می‌رسد، مشکلات زیادی سر راه وجود دارد، ولی ناامید نیستیم.

* همه تحریم‌ها باید برداشته شود

عباس عراقچی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: هر طرف مواضع خودش را دارد، اگر این مواضع با هم انطباق داشت، خیلی نیازی به این همه مذاکره و گفت‌وگو نبود. تفاوت‌هایی بین مواضع طرفین وجود دارد و این طبیعت هر مذاکره‌ای است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: مذاکره باعث می‌شود این مواضع به هم نزدیک‌تر شود و خواسته‌های ما تامین شود و خواسته‌های طرف مقابل هم که مربوط به بازگشت ایران به برجام می‌شود، تامین شود.

عراقچی اضافه کرد: کار ما نزدیک‌ کردن مواضع طرفین است و طبیعی است این کار سختی است و زمان می‌برد و هر کسی بر خواسته‌ها و مواضع خودش پافشاری می‌کند.

وی گفت: آن‌چه به ما مربوط می‌شود این است که همه تحریم‌ها باید برداشته شود، همه تحریم‌هایی که در دوران ترامپ گذاشته شده و همه تحریم‌هایی که باید براساس برجام برداشته شود. مجموع اینها اگر برداشته شود، خواسته‌های ما تامین خواهد شد و مسیر برای بازگشت به برجام باز می‌شود.

* برداشت ایران از لغو کامل تحریم‌ها

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که تعبیر شما درباره لغو کامل تحریم‌ها چیست؟ اظهار داشت: لغو کامل تحریم‌ها از نظر ما یعنی همه تحریم‌هایی که در برجام به آنها اشاره شده و باید طبق برجام برداشته شود و همه تحریم‌هایی که در چهار سال گذشته در دوران ترامپ گذاشته شده است.

رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: اینها مجموعه تحریم‌هایی است که از نظر ما باید برداشته شود، تمام تحریم‌ها در چهار سال گذشته به نوعی به خاطر برجام بوده است. دولت قبلی آمریکا برای اینکه برجام را از بین ببرد و به خیال خودشان به توافق بهتری برسند، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را تحت عناوین مختلف به ایران تحمیل کردند. همه اینها باید به نوعی برگردد چون همه اینها به نوعی به برجام مربوط بوده است. این برداشتی که است که از لغو همه تحریم‌ها داریم و طبیعتا در همین جهت هم حرکت خواهیم کرد.

*  اتکای ما به سه کشور، چین، روسیه و اتحادیه اروپا نیست که اینها کار را انجام دهند

عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا اروپایی‌ها در خواسته‌هایی که ایران مطرح کرده همراه با ایران بوده‌اند؟ اظهار داشت: همه اعضای برجام، چین، روسیه، سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا که نقش هماهنگ کننده دارد، از بازگشت هر دو طرف به برجام حمایت می‌کنند. یعنی هم از اینکه ایران به تعهدات کاملش برگردد و هم آمریکا به تعهدات کاملش برگردد، آنها حمایت می‌کنند و سعی می‌کنند نقش مثبتی را این وسط ایفا کنند، بعضی از این کشورها بیشتر و برخی از این کشورها کمتر.

وی گفت: هر چقدر این‌ها در مسیر یک توافق معقول حرکت کرده و کمک کنند به این‌که خواسته‌های ما برآورده شود، طبیعی است با آنها به رایزنی‌ها و مشورت‌های خود ادامه می‌دهیم. ولی اتکای ما به آنها نیست. اتکای ما به سه کشور، چین، روسیه و اتحادیه اروپا نیست که اینها کار را انجام دهند. ما نظرات خود را بیان و با منطق بیان می‌کنیم و محکم پشت نظرات ایستاده‌ایم و مذاکرات را تا جایی که نظرات ما تامین شود، ادامه خواهیم داد.