آتش شعله‌ور کرونا را چگونه با کمترین خسارت خاموش کنیم؟

26

1400/1/21

09:38


رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با تاکید بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش اپیدمی کرونا گفت: اقدامات مناسب و به موقع مسئولان و رعایت کامل اصول بهداشتی مردم از مهمترین مواردی است که می تواند آتش شعله‌ور کرونا را با کمترین خسارت خاموش کند.

آتش شعله‌ور کرونا را چگونه با کمترین خسارت خاموش کنیم؟

به گزارش بهداشت نیوز، حمید سوری افزود: قرنطینه مناسب، توسعه بیماریابی، تسریع در روند واکسیناسیون، گسترش درمان سرپایی، شناسایی به موقع کانون های آلودگی و تمرکز بر آن، شناسایی افراد پرخطر مانند دیابتی ها، سرطانی ها و مراقبت از آنان و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی از مهمترین اقدامات برای مهار آتش سرکش این بیماری در کشور است.

این اپیدمیولوژیست، یکی دیگر از اقدامات مهم برای کنترل بیماری کرونا را ادامه جدی طرح شهید سلیمانی اعلام کرد و گفت: این طرح علاوه بر قرنطینه مناسب بیماران، سبب شناسایی افراد مشکوک و مراقبت از آنها می شود و در نهایت می تواند از گسترش این بیماری به طور محسوسی جلوگیری کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: هرچند گونه ویروس کرونا تغییر کرده و بخش زیادی از موارد ابتلا مربوط به واریانت ویروس جهش یافته انگلیسی است، اما از تجربیات استان خوزستان می تواند برای مهار این بیماری در اقصی نقاط کشوره بهره برد.

وی ادامه داد: پیک ابتلا به کرونا در استان خوزستان از اواخر دی ماه ۱۳۹۹ به ویروس کرونا انگلیسی آغاز شد و شادگان کانون اصلی این موضوع در استان بود که با یکسری اقدامات مناسب از گسترش بیماری جلوگیری شد.

سوری یکی از اقدامات مناسب در استان خوزستان را افزایش تست های تشخیصی کرونا اعلام کرد و گفت: جلوگیری از ترددهای غیرضروری شهری و بین شهری، شناسایی به موقع بیماران و افراد مشکوک و مراقبت از آنان را از دیگر اقدامات انجام شده در این استان بود. 

لزوم بیماری یابی به موقع 

این اپیدمیولوژیست با تاکید بر لزوم بیماریابی به موقع گفت: زمان مواجهه فرد با عامل بیماری زا و بروز علائم، فاصله زمانی کوتاه و معینی است، لذا مردم بلافاصله با مشاهده علائم اولیه بیماری کرونا باید به پزشک مراجعه کنند.

وی بیان داشت: هرچند فاصله بین دو دوره ویروسی و التهابی بیماری کم است، اما باید بیماران را به موقع و سریع  شناسایی کنیم و با تقویت درمان های سرپایی آنان، روند بهبودی را تسریع و روند تشدید بیماری را کند کرد. 

سوری گفت: امید است با افزایش تامین و تولید واکسن های تولید داخل و وارداتی طی شش ماه پیش رو به قطع زنجیره انتقال و کاهش بار اپیدمی کمک شایانی شود.

نقشه رنگ بندی شهرهای کشور از نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد که به جز مناطق کوچکی در شرق کشور، تقریبا همه کشور و به خصوص همه مراکز استانها و کلانشهرهای کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، روز ۱۸ فروردین، ۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استان ها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار گرفتند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. سرعت افرایش بستری در خیز سراسری چهارم به مراتب شدیدتر از خیزهای قبلی است.

در رنگ بندی جدید کرونایی شهرهای کشور، همه مراکز استان ها شامل اردبیل، تبریز، ارومیه، سنندج، همدان،کرمانشاه، اهواز، بندرعباس، بوشهر، شهرکرد، یزد، رشت، گرگان، ساری، سمنان، مشهد، زاهدان، کرمان، یاسوج، بیرجند، بجنورد، قروین و قم که تا دیروز نارنجی یا زرد بودند به جمع شهرهای قرمز اضافه شدند. بسیاری از این شهرها در رنگ بندی ایام نوروز آبی بودند.

بر اساس گزارش روز جمعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ تاکنون دو میلیون و ۲۹ هزار و ۴۱۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند. با فوت ۱۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو