هیئت سردبیری نیویورک‌تایمز در سرمقاله ۱۰ آوریل ۲۰۲۱ این روزنامه با تأکید بر شکست سیاست دولت ترامپ در قبال ایران موسوم به کارزار فشار حداکثری، به دولت بایدن توصیه کرد: بازگشت به توافق هسته ای اولین گام برای خارج شدن از این باتلاق است.

یلیلاقثغ

نیویورک‌تایمز

نیویورک تایمز در ادامه نوشته است: اکنون تنها یک مهلت زمانی کوتاه برای بازگشت ایران و ایالات متحده به اصول برنامه جامع اقدام مشترک که حامیان و منتقدان آن را توافق هسته ای ایران می‌خوانند، وجود دارد.

برجام توافق صلح نبود

در سال ۲۰۱۵ گروهی از قدرت های جهانی توافقی را امضا کردند که ایران در ازای کاهش تحریم‌های بین‌المللی، نگران‌کننده‌ترین جنبه‌های برنامه هسته‌ای خود را محدود و با بازرسی‌های سخت موافقت کند.

برجام توافقی برای صلح نبود، این توافق برای حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای بود. ترامپ در سال 2018 بطور یکجانبه از توافق خارج شد به این خیال که سری جدید تحریم‌ها، ایران را وادار خواهد کرد که تن به توافقی جدید با آمریکا دهد که برای واشنگتن مقبول‌تر است.

اما ترامپ در این قمار شکست خورد. اگرچه تحریم های جدید مشکلاتی برای ایران ایجاد کرده اما در عین حال باعث شد تا ایران دوباره به سمت یک سری فعالیت های هسته ای برود که قبلا آنها را متوقف کرده بود. همچنین تحریم ها، بیشتر از حکومت، به مردم آسیب زده است. کمبود دارو و واکسن کرونا در ایران به امریکا نسبت داده می شود. از سوی دیگر کشورهایی مثل چین که همکاری نزدیک با آمریکا و اروپا برای امضای توافق هسته ای با ایران داشتند، خلاف میل آمریکا عمل کردند و به شکل های مختلف به همکاری اقتصادی با ایران ادامه دادند.

 
مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «اولین گام بایدن برای حل پرونده ایران» بخوانید.