یافته‌های جدید محققان در مورد علت دشواری درمان کرونا

75

1400/1/22

10:52


یافته‌های جدید محققان در مورد علت دشواری درمان کرونا

سلامت نیوز:یک گروه بین‌المللی از محققان به ریاست دو پژوهشگر ایرانی، موفق شدند یک واکنش سلولی غیرمنتظره را در ریه مبتلایان به کووید-۱۹ کشف کنند؛ این واکنش سلولی می‌تواند عامل دشواری درمان این بیماری باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بینش ‌های جدید در مورد واکنش ایمنی نسبت به ویروس کرونا می‌ تواند به ارائه روش‌ های درمانی بهتر کمک کنند.
اکنون یک گروه بین‌المللی از محققان که ریاست آنها را دو محقق ایرانی به نام «مجید کاظمیان» و «بهداد افضلی» از دانشگاه «پردو» بر عهده داشتند، به طور غیرمنتظره‌ متوجه شدند که یک مسیر بیوشیمیایی به نام «سامانه کمپلمان ایمنی» (immune complement system)، به واسطه ویروس در سلول‌های ریه برانگیخته می‌ شود. احتمالا این مسیر می تواند علت دشواری درمان کووید-۱۹ را توضیح دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی دانشگاه پردو، محققان می گویند: سامانه کمپلمان، به عنوان یک سامانه نگهبان در نظر گرفته می‌شود که از میزبان در برابر عفونت‌ های ناشی از باکتری ‌ها، قارچ ‌ها و ویروس‌ ها محافظت می ‌کند. انتظار نمی‌ رود که این سامانه در شرایط عفونت ناشی از کروناویروس، مقابل میزبان قرار گیرد و در التهاب مخرب بافت که در موارد شدید کووید-۱۹ رخ می‌دهد، نقش داشته باشد. هنگام مقابله با کووید-۱۹، باید به تعدیل این سامانه داخل سلول فکر کنیم.


اعتقاد محققان بر این است که شاید ارائه داروهای ضد ویروس به همراه داروهایی که این فرآیند را مهار می‌کنند، مؤثرتر باشد. آنها با استفاده از یک مدل درون ‌کشتگاهی از سلول ‌های ریه انسان متوجه شدند که داروی «رمدسیویر» (Remdesivir) به همراه داروی «روکسولیتینیب» (Ruxolitinib)، این واکنش را مهار می‌ کند.


این شواهد، نتایج آزمایش‌ های جدیدی را که نشان می‌دهند داروی روکسولیتینیب به تنهایی نمی ‌تواند داروی امیدوار کننده‌ ای برای درمان کووید-۱۹ باشد، نقض می ‌کند.


کاظمیان استادیار بخش علوم رایانه و بیوشیمی دانشگاه پردو گفت: ما قصد داریم بیش از هزار و ۶۰۰ دارو را که پیشتر به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رسیده ‌اند، مورد بررسی قرار دهیم.


محققان در چند سال گذشته متوجه شدند سامانه کمپلمان ایمنی می‌ تواند نه تنها در جریان خون، بلکه درون سلول ‌ها کار کند.
کاظمیان گفت: این پژوهش نشان می ‌دهد این واکنش، در سلول ‌های ساختارهای کوچک موجود در ریه به نام alveoli برانگیخته می ‌شود.
وی افزود: ما دریافتیم عفونت ناشی از کروناویروس در سلول‌های ریه، از یک راه بی‌سابقه به بیان سامانه فعال شده کمپلمان می‌پردازد. این موضوع کاملا غیرمنتظره بود، زیرا ما به فکر فعال شدن این سیستم در سلول‌ها یا حداقل سلول ‌های ریه نبودیم. منبع کمپلمان را معمولا کبد می‌دانیم.


دکتر «بهداد افضلی» نیز در این رابطه گفت: اکنون نشانه ‌هایی وجود دارد که نشان می‌ دهد این موضوع، پیامدهایی برای دشواری درمان کووید-۱۹ به همراه دارد. یافته ‌های این پژوهش، شواهد مهمی را فراهم می ‌کند که نشان می ‌دهند نه تنها ژن‌ های مرتبط با سامانه کمپلمان، از قابل توجه ‌ترین مسیرهای تحت تاثیر کروناویروس در سلول ‌های آلوده هستند، بلکه فعالیت سامانه کمپلمان، درون سلول‌های اپیتلیال ریه که عفونت در آنها پیش آمده است، رخ می‌دهد.


افضلی ادامه داد: شاید این موضوع بتواند توضیح دهد که چرا هدف قرار دادن سامانه کمپلمان در بیرون از سلول‌ها و در گردش خون، به طور کلی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ناامیدکننده بوده است.


مشروح این مطالعه در مجله Science Immunology منتشر شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو