به گزارش میدل ایست نیوز، دفتر رسانه‌ای سعد حریری با صدور بیانیه‌ای هر گونه دخالت در لغو سفر دیاب به عراق را رد کرد. همچنین یک مقام عراقی در دفتر نخست‌وزیر عراق با رد شایعات مطرح‌شده در رسانه‌های لبنان، علت تعویق سفر نخست‌وزیر لبنان به این کشور را توضیح داد.

در بیانیه دفتر سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان آمده است: ما اظهارات برخی رسانه‌های لبنان در اعمال فشار حریری بر «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق برای لغو سفر دیاب به بغداد را تکذیب می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است که این اخبار صد در صد ساختگی است و به هیچ عنوان واقعیت ندارد همچنین این امر، اهانتی متعمدانه به نخست وزیران عراق و لبنان به شمار می‌رود.

رسانه‌های لبنان پیشتر به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بودند که سعد حریری با اعمال فشار بر الکاظمی خواستار لغو سفر دیاب به عراق شده است.

در همین رابطه، دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر موقت لبنان پیشتر از تعویق سفر حسان دیاب به عراق به خواست بغداد خبر داده بود.

در بیانیه دفتر حسان دیاب تاکید شد که این سفر قرار بوده روز ۱۷ آوریل انجام شود اما از جانب دولت عراق به تعویق افتاده است.

این بیانیه افزوده که دفتر تشریفات نخست وزیری عراق دفتر تشریفات نخست وزیری لبنان خبر درخواست تعویق این سفر به علت مسائل داخلی عراق را ابلاغ کرده است.

توضیح یک مقام بلندپایه عراقی درباره علت تعویق سفر «حسان دیاب» به بغداد

یک مقام عراقی در دفتر نخست‌وزیر عراق با رد شایعات مطرح‌شده در رسانه‌های لبنان، درباره علت تعویق سفر نخست‌وزیر لبنان به عراق توضیح داد.

روز گذشته بیروت با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که سفر «حسان دیاب»، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، به همراه وزرای کشاورزی، صنایع، بهداشت، گردشگری، انرژی دولتش به بغداد که قرار بود در روزهای ۱۷-۱۸ آوریل برگزار شود به درخواست عراق به تعویق افتاده است.

یک مقام بلندپایه عراقی در دفتر نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با «العربی الجدید» با تکذیب شایعات مطرح شده درباره علت تعویق این سفر، تأکید کرد که هیچ فشار خارجی برای این تصمیم درکار نبوده و چنین شایعاتی اهانت به عراق است.

او افزود که علت تعویق سفر عدم هماهنگی میان بیروت و بغداد درباره سفر و پرونده‌های مورد بحث در آن است و تأکید کرد که بیروت بدون هماهنگی بغداد زمان سفر را تعیین و اعلام کرده است.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد لبنان هیچ ابلاغ رسمی درباره زمان سفر انجام نداده بود و وزارت خارجه عراق ازطریق رسانه‌ها در جریان آن قرار گرفت و نه از راه‌های دیپلماتیک رسمی.

او افزود که بغداد از بیروت خواسته که برای آنکه سفر کاملا موفقیت‌آمیز باشد زمانی را با هماهنگی یکدیگر تعیین کنند به‌خصوص که نخست‌وزیر عراق چند برنامه سفر به استان‌های جنوبی و دیدار با مقامات داخلی کشور دارد که باید در این باره هماهنگی صورت گیرد ضمن اینکه برخی وزرای عراقی که باید در مذاکرات دوجانبه حاضر باشند به خصوص وزرای نفت و بهداشت و صنایع هم برنامه‌های داخلی و خارجی دارند.

این مقام تأکید کرد که گفت‌وگوهای دوجانبه برای تعیین زمان رسمی سفر و تعیین دستور کار و جدول برنامه‌های آن آغاز شده است و هیچ قصدی برای لغو سفر وجود ندارد.

«ملحان الکوطر»، عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق، نیز تأکید کرد که بغداد همیشه میزبان هیئت‌های کشورهای عربی بوده و موضوع پیش آمده به عدم هماهنگی مربوط می‌شود به خصوص که عراق درگیری بسیاری مسائل داخلی است.

او تأکید کرد که هیچ فشار خارجی درباره لغو این سفر بر بغداد وجود نداشته و اگر باشد هم بغداد به آن اعتنایی نمی‌کند.