روایت گودرزی از نگارش دو نمایشنامه و اجرای دو نمایش | در حال تدوین شیوه‌نامه تولید تله‌تئاتر در استان‌ها هستیم

66

1400/1/22

17:00


شکرخدا گودرزی با ابراز نگرانی از شرایط نابسامان بسیاری از فعالان عرصه هنر به ویژه تئاتر، از راه‌اندازی شورایی در تلویزیون برای تولید تله‌تئاتر به ویژه در مراکز استان خبر داد.

روایت گودرزی از نگارش دو نمایشنامه و اجرای دو نمایش | در حال تدوین شیوه‌نامه تولید تله‌تئاتر در استان‌ها هستیم

گروه تئاتر هنرآنلاین: شکرخدا گودرزی، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت این روزهای خود به هنرآنلاین گفت: من در این مدت دو نمایشنامه جدید نوشته‌ام ولی هنوز ویرایش نهایی آن‌ها انجام نشده است. نام یکی از آن‌ها «اوردوز» است ولی برای دیگری هنوز اسمی انتخاب نکرده‌ام. ضمن اینکه الآن مشغول رو به راه کردن مجموعه شعر جدیدم با نام «من شاعر کودکی‌هایم هستم» هم هستم که باید آن را به دست ناشر می‌رساندم ولی متأسفانه به خاطر شرایط موجود در پی موج کرونا امکانپذیر نشد.

مدیر خانه‌موزه استاد انتظامی در پاسخ به این سئوال که این تماشاخانه از زمان شیوع ویروس کرونا بازگشایی نشده و آیا قصد بازگشایی آن را پس از بهبود شرایط دارید یا خیر، توضیح داد: تماشاخانه ما در سطح نیست و چند پله پایین می‌خورد و به همین خاطر نگران وضعیت تهویه آن هستیم. تهویه سالن آن‌قدر مناسب نیست که من بخواهم این خطر را بپذیرم. این تماشاخانه با این وضعیت احتمالاً تا پایان کرونا بسته می‌ماند.

گودرزی درباره اجرای نمایش در سال جاری عنوان کرد: من پروژه «خواجه نصیرالدین طوسی» را به تالار وحدت و نمایش « به نام گل» را هم به سالن اصلی تئاتر شهر پیشنهاد داده‌ام. ما قرار بود سال ۱۴۰۰ اجرا برویم ولی با توجه به وضعیت کرونا به نظر می‌رسد امکانپذیر نیست. فعلاً منتظریم ببینیم آیا گشایشی اتفاق می‌افتد تا بتوانیم در تالار وحدت اجرا برویم یا نه. مراحل اداری نمایش «خواجه نصیرالدین طوسی» انجام شده و اگر به ما نوبت اجرا بدهند باید آن را روی صحنه ببریم. این یک نمایش بزرگ است و در حالت عادی هم ممکن است بازگشت مالی نداشته باشد. کارهای کم‌شخصیت امکان اجرا دارند ولی این کار بسیار بزرگ است و به همین خاطر می‌گویم شرایط کرونا نمی‌تواند پاسخگوی مالی آن باشد.

او با اشاره به اینکه روزهای سختی بر هنرمندان می‌گذرد، درباره وضعیت هنرمندان تئاتر گفت: هنرمندان تئاتر بیش از هر زمان دیگر نیاز به حمایت دولت دارند‌. این حمایت، صدقه دادن نیست. هنرمندان در این شرایط می‌توانند نشاط را به جامعه بیاورند ولی دولت باید پا پیش بگذارد و حمایت کند. یک تعداد از هنرمندان چهره هستند و در این مدت ضربه زیادی ندیده‌اند ولی این شرایط برای بیشتر هنرمندان نگران‌کننده است. بسیاری از این بچه‌ها حتی نمی‌توانند کرایه خانه‌شان را هم پرداخت کنند و در هزینه سرماخوردگی ساده‌شان هم می‌مانند. دولت باید احساس مسئولیت بیشتری کند. هنرمندان در شرایط خوب می‌توانند به جامعه روحیه بدهند. آدمی با فعالیت اجتماعی زنده است. در حال حاضر کرونا جامعه را فلج کرده است. برای تولید هر فیلم سینمایی هزینه‌های زیادی صرف می‌شود. الآن که سالن‌های سینما بسته شده‌اند صاحبان این فیلم‌ها باید چه‌کار کنند؟ آیا فروش آنلاین می‌تواند جوابگوی آن هزینه‌های میلیاردی باشد؟ بسیاری از پروژه‌های سینمایی هستند که هنوز نتوانسته‌اند با عوامل خودشان تسویه کنند.

شکرخدا گودرزی درباره تولید تله‌تئاتر در تلویزیون هم گفت: ما خوشبختانه در صدا و سیما یک شورایی راه انداخته‌ایم که قرار است به تولید تئاتر منجر شود. این شورا فعالیت خودش را شروع کرده و الآن دنبال این هستیم که به سرعت یک شیوه‌نامه‌ای را برای ابلاغ به مراکز استان‌ها تدوین کنیم. این فعالیت بیشتر به درد تئاتر شهرستان‌ها می‌خورد که آن‌ها بیایند بخشی از هزینه تله‌فیلم‌ها را به تله‌تئاترها اختصاص بدهند. این کار را تقریباً قطعی کرده‌ایم و با مرکز سیمای استان‌ها صحبت شده است. من نیز دبیر این شورا هستم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صداوسیما و خصوصاً شبکه چهار با تولید تله‌تئاتر می‌تواند به تئاتر تهران و گروه‌هایی که در تهران هستند کمک کند. من با آقای حمید شاه‌آبادی معاون سیما صحبت کردم. ایشان قبلاً معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند و حتما از وضعیت تئاتر و بچه‌های تئاتر اطلاع دارند. ما امیدواریم کارهای اولیه در شش ماه نخست امسال انجام شود تا در شش ماه دوم تولید داشته باشیم. امیدوارم این اتفاق برای مراکز استان‌ها بیفتد. برای تهران هم نیاز است که این کار انجام شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو