طرز تهیه شیرینی فسایی

طرز تهیه شیرینی فسایی , دستور پخت شیرینی فسایی خانگی

شیرینی فسایی، یکی از شیرینی هایی است که برای شب عید مورد استفاده قرار می گیرد. این شیرینی را می توان با ساده ترین مواد تهیه نمود. این شیرینی یکی از شیرینی های ساده و خوشمزه محسوب می شود و تخم مرغ ندارد. . این شیرینی را می توان در ظرف در دار به مدت یک ماه در فریزر نگهداری کرد، برای مشاهده آموزش طرز تهیه شیرینی فسایی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم شیرینی فسایی
روغن جامد۱۴۰ گرم
کره گیاهی۵۰ گرم
پودر قند۱۵۰ گرم
آرد سفید۲۲۰ گرم
آرد نخودچی۶۰ گرم
نشاسته ذرت۳۰ گرم
هل۲ قاشق چای خوری
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
تخم خرفه و کنجدبه مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی فسایی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی فسایی خوشمزه و مجلسی در ابتدای کار، روغن جامد را درون یک کاسه می ریزیم و روی حرارت مستقیم مثل بخار کتری قرار می دهیم تا کامل ذوب شود. سپس از روی حرارت برداشته و می گذاریم کنار تا از حرارت بیفتد.

مرحله دوم

سپس حدود ۸ ساعت در یخچال می گذاریم تا سفت شود و به یک روغن صاف مخصوص شیرینی تبدیل شود. روغن صاف را با کره از یخچال بیرون آورده و در دمای محیط قرار می دهیم تا نرم شود. وقتی به دمای محیط رسید درون یک کاسه می ریزیم.

مرحله سوم

سپس پودر قند را به آن اضافه کرده و اب همزن برقی می زنیم تا پوک و حجیم شود. سپس هل را به آن اضافه می کنیم. در اینجا ما هل سبز را پودر کردیم. آرد سفید ونشاسته ذرت و آرد نخودچی را با هم مخلوط کرده و به مواد اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس با دست به خوبی ورز می دهیم یا اینکه دو مرتبه با چرخ گوشت، چرخ می کنیم. خمیر را درون یک پلاستیک فریزری قرار داده و به مدت ۲ تا ۴ ساعت درون یخچال استراحت می دهیم. یک نایلون روی سطح کار پهن می کنیم.

مرحله پنجم

خمیر استراحت داده شده در یخچال را روی آن قرار می دهیم. سپس یک نایلون دیگر روی آن قرار داده و با وردنه خمیر را بین دو نایلون باز می کنیم. اصل کاتر شیرینی فسایی دایره است اما می توان با هر کاتری به سلیقه خمیر را برش زد.

مرحله ششم

در این مرحله یک کاسه مناسب بر می داریم و زعقران و تخم خرفه و کنجد را درون آن مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند. سپس با یک فرچه یا برس تمیز ترکسی زعفران و کنجد را به صورت یکدست روی خمیر های کاتر زده شده رومال می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله فر را با دمای ۱۷۰ درجه از حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل روشن می کنیم تا زمان اماده شدن شیرینی معطل نشویم. در ادامه سینی فر یا یک ظرف مناسب فر را برداشته و کف آن را با کاغذ روغنیبه طور کامل پوشش می دهیم.

مرحله هشتم

سپس با کمی روغن کاغذ روغنی را چرب کرده و شیرینی ها را درون سینی می چینیم. سپس درون فر با همان دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می گذاریم تا بپزد. در حین پخت باید چک کنیم تا شیرینی ها نسوزد وقتی زیر شیرینی ها طلایی شد، شیرینی پخته است.

مرحله نهم

سینی فر را از فر خارج کرده تا از حرارت بیفتد. سپس شیرینی ها را به آرامی از روی کاغذ روغنی جدا کرده و داخل یک ظرف مناسب می چینیم. این شیرینی را می توان در یک ظرف در بسته در یخچال به مدت دو هفته نیز نگه داری کرد.