میمونِ گیمر؛ امیدی برای افراد نیمه فلج

میمونِ گیمر؛ امیدی برای افراد نیمه فلج


منبع: برترین ها

90

1400/1/22

09:28


«نورالینک»، شرکت استارتاپ مغزی - رایانه‌ای (برقراری ارتباط مغز و کامپیوتر با استفاده از تراشه‌های قابل کارگذاشتن در مغز) متعلق به ایلان ماسک، از میمونی رونمایی کرده است که می‌تواند تنها با ذهن خود بازی‌های ویدیویی انجام دهد.

ایندیپندنت فارسی: «نورالینک»، شرکت استارتاپ مغزی-رایانه‌ای (برقراری ارتباط مغز و کامپیوتر با استفاده از تراشه‌های قابل کارگذاشتن در مغز) متعلق به ایلان ماسک، از میمونی رونمایی کرده است که می‌تواند تنها با ذهن خود بازی‌های ویدیویی انجام دهد.

میمونِ گیمر؛ امیدی برای افراد نیمه فلج

در ویدیویی که آقای ماسک به اشتراک گذاشته است، یک میمون ماکاک ۹ ساله به نام «پیجر» دیده می‌شود که در هر طرف مغزش یک تراشه «نورالینک» کار گذاشته شده است.

این دو تراشه که روی سطح جمجمه کار گذاشته شده‌اند، با یک دستگاه انتقال برق ۱۲۰۴ موسوم به «اِن۱ لینک» (N۱ Link)، سیگنال‌های مغز میمون را ارسال می‌کنند. این فعالیت عصبی، سپس رمزگشایی و درجه‌بندی می‌شود تا تصمیمات میمون مشخص شود.

میمونِ گیمر؛ امیدی برای افراد نیمه فلج

این میمون پس از تنها شش هفته تمرین، پونگ، بازی ویدیویی کلاسیک سال ۱۹۷۰، را آموخته و به عنوان جایزه یک اسموتی موز گرفته است.

میمونِ گیمر؛ امیدی برای افراد نیمه فلج

در ویدیوی نورالینک آمده است: «پیچر برای کنترل حرکات خود در سمت راست صفحه، تنها دستش را بالا یا پایین می‌برد. همانطور که می‌بینید، پیجر مهارت عجیبی در بازی پونگ با مغزش دارد. او بسیار متمرکز است و کاملا طبق خواست خود بازی می‌کند. این یک جادو نیست؛ دلیل موفقیت نورالینک این است که سیگنال‌های الکتریکی مغز را ضبط و رمزگشایی می‌کند.»

این ویدیو، پیشرفت قابل توجه شرکت نورالینک را در تامین وسیله کنترل عصبی مستقیم یک نشانگر رایانه‌ای برای افراد فلج در آینده، نشان می‌دهد.

شرکت نورالینک، تابستان سال گذشته این فناوری را روی یک خوک آزمایش کرد، اما همسانی مغز و توانایی‌های رفتاری میمون‌های ماکاک مشابه انسان است. این به شرکت نورالینک کمک می‌کند تا یک سیستم رابط مغز طراحی کند و بسازد که روزی در آینده، کیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلالات عصبی را بهبود بخشد.

میمونِ گیمر؛ امیدی برای افراد نیمه فلج

آقای ماسک روز جمعه در توییتی نوشت: «اولین محصول شرکت نورالینک، به افراد فلج امکان می‌دهد با ذهن خود و سریعتر از افرادی که از انگشتانشان بهره می‌گیرند، از تلفن هوشمندشان استفاده کنند. نسخه‌های بعدی، امکان انتقال پیام‌ها از تراشه نورالینک در مغز به تراشه نورالینک در موتور بدن، خوشه‌های سلول‌های عصبی حسی، را فراهم خواهد کرد و به عنوان مثال، به افراد نیمه فلج امکان راه رفتن دوباره را خواهد داد.»

شرکت نورالینک پیش‌تر جزئیات اقدامات صورت گرفته برای مراقبت از حیواناتی که برای آزمایش نسل بعدی این فناوری به کار می‌روند را شرح داده است. این شرکت نوپا ادعا می‌کند که برای اطمینان از رفتار انسانی با حیوانات، تعدادی دامپزشک در تیم خود استخدام کرده است.

میمونِ گیمر؛ امیدی برای افراد نیمه فلج

سام بیکر، یکی از دامپزشکان تیم، در ویدیویی که شرکت نورالینک سال گذشته منتشر کرد گفت: «من بر تمام جنبه‌های طرح مراقبت از حیوانات، از جمله امور روزمره دامداری، غذا، آب و وسایل لازم برای این حیوانات نظارت می‌کنم تا از نگهداری از آن‌ها در بهترین شرایط ممکن اطمینان حاصل کنم. اگر به رشته‌های دیگری که در آن‌ها از حیوانات استفاده می‌شود نگاه کنید، صنایع غذایی و صنعت حیوانات خانگی را می‌بینید که هیچکدام چند دامپزشک، تکنسین دامپزشکی و متخصص مسئول مراقبت روزانه از حیوانات ندارند.»

آقای ماسک روز جمعه گفت که آزمایش‌های انسانی احتمالا از اواخر امسال آغاز خواهند شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو