رقابت تنگاتنگ در جریان اصولگرایی، بین شورای وحدت اصولگرایان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات ۱۴۰۰ در جریان است و تا اینجای کار به نظر می‌رسد که شورای وحدت یک -هیچ از شورای ائتلاف جلو افتاده است. تا شورای ائتلاف درگیر مجامع استانی خود است، شورای وحدت رایزنی با نامزدهای بالقوه را شروع کرده است.

دیروز متکی، سخنگوی شورای وحدت، خبر داده که آیت‌الله موحدی‌کرمانی، رئیس جامعه روحانیت، به‌زودی نامه‌نگاری با چهره‌هایی همچون رضایی، قالیباف و رئیسی را آغاز خواهد کرد و در ادامه به دیگر افرادی که اعلام نامزدی کرده‌اند هم نامه خواهد نوشت. مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی که حزبش درون سازوکار شورای ائتلاف است نیز دیروز گفته چهره‌هایی که در عرصه انتخابات از جبهه اصولگرایان حضور خواهند یافت، رئیسی، قالیباف، محمد، جلیلی و رضایی هستند؛ اگرچه تا اینجای کار شورای ائتلاف همچنان و رسما از ورود به بحث مصادیق خودداری کرده است. نقطه اختلاف این دو جریان هم از همین‌جا آغاز می‌شود. ائتلافی‌ها می‌گفتند که وحدتی‌ها در نقش پدرخوانده ظاهر شده‌اند و می‌خواهند از بالا چینش انتخاباتی را آغاز کنند اما ما دموکرات‌گونه با برگزاری مجامع عمومی در استان‌ها و با نظرسنجی به نامزدهای نهایی خواهیم رسید. مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف، در آخرین اظهارنظر گفته که ما هنوز وارد مصادیق نشده‌ایم: «چون ما درگیر بحث مجامع شهرستانی هستیم، اصولا نباید درباره مصداق بیندیشیم؛ به بیان دیگر ابتدا باید مجامع تشکیل شود پس از آن، باید به مجمع بزرگ تهران بینجامد تا در آنجا، فرصت انتخاب و گزینش یا بحث اینکه چه کسانی بیایند، به وجود آید. در حال حاضر تلاش ما این است که فرایند از پایین به بالا شکل بگیرد. به هر حال ممکن است افراد کاندیدایی را مدنظرشان داشته باشند اما نمی‌توانند آن کاندیدا را به عنوان نظر شورای ائتلاف اعلام کنند. نظر شورای ائتلاف در مجمع مشخص می‌شود».

با این حال متکی، سخنگوی شورای وحدت، با بیان اینکه تعداد کسانی که بنا داریم دعوت کنیم بیشتر از رئیسی، قالیباف و رضایی است، گفته است اما فعلا از آنها خواسته شد برنامه و افراد کلیدی کابینه خود را به شورای وحدت ارائه دهند. او گفته از نامزدها درخواست می‌شود که همچنین افراد کلیدی مورد نظر برای کابینه را اعلام کنند تا سپس برای گفت‌وگو تنظیم وقت شود و بعد از مطالعه آن، از آنها دعوت می‌شود در جلسه هیئت عالی شورای وحدت حضور یابند و با آنها به شکل رودررو گفت‌وگو کنیم.

شانس وزرای روحانی کم شد /اصولگرایان از سردار دهقان حمایت می کنند یا سردار سعید محمد؟

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه رئیسی و قالیباف رسما اعلام نامزدی نکرده‌اند، بر چه اساسی از آنها برنامه خواسته شده، گفته ما مبنا را کسانی قرار دادیم که در معرض نامزدی انتخابات هستند. رئیسی و قالیباف صرف‌نظر از نظر شخصی خودشان، از نظر افکار عمومی نامزد بالقوه محسوب می‌شوند و با توجه به پاسخی که آنها خواهند داد، متوجه تمایل آنها برای اعلام داوطلبی خواهیم شد.

متکی دراین‌باره که شما اعلام کردید گزینه اول شورای وحدت سیدابراهیم رئیسی است، چرا از محمدباقر قالیباف و محسن رضایی برنامه خواستید، گفت: هر مجموعه اولویتی دارد و گزینه اول ما رئیسی است. برای این با رضایی و قالیباف گفت‌وگو کردیم تا از دیدگاه‌های آنها مطلع شویم تا در شرایط ویژه، چنانچه ناگزیر شویم، به سمت گزینه‌ای غیر از سیدابراهیم رئیسی برویم.

به نظر می‌رسد که امید یکی‌شدن دو سازوکار شورای وحدت، شورای ائتلاف و جبهه پایداری هم به سراب بدل شده است. با وجود ذوق‌زدگی حدادعادل، لیدر شورای ائتلاف و سخنان اخیر پورمحمدی، دبیر شورای عالی جامعه روحانیت مبارز، مبنی بر قوت‌گرفتن احتمال وحدت بین این دو جریان اما دو روز پیش چمران گفت که رایزنی‌ها با شورای وحدت تاکنون به نتیجه نرسیده است و متکی هم گفته که قرار شده حداقل تا دو هفته گفت‌وگو و صحبتی با شورای ائتلاف نداشته باشیم. او گفته که به نظرم هر کدام از گروه‌ها و پایگاه‌های انتخاباتی ارزشی و اصولگرا به طور جداگانه کار خود را پیش ببرند تا ببینیم در آینده چه رقم می‌خورد.

اما آنچه از برایند اخبار و گفته‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد، این است که رضایی، رئیسی، قالیباف، جلیلی و با احتمال کمتری سعید محمد احتمالا جزء پنج گزینه اصلی نامزدهای اصولگرایی هستند که در این صورت چهره‌هایی مانند ضرغامی، دهقان، وزرای رنگارنگ دولت احمدی‌نژاد و حتی دو عضو هیئت‌رئیسه مجلس فعلی، نیکزاد و قاضی‌زاده، چندان شانسی برای بدل‌شدن به گزینه یا گزینه‌های نهایی نخواهند داشت. یک نکته را هم نباید از ذهن دور داشت و آن اینکه تقریبا اکثر چهره‌های اصولگرایی و حتی سخنگویان دو جریان شورای ائتلاف و شورای وحدت اعلام کرده‌اند در صورت اینکه رئیسی به دعوت آنها پاسخ مثبت بدهد، او به تک‌گزینه اصولگرایان بدل خواهد شد و باقی نامزدها شانس خود را کاملا از دست می‌دهند.