طرز تهیه نان بادله کوه

طرز تهیه نان بادله کوه , دستور پخت نان محلی بادله کوه

نان بادله کوهی یکی از نان های سنتی ایرانی به حساب می آید که در این دستور به راحتی خمیر آن تهیه می شود و در تنور گازی یا فر طبخ می گردد. این نان ها یک نوع نان حجیم نیز به حساب می آید که نسبت به نان های ایرانی دیگر تپل تر است. این نان را می توان به تنهایی یا در کنار پنیر به عنوان عصرانه و یا در کنار غذاهای نانی و سوپ ها، برای وعده های ناهار و شام سرو نمود، برای مشاهده آموزش  طرز تهیه نان بادله کوه در ادامه با سایت فرهنگی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۳۰ عدد نان
آرد۵ کیلو
خمیر مایه۳ قاشق غذا خوری
آببه اندازه کافی
نمکبه مقدار لازم
روغننصف لیوان

طرز تهیه نان بادله کوه

مرحله اول

برای تهیه نان خوشمزه به روش بادله کوهی در ابتدای کار، آرد را الک کرده و درون یک کاسه می ریزیم. سپس خمیر مایه و نمک را به آن اضافه می کنیم. در ادامه آب را به آرامی اضافه کرده و به اندازه ای می ریزیم که به دست نچسبد.

مرحله دوم

سپس روغن را اضافه می کنیم تا خمیر چرب شود. حدود ۵ دقیقه خمیر را ورز می دهیم. خمیر را در یک کاسه می گذاریم و روی آن را با سلفون می پوشانیم و حدود ۳ ساعت زمان می دهیم تا به عمل آید. سپس خمیر ها را چانه می گیریم.

مرحله سوم طرز تهیه نان بادله کوه

برای این مقدار خمیر لازم است ۳۰ عدد چانه در نظر گرفته شود. سپس چانه ها را کمی پهن می کنیم. نان ها را درون یک سینی فر که کف آن را کاغذ روغنی پهن کردیم قرار می دهیم. حدود ۲۰ دقیقه می گذاریم تا استراحت کند.

مرحله چهارم

سپس روی آن را با زرده تخم مرغ رومال می کنیم، برای خوشرنگ تر شدن روی نان می توانیم کمی زعفران دم کرده هم به زرده تخم مرغ اضافه کنیم. در ادامه روی خمیر را هم با چنگال یا دست چند سوراخ می کنیم که خیلی پف نکند.

مرحله پنجم

سپس نان ها را در دمای ۲۳۰ درجه سانتی گراد در طبقه آخر قرار می دهیم تا نان پخته شود. بعد از گذشت ۵ دقیقه، نان را درون طبقه یکی مانده به آخر قرار می دهیم و حدود ۳ دقیقه می گذاریم تا بپزد. برای این نان بهتر است از تنور گازی به جای فر استفاده شود.